پیام معنادار واشنگتن به مسکو پیش از سفر بایدن به اوکراین

کدخبر: ۵۵۶۶۲۵
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور آمریکا در دیداری اعلام‌نشده امروز در آستانه سالگرد جنگ اوکراین به کی‌یف پایتخت این کشور رفت و به همراه رئیس‌جمهور اوکراین در خیابان‌های این شهر قدم زد.
پیام معنادار واشنگتن به مسکو پیش از سفر بایدن به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، بایدن با عینک آفتابی مشهورش به همراه ولودیمیر زلنسکی که لباس سبز استتار جنگی به تن داشت در کنار هم در یک صبح زمستانی روشن که صدای آژیرهای حمله هوایی سکوتش را شکست، به به یک کلیسای جامع با گنبد طلایی رفتند.

اعتراف سنگین رئیس شورای اروپا درباره تحریم‌ها علیه روسیه

رویترز گزارش داد، بایدن گفت: «هنگامی که پوتین این تهاجم را تقریبا یک سال پیش آغاز کرد، فکر می‌کرد که اوکراین ضعیف است  و غرب دچار تفرقه است. او فکر می‌کرد که می‌تواند مقاومت ما را در هم بشکند. اما کاملا اشتباه می‌کرد.»

در بیرون از کلیسای جامع، تانک‌های سوخته روسی به عنوان نمادی از شکست حمله روسیه به پایتخت در ابتدای جنگ که در ۲۴ فوریه آغاز شد، گذاشته شده بودند. نیروهای روسی به سرعت به نزدیکی کی‌یف رسیدند، اما با مقاومت شدید غیرمنتظره نیروهای اوکراینی روبرو شدند.

از آن هنگام به بعد، این جنگ به کشته شدن هزاران غیرنظامی اوکراینی و سربازان از هر دو طرف و ویران شدن چندین شهر و آواره شدن میلیون‌ها نفر انجامیده است. روسیه می‌گوید تقریبا یک پنجم وسعت اوکراین را به قلمروی خود ضمیمه کرده است، اما غرب وعده میلیاردها دلار کمک نظامی به کی‌یف داده است.

زلنسکی گفت: «این دیدار رئیس‌جمهور آمریکا از اوکراین، برای نخستین بار پس از ۱۵ سال، مهمترین دیدار در کل تاریخ روابط اوکراین- آمریکا است.»

بایدن وعده داد که ۵۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی از جمله مهمات توپخانه، سیستم‌های ضد زره و رادارهای ضد هوایی در اختیار اوکراین بگذارد و تحریم‌های سخت‌تری بر ضد روسیه وضع کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت این اتحادیه پیش از سالگرد جنگ تحریم‌های بیشتری بر ضد روسیه وضع خواهد کرد .

مقامات در و اشنینگتن و مسکو گفتند که روسیه پیش از حرکت بایدن به سوی اوکراین از این سفر مطلع شده بودند، ظاهرا برای جلوگیری از خطر حمله به کی‌یف در هنگامی که او در آنجا حضور دارد.

سفر بایدن یک روز پیش از سخنرانی عمده‌ای که قرار است پوتین در روز سه‌شنبه ایراد کند، انجام شد. پوتین در این سخنرانی اهداف سال دوم آنچه اکنون جنگ نیابتی نیروی مسلح واشنگتن و اتحاد نظامی فراآتلانتیک «ناتو» بر ضد روسیه می‌خواند، را اعلام کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید