نگرانی غرب از حمایت چین از روسیه

سفر دراماتیک بایدن به اوکراین در سالگرد جنگ ویرانگر

کدخبر: ۵۵۶۵۲۶
دیدار بایدن در لحظه حساسی از درگیری 12 ماهه انجام می شود، در حالی که روسیه برای یک حمله بهاری مورد انتظار آماده می‌شود و اوکراین امیدوار است به زودی قلمرو خود را بازپس گیرد.
سفر دراماتیک بایدن به اوکراین در سالگرد جنگ ویرانگر

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای اولین بار از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیارش به اوکراین آغاز کرد، روز دوشنبه از کیف بازدید کرد. بایدن به صورتی دراماتیک تعهد خود را به این کشور و مبارزه آن هم‌زمان با ورود جنگ به مرحله جدید و نامشخصی نشان داد.

سفر بایدن به اوکراین در لحظه حساس

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، بایدن در حالی که در کی‌یف بود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و هم‌چنین اولنا زلنسکا بانوی اول این کشور در کاخ ریاست جمهوری اوکراین دیدار کرد.

دیدار بایدن در لحظه حساسی از درگیری 12 ماهه انجام می شود، در حالی که روسیه برای یک حمله بهاری مورد انتظار آماده می‌شود و اوکراین امیدوار است به زودی قلمرو خود را بازپس گیرد. ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به امید تغییر مسیر جنگ، اسلحه، تانک و مهمات را به سوی اوکراین می‌فرستند.

بایدن با دیدار حضوری، تصویری منحصر به فرد از حمایت آمریکا از زلنسکی ارائه می‌کند، کسی که یک سال گذشته تلاش کرده است تا جهان را پشت سر کشور خود جمع کند و برای سطوح بیش‌تر کمک درخواست کرده است. خود زلنسکی در ماه دسامبر، برای اولین بار از اوکراین خارج و با سفر به واشنگتن، در دفتر بیضی با بایدن ملاقات و در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد.

 

2

استقبال زلنسکی از سفر پرزیدنت بایدن

رهبر اوکراین ماه‌ها پیش از بایدن برای دیدار از کی‌یف دعوت کرد و گفت که معتقد است مهم است رهبر ایالات متحده اوضاع را از نزدیک ببیند. زلنسکی در ماه آوریل طی مصاحبه ای با جیک تاپر، خبرنگار CNN گفت: «من فکر می کنم او رهبر ایالات متحده است و به همین دلیل باید برای مشاهده وضعیت به این‌جا بیاید.»

هفته گذشته، زلنسکی گفت که دعوت او از بایدن برای دیدار از اوکراین هم‌چنان پا بر جاست، حتی با وجود این‌که او اذعان داشت که ابزارهای دیگری برای صحبت آنها وجود دارد: «من و پرزیدنت بایدن هر از گاهی ملاقات می کنیم. می دانید که ما رئیس جمهور را دعوت کرده ایم. فکر می‌کنم اگر فرصتی داشته باشد از اوکراین دیدن خواهد کرد». زلنسکی در 15 فوریه گفت که این یک سیگنال مهم برای حمایت از ملت ما خواهد بود.

این سفر -که تا روز دوشنبه اعلام نشده بود- پیش از سفر برنامه‌ریزی شده دو روزه بایدن به لهستان انجام می شود. کاخ سفید روز یک‌شنبه اعلام کرد که رئیس جمهور قرار است روز سه‌شنبه در ورشو باشد و با آندری دودا رئیس جمهور لهستان دیدار کند.

بایدن ماه‌هاست که برای دیدار از اوکراین تحت فشار بود، به‌ویژه پس از این‌که چندین همتای او در اروپا رنج سفرهای طولانی با قطار را برای دیدار با زلنسکی در کی‌یف تحمل کردند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، و هم‌چنین بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، همگی برای نشان دادن حمایت خود به این کشور سفر کرده‌اند.

چندین تن از همکاران ارشد بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع، نیز از پایتخت اوکراین بازدید کرده‌اند تا وعده کمک‌های جدید به این کشور بدهند.

مقامات ارشد کاخ سفید، از جمله بیل برنز، مدیر سیا، ماه گذشته از کی‌یف بازدید کردند. حتی همسر بایدن، دکتر جیل بایدن، سال گذشته در روز مادر از شهری کوچک در منتهی‌الیه جنوب غربی اوکراین بازدید کرد. او با اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، در مدرسه‌ای سابق که به مسکن موقت برای آواره‌های اوکراینی از جمله 48 کودک تبدیل شده بود، ملاقات کرد.

بازدید در سالگرد جنگ

با این حال، اقدامات احتیاطی امنیتی، تاکنون بایدن را از انجام یک سفر مشابه باز داشته بود. هنگامی که او در آوریل سال گذشته از لهستان بازدید کرد، کاخ سفید حتی پتانسیل سفر به آن سوی مرز را بررسی نکرد، هر چند بایدن برای این سفر ابراز علاقه کرده است. او در آن زمان گفت: «آن‌ها به من اجازه نخواهند داد از مرز عبور کنم  –که حدس می‌زنم قابل درک است–  و به آن‌چه در اوکراین می‌گذرد نگاهی بیندازم.»

اکنون که جنگ چهار روز دیگر -در 24 فوریه- به مرز یک ساله خود می‌رسد، بایدن امیدوار است که تعهد خود را به اوکراین به جهانیان نشان دهد، حتی با وجود این‌که هنوز مشخص نیست عزم ایالات متحده و غرب چقدر بیش‌تر می‌تواند ادامه یابد.

مقامات آمریکایی به طور خصوصی ابراز امیدواری کرده‌اند که سیل گسترده تسلیحات به اوکراین -شامل نفربرهای جدید، موشک‌های دوربردتر و سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت می‌شود - بتواند به اوکراین در پیروز شدن در میدان نبرد کمک کند و زلنسکی را در موقعیت قوی‌تری برای مذاکره برای پایان جنگ قرار دهد.

اما هنوز مشخص نیست که زلنسکی مایل به پذیرش چه پارامترهایی در مذاکرات صلح باشد و ایالات متحده قاطعانه از تعریف یک راه‌حل ممکن، فراتر از بیان این‌که «تصمیم گیری به عهده زلنسکی است»، خودداری کرده است.

سفر بایدن به اوکراین نیز در حالی صورت می گیرد که نگرانی‌های آمریکا در مورد حمایت چین از ارتش روسیه افزایش یافته است. مقامات آمریکایی روز شنبه به سی‌ان‌ان گفتند که ایالات متحده اخیراً شاهد روندهای «نگران‌کننده» بوده و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد پکن می خواهد «به مسیر» ارائه کمک‌های نظامی مرگبار به مسکو بدون درگیرشدن در جنگ ادامه دهد.

3

نگرانی ها از بابت کمک چین به روسیه

این مقامات به طور دقیق توضیح نمی دهند که ایالات متحده چه اطلاعاتی دریافت کرده که نشان‌دهنده تغییر اخیر در موضع چین است، اما به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به اندازه‌ای نگران هستند که آن‌ها اطلاعات را با متحدان و شرکای خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در چند روز گذشته در میان گذاشته اند. 

به گفته مقامات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز شنبه در حاشیه کنفرانس با همتای چینی خود، وانگ یی، این موضوع را مطرح کرد. وانگ که ماه گذشته به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی شی جین پینگ، رهبر چین معرفی شد، قرار است این هفته در اولین سفر یک مقام چینی به این کشور از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به مسکو وارد شود.

به گفته وزارت خارجه چین، سفر وانگ فرصتی را برای چین و روسیه فراهم می کند تا به توسعه مشارکت استراتژیک خود و «تبادل دیدگاه» در مورد «مسائل کانونی بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک» ادامه دهند -عبارتی که اغلب برای اشاره به موضوعاتی از جمله جنگ در اوکراین استفاده می شود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید