آلمان از اقدام علیه سپاه عقب نشست

کدخبر: ۵۵۶۶۴۸
اقتصادنیوز: آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت: کارشناسان این کشور هیچ دلیل حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی پیدا نکرده‌اند.
آلمان از اقدام علیه سپاه عقب نشست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا از تارنمای خبری دویچه وله، اتحادیه اروپا روز دوشنبه و در تداوم دخالت در امور داخلی ایران به بهانه دفاع از حقوق بشر، پنجمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم حمایت از اغتشاشات اخیر تصویب کردند.

در بسته تحریمی جدید، دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده تحریم شده‌اند.

آخرین مجموعه تحریم‌های اتحادیه اروپا ، مجموع ۱۹۶ شخص و ۳۳ نهاد را در ایران تحریم کرده است.

اما این بلوک (اتحادیه اروپا) در این جلسه با برچسب زدن به سپاه پاسداران ایران به عنوان یک گروه تروریستی مخالفت کرد.

بائربوک وزیر امور خارجه آلمان پس از نشست سران این اتحادیه در بروکسل، گفت: «در حال حاضر، ما در اتحادیه اروپا محمل قانونی برای آوردن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی نداریم».

به گزارش ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر ( ۳ بهمن) تصریح کرد که افزودن نام سپاه به فهرست تروریستی مشروط به حکم دادگاه یک کشور اروپایی است.

جوسپ بورل این مطلب را روز دوشنبه (۳ بهمن) در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران مطرح کرد..

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره رای هفته پیش پارلمان اروپا مبنی بر افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا"، گفت: ببینید دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما در این باره نمی‌توان بدون رای دادگاه تصمیم‌گیری کرد. نمی‌توانم شما را تروریستی بنامم چون از شما خوشم نمی‌آید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را در فهرست یاد شده اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه حقوقی صادر کند و بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بورل درباره ایران اضافه کرد که در نشست امروز دوشنبه وزرای امور خارجه درباره افزودن نام‌های بیشتری به فهرست تحریم‌ها در چارچوب آنچه او چارچوب حقوق بشری نامید تصمیم گیری خواهد شد. «اما در مورد افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار می‌کنم ابتدا باید دادگاه یک کشور عضو حکم صادر کند.»

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استاندارهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می نماید.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید