چرخش نرم

معرفی مردی که به سیاست کووید صفر شی پایان داد؟

کدخبر: ۵۵۹۲۲۹
اقتصادنیوز: مقامات ارشد چینی و کارشناسان پزشکی در طی هفته‌های منتهی به اعتراضات، بی سر و صدا برنامه‌هایی را برای کنار گذاشتن استراتژی کویید صفر شی جین‌پینگ و بازگرداندن تدریجی کشور به حالت عادی طی ماه‌های ابتدایی سال 2023 تدوین می‌کردند.
معرفی مردی که به سیاست کووید صفر شی پایان داد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، زمانی که اعتراضات بی‌سابقه چین علیه سیاست‌ کویید صفر در ماه نوامبر به راه افتاد، لی کیانگ، مردی که اخیراً در کمیته دائمی سیاست حزب کمونیست به رتبه دوم پس از رئیس جمهور شی جین‌پینگ ارتقا یافته است، از موقعیت استفاده کرد.

بنابر گزارش رویترز، به گفته چهار منبع مطلع مقامات ارشد چینی و کارشناسان پزشکی در طی هفته‌های منتهی به اعتراضات، بی سر و صدا برنامه‌هایی را برای کنار گذاشتن استراتژی کویید صفر شی جین‌پینگ و بازگرداندن تدریجی کشور به حالت عادی طی ماه‌های ابتدایی سال 2023 تدوین می‌کردند.

امّا لی ، که قرار است این ماه به عنوان نخست وزیر جدید کشور معرفی شود، دیدگاه فوری‌تری داشت.

وی در تلاش برای مهار عوارض اقتصادی کمپین کووید صفر و اعتراضاتی که رهبری حزب را نگران کرده بود به طور ناگهانی تصمیم به فعال کردن برنامه‌های بازگشایی زودتر از زمان مقرر گرفت. نتیجه آن یک بازگشایی پرهرج و مرج در ماه دسامبر بود ، زمانی که چین به طور ناگهانی قرنطینه‌ها ، آزمایش‌گیری انبوه و سایر محدودیت‌ها را متوقف کرد.

پکن علناً فرایند تصمیم‌گیری پشت چرخش 180 درجه خود بر سیاست کووید صفر را توضیح نداده است. با این حال رویترز پس از گفتگو با چندین فرد آگاه، این گزارش را از مسیری که چین برای بازگشایی پیموده است تهیه کرده است. جزئیات که پیشتر گزارش نشده است، پنجره‌ای نادر را به بحث‌ها در بین مقامات ارشد چینی، از جمله اختلاف بین لی و شی در مورد سرعت بازگشایی ارائه می‌دهد. افراد مصاحبه شده به دلیل حساسیت سوژه به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

ERUlj2gMCAU1

اعتراضات در ماه نوامبر نقطه عطفی در مدیریت کووید به سبک شی بود چرا که او شروع به کم کردن نقش خود در مدیریت کووید کرد و به لی ، متحد دیرینه خود اجازه داد تا مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

دو نفر از این منابع گفتند که رهبران ارشد در نهایت تصمیم به بازگشایی عجله‌ای گرفتند که معترضین جوان را آرام می‌کرد، چرا که تهدیدی که مخالفان می توانستند برای ثبات رژیم ایجاد کنند از نظر سیاسی خطرناک‌تر از شیوع آزادانه ویروس بود.

تهیه سناریوها

در یک کنگره حزب کمونیست در اواسط اکتبر ، که شی در آن به طور بی‌سابقه‌ای سومین دوره ریاست‌جمهوری خود را قطعی کرد و از تیم رهبری جدید خود رونمایی کرد ، او همچنین از  سیاست صفر خود تعریف کرد و گفت که نتایج آن مثبت بوده است. با این حال ، قبل از پایان همان ماه ، مقامات در پکن جمع شدند تا نحوه برداشتن محدودیت‌ها را بررسی کنند.

وانگ هونینگ ، معاون رئیس کارگروه مرکزی کووید و عضو کمیته دائمی سیاسی حزب کمونیست ، در اواخر ماه اکتبر با کارشناسان ارشد پزشکی و دیگر مقامات ارشد ، از جمله افرادی از دستگاه تبلیغاتی، یک جلسه پشت درهای بسته برگزار کرد.

دو نفر از منابع گفتند که وانگ بارها و بارها از حاضران سؤال می‌کند که برداشتن محدودیت‌ها در بدترین حالت چه تعداد مرگ و میر بر جا می‌گذارد و آنها را تحت فشار قرار می دهد تا بازگشایی با سرعت های مختلف و تلفات آن‌ها را بررسی کنند.

مقامات کمیسیون ملی  بهداشت معیارهای مورد نیاز برای بازگشایی کامل را پیشنهاد کردند که مهمترین آنها افزایش میزان واکسیناسیون سالمندان است.

در همین حال ، برخی از کارکنان حزب در سطح محلی و مقامات بهداشتی با چالش‌های فزاینده‌ای در اجرای سیاست کووید صفر درگیر بودند.

رهبر محلی یک منطقه فرعی در پکن با بیش از 100،000 نفر جمعیت به رویترز گفت که پس از نیمه اول سال گذشته، بودجه‌اش برای گرفتن آزمایش و اجرای محدودیت‌های کووید تمام شده بود.

این مقام گفت: «از نقطه نظر من، این طور نبود که ما تصمیم بگیریم که سیاست کووید صفر را متوقف کنیم، مشکل این بود که ما در سطح محلی دیگر نمی‌توانستیم به اعمال این سیاست ادامه دهیم.

دولت محلی پکن ، که به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد ، در سال گذشته نزدیک به 30 میلیارد یوان (4.35 میلیارد دلار) برای پیشگیری و کنترل کووید هزینه کرد.

RMVQ6O6ZNRP73IFSCVK4OQCZAM

قرار است رهبران حزب در نشست سالانه پارلمان چین که از 5 مارس آغاز می شود، برنامه هایی را برای کمک به بهبود اقتصاد از محدودیت‌های همه‌گیری ارائه کنند.

کوچک‌کردن شماره‌ها

در حالی که مقامات روی برنامه‌های بازگشایی کار می‌کردند، شیوع ویروس از توانایی دولت برای مهار آن پیشی گرفته بود.

یکی از مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین (CDC) در یکی از بزرگترین شهرهای این کشور گفت که با افزایش ابتلا در پاییز، کارکنانی که وظیفه جمع‌آوری داده‌های مربوط به عفونت را داشتند، مرتباً از مدیران ارشد مرکز کنترل و پیشگیری می‌پرسیدند که آیا عددی که مشاهده می‌کنند خیلی زیاد نیست، و اینکه آیا آنها باید رقم کمتری را به مردم گزارش دهند. به گفته این فرد انجام این کار می تواند این تصور را ایجاد کند که شیوع تحت کنترل است.

این مقام مسئول گفت: «در آن مقطع، من تا 50 درصد آمار را کاهش می‌دادم.» وی افزود که مقامات محلی با کمبود پول مواجه بودند و حقوق برخی از مسئولان مرکز کنترل و پیشگیری در سال گذشته کاهش یافت.

در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهار نظر، مرکز کنترل و پیشگیری گفت چین به طور مداوم اقدامات پیشگیری و کنترل را با هدف حفاظت از سلامت بهینه و تعدیل کرده است و در زمانی نسبتاً کوتاه و به آرامی بازگشایی‌ها را انجام داده است.

 

ظهور لی

صحبت‌ها در مورد بازگشایی همزمان شد با ظهور لی. این مرد 63 ساله قبل از ترفیع خود در اکتبر، رهبری حزب در شانگهای را بر عهده داشت، جایی که سال گذشته بر قرنطینه وحشتناک دو ماهه 25 میلیون نفری شهر نظارت کرد.

به گفته دو منبع، پس از کنگره، لی به عنوان رئیس کارگروه مرکزی کووید، مسئولیت نبرد چین علیه ویروس را به عهده گرفت. در 11 نوامبر، چین مجموعه‌ای از 20 اقدام را در جهت کاهش محدودیت‌ها اعلام کرد.

در آن مرحله، خود شی شروع به انجام اقدامات احتیاطی شخصی کمتری کرده بود. او بدون ماسک در انظار عمومی ظاهر می‌شد، چه در پکن و چه در خارج از کشور، همانطور که در دیدار او با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در 14 نوامبر پیش از اجلاس گروه 20 در اندونزی دیدیم.

اما پس از اعمال اقدامات تسهیل‌کننده ، موارد روزانه ابتلا در چین شروع به افزایش کرد. شی تزلزل کرد و خواست به رویکرد کووید صفر بازگردد. در آن زمان، نشانه‌های کافی وجود داشت که نشان می‌داد رشد اقتصادی به یکی از بدترین سطوح خود در نزدیک به نیم قرن اخیر سقوط می‌کند.

دو نفر از منابع گفتند که در گفتگوهای پس از بازگشت شی از خارج از کشور در 19 نوامبر، لی در برابر فشار رئیس جمهور برای کاهش سرعت بازگشایی مقاومت کرد. این دو منبع افزودند، در حالی که ویروس گسترش می‌یافت، لی مقامات محلی حزب را تشویق کرد که به 20 اقدام تسهیل کننده پایبند باشند.

W2MC3WDA5ZLKVL4FAZSFQBDATM

نقطه چرخش

در حدود همین زمان، میلیون‌ها نفر در چین در حال تماشای جام جهانی فوتبال در قطر بودند، جایی که تصاویری از استادیوم‌های مملو از جمعیت و هواداران بدون ماسک باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی چین از تضاد شدید دیگر کشورها با وضعیت خود شکایت کنند.

آخرین محرک برای تسریع بازگشایی در اواخر نوامبر بود. پس از آتش‌سوزی مرگبار در منطقه سین کیانگ چین، اعتراض‌ها برای پایان دادن به کووید صفر به بزرگترین نمایش مخالفت در سرزمین اصلی چین از زمان به قدرت رسیدن شی تبدیل شد.

سرانجام، در 7 دسامبر، چین تغییرات گسترده‌ای را در سیاست‌های کووید-19 خود اعلام کرد و به طور ناگهانی بسیاری از محدودیت‌ها مانند قرنطینه، آزمایش‌های انبوه و محدودیت‌های سفر محلی را پایان داد. به گفته دو منبع، در برنامه‌ ابتدایی بازگشایی قرار بود آزمایش‌های انبوه ادامه داشته باشند، اما با فشار لی آزمایش‌ها نیز تعطیل شدند.

بلافاصله پس از بازگشایی، ویروس منتشر شد، بیمارستان‌ها و کوره‌‌های مرده‌سوزی پر و داروخانه‌ها خالی شدند. لی که دلسرد نشد، طی یک کنفرانس تلفنی سراسری در 25 دسامبر از مقامات خواست تا به سرعت منابع را مستقر کرده و دارو و امکانات درمان را برای گروه‌های کلیدی، از جمله سالمندان و کودکان، تضمین کنند.

بر اساس خلاصه کتبی جلسه که توسط رویترز بررسی شده است، لی به مقامات گفت که «زمان بندی مناسب است و شرایط اساسی برای مدیریت کووید به عنوان یک بیماری کمتر شدید و دسته B فراهم است.»

به گزارش شینهوا، شی در 16 فوریه در دیدار با رهبران ارشد، «پیروزی قاطع» بر کووید را اعلام کرد و قضاوت و تصمیمات حزب از جمله «تعدیل‌های عمده» در استراتژی همه‌گیری را «کاملا صحیح» و موثر و مورد استقبال مردم توصیف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید