نگرانی عمیق روسیه از تشدید تنش در قره‌باغ

کدخبر: ۵۵۹۷۳۰
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه عمیقا از تشدید تنش‌ها در قره‌باغ نگران است و از طرفین می‌خواهد که خویشتن‌دار باشند.
نگرانی عمیق روسیه از تشدید تنش در قره‌باغ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید تنش در قره‌باغ، افزود: در روزهای اخیر شاهد نقض مکرر آتش‌بس در قره‌باغ بودیم و متاسفانه در درگیری مسلحانه که در روز ۵ مارس (۱۴ اسفند) بین طرفین رخ داد، تعدادی از سربازان هر دو طرف ارمنستان و جمهوری آذربایجان کشته شدند.

خبرگزاری تاس گزارش داد، وی افزود: ما قویا از طرفین درگیر می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند و گام‌هایی برای کاهش تنش بردارند.

زاخارووا گفت: روسیه بر ضرورت رعایت دقیق مفاد بیانیه مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد آتش‌بس کامل و توقف همه خصومت‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ تاکید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: هرگونه مسائل مربوط به تامین امنیت و زندگی روزمره در منطقه تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه باید به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق برقراری مذاکرات تحت نظارت شورای امنیت میان طرفین درگیر حل و فصل شود.

زاخارووا خاطرنشان کرد: حادثه روز یکشنبه روشن کرد که باکو و ایروان باید هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات در چارچوب اجرای مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ‌های ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آبان ۱۳۹۸)، ۱۱ و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان و ۵ آذر ۱۳۹۹) و ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ (۹ آبان ۱۴۰۱) در خصوص رفع انسداد ارتباطات منطقه‌ای، تعیین حدود مرزی دو کشور و تهیه معاهده صلح بازگردند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های جمهوری آذربایجان عصر یکشنبه اعلام کردند که امروز درگیری نظامیان ارمنی و آذری در پی شلیک یک گروه نظامی وابسته به ارمنستان در نزدیکی شهر شوشا رخ داده که منجر به تلفات نیروهای دو طرف شده است.

آپا خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنی در روستای خلفلی از توابع شهر شوشا قصد انتقال سلاح و مهمات از ارمنستان به شهر خانکندی مرکز قره‌باغ را داشتند که ممانعت نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان، منجر به درگیری مسلحانه دو طرف شد.

این رسانه از کشته شدن سه نیروی نظامی ارمنستان خبر داد و بدون اشاره به تعداد زخمی‌ها و کشته شدگان طرف آذری اعلام کرد که در این درگیری چند نظامی آذری نیز کشته شده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در پی این درگیری نظامی در وبسایت خود، اعلام کرد که در جریان تیراندازی متقابل، نیروهای دو طرف متحمل تلفات و مجروحاتی شدند.

این وزارتخانه، طرف ارمنی را بار دیگر به اقدامات تحریک‌آمیز متهم و اعلام کرد که نیروهای ارمنی در داخل اراضی جمهوری آذربایجان و دور از محل ماموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در حال انتقال محموله نظامی به خانکندی مرکز قره باغ بودند که این درگیری رخ داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه خواست تا اجرای بندهای بیانیه سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره‌باغ را بدون قید و شرط و به طور کامل تضمین کند.

جمهوری آذربایجان طی سه ماه گذشته اعلام کرده که گذرگاه لاچین برای عبور و مرور غیرنظامیان باز است اما ارمنستان مدعی است که مقامات باکو با سازماندهی عوامل خود تحت عنوان نیروهای مدنی و فعالان محیط زیست، مانع از انتقال سوخت، مواد غذایی و اقلام پزشکی به شهر خانکندی شده و به این طریق، موجب فراهم شدن بستر فاجعه انسانی در این منطقه شده‌اند.

پس از جنگ پاییز سال ۲۰۲۰ بین جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان معاهده آتش بس سه جانبه ای بین روسیه ـ جمهوری آذربایجان ـ ارمنستان امضا شد اما تکلیف خانکندی مرکز قره‌باغ به صورت نامشخص رها شد.

بر اساس یکی از مفاد آتش بس سه جانبه، طرفین متعدد به ایجاد گذرگاه بین خانکندی و خاک ارمنستان از طریق شهر لاچین و نیز گذرگاه بین بخش شرقی خاک جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان شدند که از همان ماه‌های نخست، گذرگاه لاچین برای طرف ارمنستان باز شد ولی ارمنستان تاکنون در خصوص ایجاد گذرگاه جدید بین بخش شرقی و خاک جمهوری خودمختار نخجوان اقدامی نکرده و این موضوع را خارج از تعهد امضا شده عنوان می‌کند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۰ ماه گذشته، آتش بس بین طرف آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید