سفر آیت الله هاشمی به چین به روایت پسرش /نخست وزیر رسما استقبال کرد و 19 توپ شلیک شد

کدخبر: ۵۵۵۶۹۴
محسن هاشمی روایتی از سفر مرحوم آیت الله هاشمی به چین را در سال 1364 منتشر کرده است.
سفر آیت الله هاشمی به چین به روایت پسرش /نخست وزیر رسما استقبال کرد و 19 توپ شلیک شد

به گزارش اقتصادنیوز، پسر آیت الله هاشمی در روزنامه اعتماد نوشت:

زائو زیانگ، نخست‌وزیر وقت چین رسما استقبال به عمل آورد، 19 توپ شلیک شد .

  من ایشان را در سفر چین  همراهی کردم. استقبال رسمی در میدان عظیم صلح آسمانی «تیانمن» انجام شد و هیات را به باغ بزرگی با 15 کاخ بردند که هیات در دو ساختمان آن استقرار یافتند. مذاکرات رسمی با زائو زیانگ نخست‌وزیر در کاخ کنگره 2 ساعت طول کشید و به شام منتهی گردید. گوشت با ذبح اسلامی داده شد .

فرهنگ غربی کم‌کم با آزادی‌های جدید با نظرات تنگ شیائوپینگ آثار خود را نشان داده بود و سرمایه‌گذاری خارجی شروع شده و نشانه‌هایی از تهاجم و فرهنگ غربی دیده می‌شد. 

روزهای بعد ملاقاتی با  لی شیاتیان رییس جمهور چین که تشریفاتی فرض می‌شود و پنگ‌زین رییس کنگره خلق چین ترتیب داده بودند و ناهار میهمان پنگ‌زین بودیم.

روز سوم بعد از بازدید از شهر ممنوعه با کاخ‌های امپراتوری و 9 هزار اتاق در هفتاد هکتار به محل  تنگ شیائوپینگ رهبر چین رفته و مذکرات عمدتا به درخواست‌های نظامی و تامین اسلحه و موشک و توسعه روابط اختصاصی داشت.

از دیوار چین هم بازدید شد و بعد از ملاقات با سفرای مقیم پکن و توضیح سیاست خارجی مستقل ایران و برای شام به سفارت ایران رفته و با کارکنان و دانشجویان ایرانی ملاقات و مذاکره گرم داشتیم. روز چهارم با حضور نخست‌وزیر در اقامتگاه تفاهمنامه همکاری توسط همتایان امضا شد و ملاقات خصوصی شد. خواسته شد که موشک‌ها را زودتر تحویل دهند. بعد از خداحافظی رسمی عازم شهر شیان در 800 کیلومتری پکن شدیم و از موزه و مسجد مسلمانان دیدن و با امام جماعت مسجد مذاکره داشتیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید