رمزگشایی از مأموریت وزیر دفاع آمریکا در سفر به منطقه

کدخبر: ۵۵۹۴۱۳
سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آستین به منظور رایزنی با شماری از رهبران منطقه با هدف حمایت و تقویت مشارکت‌ها و همکاری‌ها با ایالات متحده سفر منطقه‌ای خود را آغاز می‌کند.
رمزگشایی از مأموریت وزیر دفاع آمریکا در سفر به منطقه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، امروز عازم اردن شد و قرار در طول سفر دوره‌ای به منطقه‌ای ابتدا به مصر و سپس به فلسطین اشغالی سفر کند. 

روزنامه عربی «رأی‌الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص به بررسی اهداف پشت پرده و اصلی آستین در این سفر در چارچوب مشارکت و همکاری در منطقه خاورمیانه پرداخت.

این سوالی است که ناظران سیاسی در امان و قاهره در حاشیه اعلام سفر ناگهانی وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه طرح می‌کنند. این سفری است که عملاً پیش از دومین نشست امنیتی عقبه و دیدار طرف‌های مرتبط با مسئله فلسطین در هفتم ماه جاری در شرم الشیخ صورت می‌گیرد.

فلاحت‌پیشه: برنامه هسته ای ایران برای چین فقط یک حاشیه امن است/ دیپلماسی برجام به مو رسیده، اما پاره نشده است

ادعای دسترسی آژانس به افراد در ایران صحت دارد ؟ /جزئیات جلسه مجلس با مسئولان هسته ای

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آستین به منظور رایزنی با شماری از رهبران منطقه با هدف حمایت و تقویت مشارکت‌ها و همکاری‌ها با ایالات متحده سفر منطقه‌ای خود را آغاز می‌کند.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا قرار است در این سفر با «عبدالله دوم» شاه اردن، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و رایزنی کند. این به آن‌ معناست که پیامدهای اخیر در اراضی اشغالی تحت عنوانی که محافل سیاسی در واشنگتن بر آن اصرار دارند و در واقع «پنهان کردن مشکلات و اشتباهات در خاورمیانه در زیر فرش»، به ویژه در سایه ناکامی‌های راستگرایان افراطی در اسرائیل، محور مناقشاتی است که احتمالا هیأت بلندپایه پنتاگون که در این سفر با آستین همراه است، با مقامات مذکور انجام خواهد داد. 

 رأی الیوم با اشاره به ارزیابی یکی از سفارتخانه‌های غربی در قاهره، نوشت که، وزیر دفاع آمریکا در حال آماده شدن برای دو ماموریت فرضی است و هدف از سفر آستین به منطقه تمرکز بر این دو مورد است. 

نخست: حمایت، تحکیم و تلاش برای نجات از طرح امنیتی ارائه شده توسط تونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی تحت عنوان برقراری آرامش در اراضی اشغالی فلسطین. وزارت دفاع آمریکا اکنون می‌خواهد پس از مانور و ترتیبات نظامی اخیر نیروهای نظامی اسرائیل و ارتش اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی وارد این خط شود. این در حالی است که اخبار و گزارش‌هایی در خصوص ملاحظات آمریکایی‌ها درباره طرح‌های وزارت جنگ اسرائیل در خصوص باز استقرار در کرانه باختری از نظر عملیاتی که  با هزینه تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس‌های امنیتی فلسطین انجام ‌می‌شود، دارد.

دوم: بررسی احتمالی تشدید نظامی علیه ایران. ضمن این‌که پیشتر یک طرح اضطراری از سوی پنتاگون به کشورهای متحد مانند مصر، اردن و امارات در این خصوص ارائه کرده بود.این امر به این بهانه است که عدم از سرگیری مذاکرات صلح آمیز درباره پرونده هسته‌ای ایران به معنای آماده شدن برای همه سناریوهای تشدیدکننده از جمله سناریوی نظامی است.

بر اساس این گزارش، از دید منابع سیاسی دیپلماتیک مصر، فرصت برای تشدید تنش فراهم است و آستین در منطقه حاضر شده تا کشورهای متحد با آمریکا را در چارچوب تنش‌های احتمالی، تجهیز کند. 

به نظر می‌رسد که برخی کشورهای همپیمان آمریکا مانند مصر و اردن، دچار نگرانی شده‌اند و انتظار می‌رود که هیأت پنتاگون برای رفع این نگرانی‌ها به منطقه سفر کرده باشند. 

روز گذشته، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی مبنی بر احتمال اقدام نظامی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که ایالات متحده هر روز برای مقابله با ایران تلاش می‌کند.

وی افزود: «ما مستقل از وزارت خارجه، بر روی تهدیدات و اقدامات ایران از جمله تسلیح، آموزش و تامین مالی نیروهای نیابتی خشن، تهدید نیروهای ما در منطقه و شرکایمان مانند عربستان سعودی و امارات و همچنین تجاوز دریایی، تهدیدات سایبری و برنامه موشکی بالستیک ایران کار می‌کنیم».

وی با بیان این‌که آستین در سفر به منطقه، در خصوص جنگ روسیه در اوکراین، افزایش همکاری‌های ایران و روسیه و نفوذ چین در خاورمیانه رایزنی خواهد کرد، گفت: خشونت‌ها در شهر نابلس در کرانه باختری اشغالی نیز از جمله موضوعات مطروحه خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید