چین در رصد تجربه پوتین در اوکراین جدی بوده است

پیش بینی رئیس سازمان سیا درباره مذاکره جدی بین روسیه و اوکراین /6 ماه آینده حیاتی است

کدخبر: ۵۶۰۲۴۷
​«ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ارزیابی کرد، چهار تا شش ماه آینده برای وضعیت میدان نبرد در اوکراین «حیاتی» است.
پیش بینی رئیس سازمان سیا درباره مذاکره جدی بین روسیه و اوکراین /6 ماه آینده حیاتی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا بازه زمانی چهار تا شش ماه آینده را برای وضعیت جنگ در اوکراین «حیاتی» توصیف کرد.

به نوشته پایگاه شبکه «سی.ان.بی.سی»، این مقام اطلاعاتی ارشد آمریکا در سخنرانی در کمیته اطلاعاتی منتخب دائمی مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: «من در چارچوب یک ارزیابی اطلاعاتی می‌گویم که چند ماه آتی و بازه چهار تا پنج یا شش ماه آینده برای وضعیت میدان نبرد در اوکراین حیاتی خواهد بود.»

در حالی که آمریکا از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین علاوه بر ارائه کمک‌های نظامی و اطلاعاتی گسترده به کی‌یف در روند تلاش‌ها برای صلح کارشکنی کرده مدیر سیا مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در حال حاضر آماده مذاکرات صلح نیست.

او همچنین چشم‌انداز یک مذاکرات جدی بین روسیه و اوکراین را وابسته به پیشرفت در میدان جنگ دانست.

مدیر سیا در ادامه سخنرانی به گروه قانونگذاران آمریکایی گفت، «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین هنوز تصمیم به ارسال تسلیحات مرگبار به روسیه برای کمک به ارتش این کشور در اوکراین نگرفته است.

برنز به این کمیته اظهار داشت: «ما اسناد و مدارک واضحی را دیده‌ایم مبنی بر اینکه رهبران چین این کار را در نظر دارند نه این که تصمیمی برای اجرای آن گرفته باشند.»

مدیر سیا در ادامه صحبتش گفت: «من قطعا فکر می‌کنم هیچ کس به اندازه شی جینپینگ در رصد تجربه ولادیمیر پوتین در اوکراین جدی نبوده است.»

به ادعای رئیس سیا، رهبران چین در سطح چشمگیری به سنجش فاکتورهای اقتصادی ارسال تسلیحات برای روسیه و هر گونه اقدام تلافی‌جویانه مالی بالقوه متحدان غربی اوکراین می‌پردازند.

برنز گفت:‌ «شی جینپینگ در ضمن فاصله گرفتن کشورش از سیاست کووید-19 صفر، تلاش برای بازیابی رشد اقتصادی چین و تعامل با دیگر بخشهای اقتصاد جهان به سنجیدن تصمیم درباره ارسال کردن یا نکردن تجهیزات مرگبار به روسیه می‌پردازد.»

چین چندی پیش موضع خود در قبال بحران اوکراین را در قالب یک طرح 12 بندی برای پایان دادن به این بحران منتشر کرد و در آن خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح اوکراین شد و بر مخالفت خود با استفاده از تسلیحات اتمی تاکید کرد. 

اما این طرح مورد استقبال طرف‌های غربی حامی کی‌یف در جنگ قرار نگرفت و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز ادعا کرد این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست. 

بر اساس گزارش امروز پنجشنبه یک روزنامه ژاپنی با استناد به منابع آگاه، طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین بر اساس این پیش‌بینی کارشناسان نظامی چینی تدوین شده که خصومت‌ها در اوکراین تابستان ۲۰۲۳ پایان می‌یابد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید