ارتش آمریکا کنترلی بر منطقه جنگی اوکراین ندارد

بایدن چگونه توانست مخفیانه به اوکراین برود؟ /رئیس جمهور و همسرش برای صرف شام بیرون رفتند اما....

کدخبر: ۵۵۶۶۹۷
به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، سفر بایدن به کی‌یف کاملاً امنیتی و شبانه انجام و به مدت 24 ساعت مخفی نگه داشته شد.
بایدن چگونه توانست مخفیانه به اوکراین برود؟ /رئیس جمهور و همسرش برای صرف شام بیرون رفتند اما....

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد سفر دوشنبه بایدن به کی‌یف مخفیانه انجام شد که بازتابی از نگرانی‌های امنیتی شدید هنگام سفر به یک منطقه جنگی فعال است. 

طبق این گزارش، ایر فورس وان (هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا) پایگاه مشترک اندروز را در تاریکی ساعت ۴:۱۵ بامداد یکشنبه (به وقت محلی) ترک کرد و به خبرنگاران حاضر در هواپیما اجازه داده نشد که وسایل خود را همراهشان بیاورند. 

در برنامه عمومی بایدن هم این سفر اعلام نشد و مقامات کاخ سفید هفته گذشته بارها اعلام کردند سفر به اوکراین در دستورکار نیست. 

به گزارش شبکه آمریکایی، شنبه عصر قبل از خروج بایدن، او با همسرش در واشنگتن برای صرف شام بیرون رفت و دیگر تا دوشنبه صبح و زمان رسیدن به کی‌یف در انظار عمومی دیده نشد. 

به نوشته وبگاه شبکه سی‌ان‌ان، اوکراین یک منطقه جنگی است که ارتش آمریکا کنترلی بر آن ندارد و همین سفر دوشنبه بایدن را از سفرهای قبلی به عراق و افغانستان متمایز می‌کند. مقامات کاخ سفید اوایل سال جدید میلادی چنین سفری را رد کرده بودند. 

بایدن با گروه نسبتاً کوچکی از همراهان در این سفر حضور دارد از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، جن اومالی دیلون معاون رئیس دفتر بایدن و آنی توماسینی دستیار شخصی‌اش. 

به گزارش سی‌ان‌ان، زلنسکی یک سال قبل هنگامی که نیروهای روسیه در حال تجمع در مرز با اوکراین بودند، از بایدن برای سفر به این کشور دعوت کرد. هفته گذشته هم گفت که دعوتش از بایدن هنوز پابرجاست گرچه اذعان کرد که راه‌های دیگری برای تبادل‌نظر بین دو طرف وجود دارد. 

بایدن به عنوان معاون اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شش بار به اوکراین سفر کرد. آخرین سفر او در ژانویه ۲۰۱۷ چند روز قبل از خروج از کاخ سفید انجام شد. تا قبل از سفر امروز بایدن، سفر قبلی وی عالی‌رتبه‌ترین سفر یک مقام آمریکایی به اوکراین باقی بود زیرا نه مایک پنس معاون ترامپ و نه خود او هرگز به اوکراین سفر نکردند. 

جو بایدن در جریان حضور ناگهانی خود در کی‌یف گفت که «سفر تاریخی» وی برای تایید حمایت «تزلزل‌ناپذیر» از اوکراین، اعلام کمک نظامی جدید و دور جدید تحریم‌های ضد روسی انجام شده است. 

وی همچنین مدعی شد: «زمانی که پوتین حدود یک سال قبل حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب دچار تفرقه شده است. او فکر می‌کرد می‌تواند بیشتر از ما دوام آورد. اما در اشتباه بود». 

بایدن دوشنبه با زلنسکی و اولنا زلنسکا همسر وی در کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین دیدار کرد. سفر سرزده رئیس‌جمهور آمریکا به کی‌یف درست چند روز قبل از ۲۴ فوریه سالگرد آغاز جنگ اوکراین انجام شده است. بایدن قرار است اواخر هفته در سالگرد حمله روسیه به اوکراین، به لهستان سفر کند. 

سفر بایدن به کی‌یف همچنین کمتر از دو ماه بعد از سفر  زلنسکی به واشنگتن انجام شده است. زلنسکی هفته پایانی سال گذشته میلادی به آمریکا سفر کرد و ضمن دیدار با بایدن، در نشست کنگره این کشور به سخنرانی پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید