سخنگوی وزارتخارجه مطرح کرد؛

واکنش ایران به ادعای حمله به نفتکش اسرائیلی/ متعهد به ان‌پی‌تی و موافقتنامه جامع پادمان هستیم

کدخبر: ۵۵۶۴۶۹
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دعوت از فرزند یک دیکتاتور مخلوع و فراری از وطن در کنفرانس امنیتی مونیخ دهن کجی به ملت ایران است.
واکنش ایران به ادعای حمله به نفتکش اسرائیلی/ متعهد به ان‌پی‌تی و موافقتنامه جامع پادمان هستیم

به گزارش اقتصادنیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، درباره برگزاری کنفرانس مونیخ، گفت: این کنفرانس به نام امنیت، اما به کام جنگ طلبان تشکیل شده است.

بنابر گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم تعیین کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای مؤثر و کمک‌کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است، تصریح کرد: اینکه این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین کننده مانند جمهوری اسلامی ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و دیدگاه‌های چندجانبه در خصوص نظم و امنیت بین‌المللی به دست گرفته‌اند و این فرصت را در اختیار طرف و جریان خاصی قرار دادند که به دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند.

کنعانی تاکید کرد: امسال برگزار کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب اشتباه فاحشی شدند و ما معتقدیم آنها با این اشتباه به اعتبار کنفرانس مونیخ ضربه جدی وارد کردند. برگزارکنندگان این کنفرانس تریبون را به افراد معلوم‌الحالی داده‌اند که جایگاه آنها در نگاه ملت ایران بسیار واضح است و این یک دهن کجی به ملت بزرگ ایران است. دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نقش ایران در یک دهه اخیر در مقابل تروریسم کمک بزرگی به نظم امنیت منطقه‌ای و حتی کشورهای غربی است‌. اشتباهی را دولت آلمان مرتکب شد لذا امیدواریم آنها در سال آینده این اشتباه خود را جبران کنند.

تکذیب غنی سازی ۸۴ درصدی

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعاهای غنی سازی ۸۴ درصدی اورانیوم از سوی ایران گفت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد ادعای مطرح شده در خصوص غنی سازی ۸۴ درصدی که در گزارش‌های رسانه‌ای هم آمده است و توضیحات فنی و دقیق اشاره کردند. ایران معتقد به ان پی تی است و این یک اصل مهم برای ایران در مناسبات خود با آژانس است.

وی گفت: انتظار داریم آژانس رفتار حرفه‌ای خود را در مورد مسائل و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران داشته باشد و تاکید می‌کنیم استفاده سیاسی از آژانس جایگاه بین المللی این سازمان را مخدوش می‌کند.

کنعانی تاکید کرد: طرح این موضوعات در رسانه‌ها فاصله گرفتن آژانس از جایگاه حرفه‌ای خود است و چارچوب مذاکرات برای رفع تحریم‌ها مشخص است.

اقدام غیرحرفه‌ای هند

کنعانی در مورد ادعای رسانه هندی برای عدم حضور وزیرامورخارجه در اجلاس هند، گفت: وزیر امورخارجه این روزها برنامه‌های متراکمی را دارند لذا مجبور به اولویت بندی نسبت به انتخاب برنامه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه به دلیل اهمیت برخی سفرها آقای امیرعبداللهیان مجبور به اولویت بندی و انتخاب برنامه‌ها و انتخاب سفرهای خودشان هستند، گفت: ایران و هند روابط دوستانه خوبی دارند و روابط خوب دو کشور ادامه دارد و مقامات با هم تبادل نظر دارند.

وی افزود: حضور در اجلاس هند یکی از برنامه‌های مدنظر در آن اجلاس بود که منطبق با برنامه‌های فشرده وزیر بود اما شاهد یک اقدام غیر حرفه‌ای از سوی برگزار کننده بودیم که مورد اعتراض ایران و سفارت کشورمان قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ایران و هند سال‌ها پایبند به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر بودند.

سفر امیرعبداللهیان به عراق

وی گفت: به رغم فشردگی برنامه‌های سفر وزیر در این‌باره تلاش شده بود که برنامه ریزی ها انجام شود.اقای وزیر سفر به کشور عراق را درپیش دارند.

کنعانی با اشاره به ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به کشتی این رژیم گفت: این اتهام را رد می‌کنیم و رژیم صهیونیستی به اتهام زنی عادت کرده است. ایران به تلاش‌های خود در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی ادامه خواهد داد و نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد و جزو کشورهایی هستیم که بر امنیت فراگیر برای همه کشورها تاکید می‌کنیم؛ اما رژیمی که امنیت دیگران را به مخاطره می‌اندازد و به امنیت دیگر کشورها پایبند نیست؛ چنین رژیم حق ندارد به دیگران اتهام وارد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد عدم فعالیت تبیینی سفرا، گفت: ارزیابی شما دقیق نیست و در طول چندماه گذشته سفارت خانه‌های ما و سرکنسولگری‌های ما به رغم سختی شرایط فعالیت‌های دیپلماتیک خود را قرار دارند و اتفاقاً کشورهای مدعی گردش اطلاعات آزاد حتی از حداقل امکانات هم برای نمایندگی‌های ما دریغ کردند و فضا را به سمت یکجانبه طراحی کردند.

وی در ادامه گفت: شرایط سختی در بعضی از کشورهای غربی وجود داشت اما سفارت خانه‌های ما امسال روز ملی جمهوری اسلامی ایران را باشکوه برگزار کردند و مشارکت خوبی را شاهد بودیم و در اغلب کشورها مقامات محلی هم در سطوح مختلف شرکت کردند.

وی افزود: دنیا فقط چند کشور اروپایی نیست و به هیچ وجه آنها جامعه بین المللی را نمایندگی نمی‌کنند، حتی مردم خود را هم نمایندگی نمی‌کنند؛ چراکه نخبگان و فعالان سیاسی آن کشورها در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

تشکر از نقش قطر در تبادل زندانیان‌

کنعانی در مورد مذاکرات غیرمستقیم برای تبادل زندانیان تاکید کرد: مذاکرات غیر مستقیم وجود دارد. در گذشته نیز تبادل زندانیان بین ایران و دولت آمریکا در چارچوب مذاکرات با واسطه‌ای که صورت گرفته بود در شرف انجام بود که با بدعهدی دولت آمریکا این مهم محقق نشد. جزو اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است که برای آزادی شهروندان ایرانی از زندان‌های دیگر کشورها از جمله آمریکا تلاش کند به ویژه آنکه اغلب این زندانی‌ها در قالب اتهامات بی اساس آمریکا مبنی بر دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده‌اند.

وی گفت: نقش دولت قطر در این زمینه نقش مثبتی بوده است که از آنها تشکر می‌کنیم.

کنعانی در مورد کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: کنفرانسی که به نام امنیت برگزار می‌شود باید محمل متوازنی را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و جهانی فراهم کند.

وی گفت: اگر بناست درباره امنیت بین‌المللی تبادل نظر شود از بین بردن فرصت برای کشورها به ویژه کشورهای مؤثر در حوزه بین‌المللی و ایجاد تریبون برای تعدادی به منظور طرح دیدگاه‌های یکجانبه، همان رفتار یکجانبه گرایانه‌ای است که در سیاست بین‌الملل برخی کشورها مایلند دنبال کنند و این رویکرد کمک کننده به صلح و امنیت بین‌الملل نیست.

کنعانی در مورد روابط ایران و عربستان، افزود: ایران بارها اعلام کرده که در صورت جدیت طرف عربستانی آماده استمرار گفتگوها از سطح امنیتی به سطح سیاسی و وزارتخانه‌های امورخارجه دو کشور است. همچنین آمادگی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور است.

وی گفت: ایران حتماً علاقمند به بازگشت روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی خودش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مسئله ایران هراسی عنوان کرد: تهدید نمایی از ایران و ایران هراسی و تخریب چهره جمهوری اسلامی ایران و اهریمن سازی از ایران سیاست شناخته شده و کهنه و دیرینه تعداد مشخصی از کشورها از جمله رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است. این رخداد و رویکرد غیرسازنده رویکرد جدیدی نیست.

وی یادآور شد: ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی یک کشور اثرگذار در حوزه تأمین امنیت است.

وی گفت: اینکه مانع از حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شدند نشانگر این است که صدای ایران مورد پذیرش در عرصه جهانی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران رویکرد سازنده خود را در تنظیم روابط با کشورهای مختلف مبتنی بر سیاست خارجی متوازن و پویا دنبال خواهد کرد.

کنعانی در مورد توضیح قانع کننده دولت کره درباره اظهارات غیردوستانه رئیس جمهور کره افزود: در مورد موضع غیرسازنده رئیس جمهور کره متأسفانه دولت کره اقدام قانونی لازم را انجام نداده و اقدم کاملاً غیرحرفه‌ای انجام داد و باید جبران کند.

آذربایجان از رفتارهای غیرحرفه‌ای دوری گزیند

وی درباره ادعای بی اساس الهام علی‌اف نیز اظهار داشت: امیدواریم طرف آذری به چارچوب و روش‌های دیپلماتیک پایبند باشد و از موضوعی که می‌تواند در چارچوب روابط دوستانه و روش‌های دیپلماتیک و چارچوب‌های فنی و حقوقی مورد حل و فصل و رفع سوءتفاهم قرار بگیرد از روش‌های غیرحرفه‌ای دوری گزیند.

وی گفت: ایران به دنبال روابط دوستانه با همسایگان است و امیدواریم کشورهای همسایه نیز به این قضیه ملتزم باشند.

اعضای اتحادیه آفریقا مایل به پذیرش رژیم صهیونیستی نیستند

وی در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ایران در اخراج نماینده رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا نقش داشته است؛ بیان کرد: اکثر اعضای اتحادیه آفریقا مایل به پذیرش رژیم صهیونیستی نیستند و سیاست‌های عادی سازی اگرچه منتهی به عادی سازی روابط رسمی با تعداد معدودی از کشورها شد ولی به معنای پذیرش این رژیم در نزد افکار عمومی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای بلومبرگ و سفر گروسی به تهران نیز گفت: طرح موضوعات فنی و تخصصی و موضوعات در حال بررسی در رسانه نشانگر آن است که این مسائل از سوی یک مصدر گویا رسمی به رسانه درز می‌کند. این کمک به حل و فصل مسائل فنی نخواهد کرد و آژانس باید به وظایف فنی خود پایبند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوها و ارتباطات ما با آژانس در حال انجام است، افزود: در مشکلی برای سفر هیأت آژانس به ایران از منظر سیاسی وجود ندارد.

وی گفت: برنامه ریزی برای سفر هیأت آژانس در حال انجام است و به محض تکمیل مقدمات این سفر می‌تواند انجام شود.

وی همچنین درباره ادبیات منتشر شده در توئیت‌های دیشب امیرعبداللهیان و بورل نیز اظهار کرد: گفت‌وگوهای وزیر خارجه و بورل بخشی از استمرار تبادل و رایزنی‌ها بین ایران و مذاکره کننده ارشد اروپایی در روند مذاکرات رفع تحریم است و بورل مسئول انجام گفت‌وگو در خصوص مسائل مورد توجه و جاری بین ایران و اتحادیه اروپا هم هست.

وی تصریح کرد: در انعکاس مطالب می‌توان با رویکردهای متفاوتی مطالب را منطبق با گفت‌وگوها منعکس کرد.

وی گفت: ایران ملتزم به حفظ فضای توأم با آرامش است و اینکه ادبیات بورل متفاوت است بستگی به رویکرد آنها دارد دعوت می‌کنیم به چارچوب‌های سیاسی و رفتار حرفه‌ای برای استمرار و ثمربخش بودن گفت‌وگوها پایبند باشند.

مذاکرات ایران و عربستان نیازمند اراده سیاسی طرف مقابل است

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره موانع موجود بر سر مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: چنانچه تمرکز اساسی بر منافع دو کشور باشد هیچ مانع اساسی برای بازگشت روابط سیاسی به حالت طبیعی خودش وجود ندارد و این مهم این نیازمند اراده سیاسی در طرف مقابل است که باید منتظر باشیم که آیا این اراده سیاسی در طرف مقابل شکل خواهد گرفت یا خیر.

کنعانی در مورد محورهای سفر وزیرخارجه به عراق گفت: در مورد موضوعات مختلف گفتگوها انجام خواهد شد که در چارچوب روابط کشورهای دوست و همسایه خواهد بود و ایران از هر کشوری که با نگاه به حفظ چارچوب‌های عادلانه از سرگیری برجام باشد استقبال می‌کند.

وی در خصوص برنامه وزارت خارجه برای استرداد پرویز ثابتی، گفت: این هم یکی از فهرست‌های خواسته‌های ایران از آمریکا بابت ۴۴ سال دشمنی آمریکا با ایران و ملت ایران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید