وال استریت ژورنال گزارش داد؛

گفتگوی رئیس جمهور چین با زلنسکی

کدخبر: ۵۶۱۰۵۶
گفت‌وگوهای شی با پوتین و زلنسکی، منعکس‌کننده تلاش پکن برای ایفای نقش فعال‌تر در میانجیگری پایان جنگ در اوکراین است.
گفتگوی رئیس جمهور چین با زلنسکی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع گزارش داد شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین قصد دارد برای اولین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین، احتمالاً بعد از سفر هفته آینده به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کند. 

به نوشته این گزارش، برخی منابع گفتند که گفت‌وگوهای شی با پوتین و زلنسکی که انتظار می‌رود دومی به صورت مجازی برگزار شود، منعکس‌کننده تلاش پکن برای ایفای نقش فعال‌تر در میانجیگری پایان جنگ در اوکراین است. 

سفر قریب الوقوع شی جین پینگ به روسیه

به گفته آن‌ها، رئیس‌جمهور چین به عنوان بخشی از سفر به روسیه، سفر به سایر کشورهای اروپایی را در نظر دارد؛ گرچه برنامه کامل سفر وی هنوز تایید نشده است. 

به تحلیل وال استریت ژورنال، در صورت گفت‌وگوی مستقیم رئیس‌جمهور چین با همتای اوکراینی، این گامی مهم در تلاش‌های پکن برای ایفای نقش برقرارکننده صلح در اوکراین خواهد بود که تاکنون با شک و تردید در اروپا مواجه شده است. و همچنین اعتبار پکن را به عنوان قدرت جهانی میانجی بعد از آن که پیشرفت دیپلماتیک غیرمنتظره بین عربستان سعودی و ایران را تسهیل کرد، تقویت خواهد کرد. 

به گزارش وال استریت ژورنال، وزارت خارجه چین به درخواست اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ نداد. رویترز پیش‌تر گزارش داد که سفر شی به مسکو ممکن است در هفته آینده انجام شود.

چین اخیراً موضع خود در قبال بحران اوکراین را در قالب یک طرح منتشر کرد و در آن خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح شد و بر مخالفت خود با استفاده از تسلیحات اتمی تاکید کرد. 

اما این طرح مورد استقبال طرف‌های غربی حامی کی‌یف در جنگ قرار نگرفت و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه ای‌بی‌سی نیوز ادعا کرد این ایده که چین درباره نتیجه جنگ مذاکره خواهد کرد، منطقی نیست. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اما در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد از برخی بخش‌های طرح صلح ۱۲ ماده‌ای اعلام شده از سوی چین برای پایان دادن به بحران در کشورش استقبال کرده و قصد دارد با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین دیدار کند. 

به گزارش رویترز، زلنسکی صرفا برخی بخش‌های طرح پیشنهادی چین برای برقراری آتش‌بس و صلح در اوکراین را مورد پذیرش قرار داد و گفت اوکراین باید آغازگر یک طرح صلح باشد. وی ادامه داد: من فعلا آن را به عنوان یک سیگنال می‌بینم، نمی‌دانم بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزارت امور خارجه روسیه در اظهارنظر درباره طرح صلح اعلامی چین برای بحران اوکراین گفته مسکو تمایل پکن برای مشارکت در حل‌وفصل درگیری از طریق تدابیر صلح‌آمیز را بسیار ارج می‌نهد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید