بولتون: واشنگتن باید سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد

کدخبر: ۵۵۹۷۲۸
اقتصادنیوز: مشاور سابق امنیت ملی ترامپ هشدار داد واشنگتن باید به جای تلاش برای دستیابی به معاهدات کنترل تسلیحات با روسیه یا چین، سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد.
بولتون: واشنگتن باید سلاح‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ روز دوشنبه هشدار داد که واشنگتن باید نظم هسته ای سه قطبی در حال ظهور را به رسمیت بشناسد و به جای تلاش برای دستیابی به معاهدات کنترل تسلیحات با روسیه یا چین، سلاح های هسته ای خود را افزایش دهد.

این سیاستمدار تندروی آمریکایی روز دوشنبه به وقت محلی در مقاله ای در واشنگتن پست نوشت: با توجه به قدرت روزافزون همکاری روسیه و چین و گسترش سلاح های هسته ای و برنامه های موشکی بالستیک چین، توافقنامه های تسلیحاتی به سبک جنگ سرد آمریکا و روسیه نه تنها توصیه نمی شوند بلکه خطرناک هستند.

بولتون استدلال کرد که تعلیق مشارکت روسیه در پیمان هسته ای نیو استارت از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، زنگ خطری برای واشنگتن است.

وی ادامه داد که آمریکا باید درک کند که نمی تواند رقبای هسته ای خود را از طریق توافقنامه های تسلیحاتی مهار کند.

اظهارات رئیس پنتاگون درباره حضور آمریکا در خاورمیانه

این سیاستمدار آمریکایی خاطرنشان کرد که این معاهده تنها به سلاح‌های هسته‌ای راهبردی محدود است و سلاح های تاکتیکی و فناوری‌های جدیدی مانند موشک‌های مافوق صوت را شامل نمی‌شود.

بولتون همچنین هشدار داد که چین از امضای توافقنامه‌های مشابه خودداری کرده است و احتمالاً قصد دارد زرادخانه هسته‌ای خود را به حدی افزایش دهد که مذاکره در خصوص آنها بی فایده باشد.

وی پیش از این، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پشت گفته بود  که تاکنون چین برنده بزرگ جنگ اوکراین بوده و به دقت درحال بررسی و نظارت است که آمریکا و ناتو چه کار می‌کنند.

وی مدعی شده بود که با توجه به این مسائل چین پیش‌بینی‌های مناسبی انجام می‌دهد درباره اینکه فعالیت نظامی احتمالی این کشور علیه تایوان یا دیگران چه می‌تواند باشد.

بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی در دولت سابق آمریکا بود، این ادعا را مطرح کرده است که رابطه نزدیک‌تر چین و روسیه برای روس‌ها تا پایان قرن، بد تمام خواهد شد اما درحال حاضر برای واشنگتن و اروپا و آسیا بد است.

به اعتقاد این مقام پیشین آمریکایی، بسیاری از به اصطلاح کارشناسان گفته اند که چین از جنگ اوکراین ناراحت شده است و آنها در تلاش برای جدا کردن خودشان از کاخ کرملین بودند اما در روزهای اخیر مشخص شد این درست نیست.

بولتون مدعی است که چین خرید نفت و گاز روسیه را به طور قابل توجهی افزایش داده است و هیچ شکی نیست که موسسه‌های مالی تحریم شده روسی از طریق نظام بانکی چین پولشویی می‌کنند. درحالیکه عده زیادی از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقد هستند که واشنگتن با سیاست گسترش ناتو به شرق شروع کننده جنگ اوکراین بوده، این سیاستمدار جنگ طلب آمریکایی بر این عقیده است که بیشترین کشوری که در جهان از سوی چین تهدید می‌شود اوکراین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید