درخواست هسته ای عربستان از آمریکا /تلاش های ادامه دار بایدن برای عادی سازی روابط سعودی ها با اسرائیل

کدخبر: ۵۶۰۲۵۷
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال پیشبرد مذاکراتی پیچیده برای برقرار کردن روابط میان تل‌آویو و ریاض است.
درخواست هسته ای عربستان از آمریکا /تلاش های ادامه دار بایدن برای عادی سازی روابط سعودی ها با اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، عربستان سعودی خواستار کمک آمریکا به برنامه غنی‌سازی این کشور در ازای آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی شده است.

همزمان با تلاش‌های دولت آمریکا برای آشکارسازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی، ریاض از واشنگتن ضمانت‌های امنیتی و کمک به توسعه برنامه هسته‌ای خود را درخواست کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با گزارش این خبر به نقل از منابع مطلع نوشت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حال پیشبرد مذاکراتی پیچیده برای برقرار کردن روابط میان تل‌آویو و ریاض است.

این روزنامه نوشته درخواست‌ عربستان سعودی برای ضمانت امنیتی و کمک به برنامه هسته‌ای از جمله موانع اصلی در این مذاکرات است، زیرا احتمال می‌رود که نماینده‌های کنگره آمریکا با چنین مواردی مخالفت کنند.

در ریاض هم نسبت به انعقاد توافقی که این کشور را آماج انتقادات جهان عرب و زیر فشار تنش‌ با ایران قرار دهد نگرانی وجود دارد، به ویژه آنکه خشونت‌های چند هفته گذشته در کرانه باختری حمایت از رابطه با رژیم اسرائیل را نه فقط در عربستان بلکه در سراسر جهان عرب کاهش داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته توافق اسرائیل-عربستان برای عادی‌سازی روابط می‌تواند کورسوهای امید فلسطین برای تشکیل کشوری مستقل را خاموش کند. سعودی‌ها طی چند دهه گذشته در اظهارنظرهای علنی گفته‌اند که تشکیل کشور مستقل فلسطین پیش‌شرط آنها برای به رسمیت شناختن اسرائیل است.

اما مقام‌های اسرائیلی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند که در مذاکرات اخیر عربستان سعودی امتیازهای قابل‌توجهی در زمینه مسئله فلسطین را مطالبه نکرده است.

مطالبات سعودی‌ها از واشنگتن یکی از موانع پیشرفت این مذاکرات است. ریاض خواستار حمایت آمریکا برای غنی‌سازی اورانیوم و سیستم تولید سوخت خودش است.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی نگرانند که دادن چنین اجازه‌ای ممکن است به ساخت سلاح هسته‌ای توسط عربستان منجر شود. سعودی‌ها علاوه بر این خواستار ضمانت‌های مستحکمی درباره این هستند که واشنگتن در صورت لزوم به کمک ریاض خواهد آمد.

یکی از گزینه‌هایی که مورد بررسی است این است که آمریکا عربستان سعودی را جزو متحدان مهم غیرناتو اعلام کند. در حال حاضر، کشورهای قطر، اردن و چند کشور دیگر به همراه رژیم صهیونیستی در فهرست متحدان مهم غیرناتو قرار گرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید