آمریکا به روسیه؛ طوطی وار دروغ می گویید /ایالات متحده پشت انفجارهای نورد استریم نبوده است

کدخبر: ۵۵۵۷۱۶
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در پاسخ به سوالی درباره تحقیقات احتمالی سازمان ملل در مورد خرابکاری در جریان نورد استریم گفت که این سازمان جهانی باید «دستوری داشته باشد، که ما به وضوح نداریم».
آمریکا به روسیه؛ طوطی وار دروغ می گویید /ایالات متحده پشت انفجارهای نورد استریم نبوده است

به گزارش اقتصادنیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: انفجار در خطوط لوله نورد استریم در خاک ایالات متحده رخ نداده است، بنابراین واشنگتن فکر می‌کند که برای کشورهایی که قلمروشان درگیر بوده است، مناسب‌تر است در مورد آن تحقیق کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "من این را به شرکای خود واگذار می‌کنم که این انفجارها در قلمرو آنها - در خاک آنها - اتفاق افتاده است."

پرایس از اظهار نظر درباره درخواست روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف تحقیق بین المللی در مورد انفجارهای سپتامبر ۲۰۲۲ که به خطوط لوله دریای بالتیک آسیب رسانده، خودداری کرد و گفت: من آنچه را که قبلاً گفته‌ایم تکرار می‌کنم: آنچه از مسکو شنیده‌ایم، آنچه از کرملین شنیده‌ایم، دروغی بیش نیست. این یک اطلاعات نادرست محض است که ایالات متحده پشت آنچه در نورد استریم ۲ رخ داد، یا انفجارهای نورد استریم بوده. این پیامی است که ما در مواجهه با این دروغ‌هایی که توسط مقامات روسی طوطی‌وار تکرار می‌شود، به طور پیوسته منتقل کرده‌ایم و در صورت نیاز، به هر شکلی که باشد، دوباره آن را [به شکلی] منتقل خواهیم کرد.» "

 سیمور هرش، گزارشگر تحقیقی، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر افشا کرده که بریتانیا و ایالات متحده از تخریب این خط لوله "منفعت" بردند، اما از متهم کردن مستقیم واشنگتن خودداری کرده، او توضیح داد که غواصان آمریکایی چگونه مواد منفجره را کار گذاشته‌اند و یک هواپیمای نروژی سیگنال انفجار را داده است.

کاخ سفید داستان هرش را رد کرد و آن را «تخیلی کاملاً نادرست و کامل» خواند.

هرش در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی برلینر سایتونگ بر ادعای خود ایستاد و گفت که تخریب خطوط لوله به این دلیل اتفاق افتاده است که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده "ترجیح می‌دهد آلمان متوقف شود تا اینکه آلمان احتمالاً حمایت از اوکراین را متوقف کند."

در همین حال، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در پاسخ به سوالی درباره تحقیقات احتمالی سازمان ملل در مورد خرابکاری در جریان نورد استریم گفت که این سازمان جهانی باید «دستوری داشته باشد، که ما به وضوح نداریم».

دانمارک که انفجارها در آب های آن اتفاق افتاد، یکی از اعضای ناتو است. هم این کشور و هم سوئد - که تلاش می کند به بلوک تحت رهبری ایالات متحده بپیوندد - حتی از پاسخ به درخواست روسیه برای تحقیق خودداری کرده‌اند. دبیرکل فعلی ناتو نخست وزیر سابق نروژ است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید