این بمب عجیب غربی ها در اختیار اوکراین قرار گرفت+عکس

کدخبر: ۵۶۰۱۰۲
بمب‌های JDAM که نسخه‌ای با برد افزایش یافته از آن در اختیار اوکراینی‌ها قرار گرفته است، برای رسیدن به هدف از دو سیستم استفاده می‌کند.
این بمب عجیب غربی ها در اختیار اوکراین قرار گرفت+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بمب‌های هدایت شونده هوشمند JDAM-ER این امکان را برای اوکراینی‌ها فراهم می‌کند که استحکامات دفاعی و اهداف بزرگی چون پل‌ها را به راحتی هدف قرار دهند.

ژنرال جیمز هکر فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا این خبر را اعلام کرده است.

بمب‌های هوشمند دقیق

مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا JDAM ابزار هدایت‌گری است که بمب گرانشی غیر هدایت شونده را به بمب هوشمند تبدیل می‌کند که قابلیت عملکرد در همه شرایط آب و هوایی را دارد.

بمب‌های JDAM که نسخه‌ای با برد افزایش یافته از آن در اختیار اوکراینی‌ها قرار گرفته است، برای رسیدن به هدف از دو سیستم استفاده می‌کند. یکی سامانه ناوبری اینرسیایی (INS) است که از رایانه، حسگرهای حرکت (شتاب‌سنج) و سنسورهای چرخش (ژیروسکوپ) برای محاسبه مداوم موقعیت، جهت و سرعت حرکت بدون نیاز به مرجعی خارجی استفاده می‌کند. دیگری سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) با اطلاعات دریافتی از ماهواره مکان‌یابی می‌کند. بمب با استفاده از اطلاعات دریافتی این سامانه و با کنترل بالک‌های دم به سمت هدف پرواز می‌کند.

بسته به ارتفاعی که در آن رها می شود، JDAM می تواند اهداف را تا برد ۲۴ کیلومتر هدف قرار دهد و کیت بال JDAM-ER این برد را تا حدود ۷۲ کیلومتر افزایش می‌دهد.

هدیه جدید برای اوکراین؛ بمب‌های هوشمند هدایت‌شونده / عکس

هنوز ترکیب دقیق بمب‌هایی که به اوکراین داده شده، مشخص نیست اما گفته می‌شود که ژنرال هکر با استفاده از نام "GBU-۶۲" به آنها اشاره کرده است.

احتمالا نیروی هوایی اوکراین جنگنده‌های میگ ۲۹ و سوخو ۲۷ خود را به این بمب‌های هوشمند مجهز خواهد کرد. پیش از این موشک‌های ضدرادار ای‌جی‌ام-۸۸ هارم روی این جنگنده‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ورود این بمب‌های هدایت شونده خبر خوبی برای خلبان‌های اوکراینی است که حالا می‌توانند بلافاصله پس از پرتاب این بمب‌های هدایت شونده دقیق از محل دور شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید