طرح نجات مطبوعات

کدخبر: ۵۵۸۱۹۹
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس روز یکشنبه با تصویب جزء۳بند«ث» تبصره ۶ لایحه بودجه، برای معافیت مالیاتی موسسات مطبوعاتی سقف تعیین کردند. در تبصره۱۲ لایحه بودجه۱۴۰۲ نیز این سقف ۸۴میلیون تومان تعیین شده که در عمل به معنای حذف معافیت مالیاتی رسانه‌ها بود. اما «دنیای‌اقتصاد» مطلع شد که پس از بررسی لغو معافیت مالیاتی مطبوعات در صحن، این بند برای اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگشته است.
طرح نجات مطبوعات
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته لغو معافیت مالیاتی مطبوعات در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، اما در نهایت آن‌طور که یک عضو کمیسیون تلفیق به «دنیای اقتصاد» گفت این بند برای اصلاح به کمیسیون تلفیق بازگشته است. «دنیای اقتصاد» در این زمینه با ۶ نماینده مجلس به گفت‌وگو نشست. نمایندگان با اشاره به اهمیت رسانه در شرایط کنونی و با توجه به شرایط اقتصادی کشور خواستار معافیت رسانه‌ها و مطبوعات از پرداخت مالیات هستند. محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این زمینه گفت: بند مربوط به اخذ مالیات از رسانه‌ها قرار است مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی شود. این بند برای کمک به رسانه‌ها به کمیسیون تلفیق ارجاع شد و به نظر می‌رسد رسانه‌ها بار دیگر از پرداخت مالیات معاف شوند.

چرا لغو معافیت مالیاتی مطبوعات به کمیسیون بازگشت؟

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه لغو معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها به دلیل مطالبات صنفی به تلفیق بازگشته است، گفت: مطالبه صنفی است و بسیاری از موسسات مطبوعاتی، رسانه‌ای و موسسات قرآنی اعلام می‌کنند که در اوضاع کنونی که شاهد گرانی و افزایش تورم هستیم، معافیت‌ها را بازگردانید. البته قبلا توافقی میان وزارت ارشاد و وزارت اقتصاد برای معافیت مالیاتی رسانه‌ها شده بود، اما در لایحه دولت این معافیت حذف شد. او تاکید کرد: بعید می‌دانم که لغو معافیت رسانه‌ها و موسسات قرآنی در مجلس به تصویب برسد. به نظر می‌رسد مجالس معافیت‌ها را اعمال کند. در شرایط سخت کنونی و با توجه به اهمیت کار رسانه‌ای و فرهنگی و قرآنی مجلس معافیت‌ها را اعمال می‌کند.

ضمن اینکه مالیات این بخش رقم ناچیزی است و تنها دلخوشی و دلگرمی برای اصحاب رسانه و مطبوعات است. این نماینده مجلس ادامه داد: برای رفع اشکالات بند مربوط به لغو معافیت مالیاتی رسانه‌ها و موسسات قرآنی به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است. این بند بعد از بررسی و اصلاح در کمیسیون تلفیق به صحن مجلس باز می‌گردد. محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این خصوص با اشاره به نقش رسانه‌ها در فضای کنونی کشور، گفت: در شرایط کنونی مشخص شد که رسانه‌ها چقدر نقش دارند و می‌توانند در تنظیم فضای روانی جامعه تاثیرگذار باشند. رسانه‌ها بسیار موثر هستند و اگر بتوانیم از آنها حمایت کنیم، انگیزه‌شان برای همراهی با نظام و اطلاع‌رسانی درست بیشتر می‌شود. در این حوزه تعلل شد و حمایت از رسانه‌ها به کلیت نظام و امیدواری بیشتر مردم کمک می‌کند.

او ادامه داد: بند مربوط به اخذ مالیات از رسانه‌ها قرار است مجددا در کمیسیون تلفیق بررسی شود. همچنین سیدکریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: لغو معافیت مالیاتی رسانه‌ها نهایی نشده است و به کمیسیون تلفیق برگشت داده شد. بنابراین در کمیسیون تلفیق مجددا بررسی می‌شود و با تجدیدنظرهایی که انجام خواهد شد؛ پخته‌تر و آماده‌تر می‌شود. او ادامه داد: بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که معافیت مالیاتی مطبوعات حذف شده است. جای امیدواری است که معافیت مالیاتی رسانه‌ها و مطبوعات برگردد. مطبوعاتی یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در جامعه محسوب می‌شود. در حال حاضر کشور نیاز به رسانه، فعالیت‌های رسانه‌ای و فعالان در این حوزه دارد. باید به رسانه‌ها کمک کنیم. این نماینده مجلس تاکید کرد: امیدوارم که معافیت رسانه‌ها از پرداخت مالیات در مجلس رای بیاورد.

مالیات رسانه‌ها در کمیسیون تلفیق اصلاح می‌شود؟

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»  با تاکید بر لزوم حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها در شرایط کنونی کشور، گفت: وضعیت فعلی دنیا و پیشرفت‌هایی که در وضعیت سایبری داریم، می‌طلبد که از رسانه‌ها حمایت کنیم. اگر ما از رسانه‌ها حمایت نکنیم اتفاق خوبی نمی‌افتد. باید با حمایت از رسانه‌ها و مطبوعات در کشور، مرجعیتی را که رسانه‌های خارج از کشور پیدا کردند، به رسانه‌های داخلی برگردانیم و این امر نیازمند حمایت از این حوزه است. او ادامه داد: من مخالف لغو معافیت مالیاتی مطبوعات و رسانه‌ها هستم. با توجه به اهمیتی که مطبوعات در شرایط کنونی دارند باید از مطبوعات حمایت کنیم.

به تعبیر رهبر انقلاب رسانه‌ها افسران جنگ نرم هستند. بنابراین باید از مطبوعات و رسانه‌ها حمایت کنیم. در این راستا یک بحث معافیت مالیاتی رسانه‌ها و مطبوعات است. علاوه بر این باید در مصوبات دیگری کمک حال رسانه‌ها و مطبوعات باشیم. جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با تاکید بر لزوم معافیت مالیاتی مطبوعات، تاکید کرد: بخش‌های زیادی را از پرداخت مالیات معاف می‌کنیم، اما معافیت مالیاتی رسانه‌ها را لغو می‌کنیم که این امر به دلیل بی‌توجهی به رسانه است. با لغو معافیت مالیاتی رسانه‌ها، هزینه این بخش را زیاد می‌کنیم و با افزایش هزینه‌ها تعدادی از رسانه‌هایی که توان مالی ندارند و به مجموعه‌های دیگری وابسته نیستند بلکه مستقل هستند؛ کارشان به تعطیلی کشیده می‌شود.

او ادامه داد: رسانه‌هایی که وابسته به نهاد یا گروه خاصی هستند و از منابع مالی دیگری ارتزاق می‌کنند در صحنه باقی می‌مانند. اما رسانه‌های مستقل کم کم از گردونه خارج می‌شوند که این امر بر خلاف عدالت و اطلاع‌رسانی شفاف است. بنابراین در نهایت به ضرر جامعه است. به نظر بنده با لغو معافیت مطبوعات مشکلات زیادی در بحث اطلاع‌رسانی واقعی در کشور ایجاد می‌کند. این نماینده مجلس ابراز امیدواری کرد که لغو معافیت مالیاتی در کمیسیون تلفیق اصلاح شود. همچنین علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی، گفت: اگر رونق اقتصادی باشد، مالیات شامل رسانه‌ها هم می‌شود. خدا کند شاهد رونق اقتصادی باشیم تا رسانه‌ها درآمد خوبی داشته باشند و آن وقت بتوانند مالیات پرداخت کنند. او ادامه داد: در حال حاضر مطبوعات در ضرر هستند و از مایه می‌خورند چون کاغذ و چاپ گران است. بنابراین مطبوعات چیزی ندارند که بخواهند مالیات بدهند. اگر اوضاع اقتصادی خوب شد این بخش هم مالیاتشان را می‌دهند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید