خبر مهم امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۶۰۸۳۰
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی خاطرنشان کرد: در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد. در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم.
خبر مهم امیرعبداللهیان درباره توافق ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بیان کرد: در چارچوب دکترین سیاست خارجی متوازن دولت آقای دکتر رئیسی نگاه به آسیا و اولویت همسایگان مورد توجه جدی دستگاه دیپلماسی قرار دارد. ما در این چارچوب پیشرفت‌های خوبی را در بحث توسعه مناسبات با همسایگان در ماه‌های گذشته شاهد بودیم از ماه‌ها قبل ایده‌هایی مطرح بود در خصوص حل مشکلات با برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی. در جریان نشست بغداد ۲ در اردن گفت‌وگوی اولیه‌ای بین من و وزیر خارجه عربستان آقای فرحان در محل ورودمان به اجلاس چند دقیقه انجام شد. طرف سعودی تأکید داشت بر آمادگی خودش برای اینکه روابط به حالت طبیعی برگردد. 

وی افزود: این مسئله یک ضمیمه دیگری را با خودش همراه کرد و این به آن برمی‌گردد که آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین زمانی که قصد سفر به عربستان سعودی را داشت ایده‌هایی را با ما در میان گذاشتند. مدیرکل سیاسی ما ملاحظاتی نسبت به مواضع منطقه‌ای ما و چین داشتند که مقامات چینی را توجیه کردند که در چه چارچوبی گفت‌وگوهایی که شکل می‌گیرد می‌تواند به نفع منطقه و مناسبات موجود بین کشورهای منطقه باشد. در نهایت در سفری که آقای رئیسی به پکن داشتند در ملاقات خصوصی رئیس جمهور چین هم گزارشی از گفت‌وگوهایش با مقامات عالی عربستان سعودی در آن سفر ارائه کرد و هم بر اینکه یک نقش میانجی را برای برون رفت ایران و عربستان از چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، ایفا کند ایده‌هایی را مطرح کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آقای رئیسی مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه تبیین کرد و نگاه دولت را به حل مشکلات با کشورهای منطقه و حرکت در مسیر گفت‌وگو و فراتر از آن شکل گرفتن همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیان کرد و در نهایت قرار شد گفت‌وگویی بین ایران و عربستان در پکن شکل بگیرد. ایده‌های مختلفی مطرح بود که این گفت‌وگو در چه سطحی انجام شود. از آنجایی که بخش مهمی از چالش‌های موجود به مسائل امنیتی برمی‌گشت، بین طرفین از طریق تلاش‌ها و مساعی جمیله‌ای که دولت چین به عمل آورد، توافق شد که در سطح دبیران شورای عالی امنیت ملی دو کشور گفت‌وگویی امنیتی انجام شود.

وی یادآور شد: البته در ترکیب تیم اعزامی هر دو کشور به پکن علاوه بر مقامات امنیتی، مدیران کل ذیربط سیاسی پرونده نیز حضور داشتند. تلفیقی از مجموعه‌های سیاست خارجی و امنیتی ما به طور مشخص وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های ذیربط آقای شمخانی را همراهی کردند. گفت‌وگوهای طولانی شاید قریب به ۵۰ ساعت در سطح فرد مذاکره کننده ایرانی و همتای سعودی و همچنین گفت‌وگوهای جداگانه با مقامات کشور چین برای پیشرفت در این موضوع انجام شد و در نهایت این ایده دولت و آقای رئیسی با مقدماتی که از ابتدای شروع به کار دولت فراهم شده بود و بعد در محافل مختلف ادامه یافت.

وزیر خارجه اضافه کرد: خوشبختانه در سطح مشاوران امنیت ملی عربستان و دبیر شورای عالی امنیت ملی ما منجر به توافقی شد که اولا در چارچوب این توافق از زمان انتشار بیانیه سه جانبه ایران، چین و عربستان سعودی، بازگشت روابط به حالت طبیعی اعلام شود و برای این موضوع هیچ یک از طرفین منتظر زمان نباشند و ثانیاً در سقف زمانی حداکثر ۲ ماه وزرای خارجه ایران و عربستان با هم دیدار و نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌ها و تبادل سفرا و بازگشایی سرکنسولگری‌ها در جده و مشهد و انتصاب سرکنسول ها اقدام لازم به عمل بیاید.

به گزارش فارس، این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در عین حال تأکید کرد که این توافق در راستای مصالح و منافع دو ملت و صلح و امنیت و توسعه پایدار منطقه انجام می‌شود و افزود: این توافق علیه هیچ یک از کشورهای مسلمان در منطقه شکل نخواهد گرفت. در عین حال به صورت گسترده از این توافق استقبال شده است.

امیرعبداللهیان در عین حال تأکید کرد: موضوعاتی در منطقه وجود دارد از جمله موضوع یمن، مسائل مربوط به سوریه و افغانستان و حتی مربوط به منازعه در اوکراین هر کدام سازوکار دوجانبه خود را دارد. در مورد یمن طبعا این طرف‌های یمنی هستند که نسبت به آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت اما جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه گفت‌وگو و مذاکره را در این چالش‌ها و منازعات منطقه‌ای محور اصلی می‌داند و معتقدیم تداوم جنگ چه در اوکراین چه در یمن و چه در دیگر حوزه‌ها در منطقه غرب آسیا راه‌حل نیست بلکه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: امیدواریم در چارچوب توافقی که انجام شده علاوه بر دو ملت همه کشورهای مسلمان در منطقه از مواهب آن برخوردار شوند.

وی ادامه داد:  طبعا کشورها در راستای منافع خودشان اقدام خواهند کرد و اینگونه نیست که در این توافق تصمیمات کشورها، تصمیمات نیروهای مقاومت منطقه در مقابل تجاوزگری‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی نادیده گرفته شود.هر موضوعی در جای طبیعی خودش قرار دارد و بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی در چارچوب این گفت‌وگوها و مذاکرات انجام می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این گفت‌وگو درباره گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها اظهار داشت: در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد. در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان نیز خواهیم بود. ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم.

وزیر خارجه با بیان اینکه ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم، افزود: از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم به امضا و تایید رسید، اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است، طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد. 

وی همچنین گفت: معتقد هستیم جمع بندی گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها در دسترس است. برای ما رفع اتهام بی اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسئله مهم و یکی از خطوط قرمز ما قلمداد می‌شود. در سفر خوبی برای رسیدن به جمع بندی گفت‌وگوهای طولانی ماه‌های گذشته وجود دارد. در مسیر دیپلماسی و مذاکره به خوبی قرار داریم و امیدواریم هر چه زودتر نتیجه‌ای که مطلوب است با رعایت کامل منافع ملت‌مان حاصل شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید