چین، میانجیگر میان روسیه و اوکراین هم می شود؟

کدخبر: ۵۶۰۵۱۰
یک مقام ارشد دیپلماتیک آمریکا می‌گوید این اقدام که پکن به تنهایی به احیای یک رابطه دیپلماتیک در مناقشه‌ای که خود بخشی از آن نیست، کمک کند، اقدام غیرمعمولی بود.
چین، میانجیگر میان روسیه و اوکراین هم می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، توافق غافلگیرکننده میان ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک می‌تواند بیشتر منجر به ایجاد کنجکاوی در آمریکا در مسیر احتمالی مهار برنامه هسته‌ای تهران و یک شانس برای اجرای آتش بس در یمن باشد.

رویترز نوشت: این عادی‌سازی همچنین حاوی فاکتورهای اطمینان‌بخشی برای ایجاد ناآرامی در مقام‌های واشنگتن شامل نقش چین به عنوان میانجی در منطقه خاورمیانه، جایی که آمریکا مدت‌هاست نفوذ دارد، شود.

این توافق پس از چهار روز مذاکره در پکن میان رقبای خاورمیانه اعلام شد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این توافق اعلام کرد که در حالی که واشنگتن به طور مستقیم در جریان این توافق حضور نداشت اما عربستان مقام‌های آمریکا را در جریان مذاکرات با ایران قرار داده بود.

دنیل راسل، دیپلمات ارشد آمریکا در حوزه آسیای شرقی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، درباره میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان، گفت: واسطه‌گری چین در ایجاد توافق میان ایران و عربستان سعودی می‌تواند پیامدهای مهمی برای واشنگتن به دنبال داشته باشد.

وی افزود: این اقدام که پکن به تنهایی به احیای یک رابطه دیپلماتیک در مناقشه‌ای که خود بخشی از آن نیست، کمک کند، غیرمعمول بود.

راسل در ادامه می‌گوید: سوال این است که آیا این شکل از میانجی‌گری چین در آینده نیز تکرار می‌شود و می‌تواند یک مقدمه برای میانجیگری چین میان روسیه و اوکراین باشد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید