قدردانی از تلاش چین در برقراری روابط عربستان و ایران

کدخبر: ۵۶۱۱۱۸
اقتصادنیوز: استانو، سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا امروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد: قدردان تلاش‌های چین در برقراری روابط میان عربستان و ایران هستیم.
قدردانی از تلاش چین در برقراری روابط عربستان و ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «پیتر استانو» سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در کنفرانس خبری خود به پرسش‌ های خبرنگاران درباره نگرش بروکسل در خصوص نقش میانجیگرایانه چین در عادی سازی روابط ایران و عربستان، انحلال سازوکار اینستکس و نقش پکن در برقراری صلح میان روسیه و اوکراین پاسخ داد.

شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد، متن پرسش و پاسخ نشست مطبوعاتی سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا به شرح زیر است:

چرا اتحادیه اروپا نقش چین را در توافق میان ایران و عربستان نادیده می‌گیرد؟

نخست اینکه اتحادیه اروپا همیشه مشوق عادی‌سازی روابط است! این بسیار مهم است چون این دقیقا چیزی است که جهان امروز بیش از هر چیز به آن احتیاج دارد. این‌ که به جای اصطکاک در روابط، آشتی و عادی‌ سازی بیشتر وجود داشته باشد. بنابراین اتحادیه اروپا از اعلام برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌ کند. ما قدردان آن هستیم و تلاش‌ های دیپلماتیکی که منجر به آن شده‌ را تایید می‌ کنیم. چین بازیگر بین‌ المللی مهمی است. چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و به همین خاطر نقش و جایگاه خاصی داردچین بازیگر بین‌ المللی مهمی است؛ چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و به همین دلیل نقش و جایگاه خاصی دارد. اما همچنین این کشور مسئولیت خاصی نیز در دفاع از منشور سازمان ملل متحد و احترام و حمایت از قوانین بین‌ المللی دارد. در این زمینه ما مکررا از چین درخواست کردیم که از نقش خود در جهت تلاش ما برای وادار کردن روسیه به توقف حمله نظامی خود در اوکراین استفاده کند. در همین راستا از چین انتظار داریم تا از توانایی‌ ها و مسئولیت خود برای کمک به حل تمام مشکلات در سراسر دنیا استفاده کند. درنتیجه نمونه اخیر نقش چین در تسهیل توافقی با هدف برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران نشان دهنده توانایی پکن در به ثبات رساندن تنش‌ های منطقه‌ ای به شکلی مثبت است.

نقش اتحادیه اروپا در انحلال سازوکار «اینستکس» چیست؟

اگرچه «اینستکس» ابزار اتحادیه اروپا نبود و سازوکاری بود که تنها توسط چند کشور اروپایی ساخته شده بود، اما ما از ژانویه سال ۲۰۱۹ از آن حمایت کردیم! چون این مکانیسم مربوط به اتحادیه اروپا نبود و فقط توسط هیئت نمایندگانی از چند کشور اروپایی مدیریت می‌ شد، ما فقط می‌ توانستیم تصمیم آن‌ ها مبنی بر انحلال این سازوکار را مورد توجه قرار دهیم!

چرا اتحادیه اروپا چین را قادر به ایفای نقش میانجی در جنگ روسیه و اوکراین نمی‌داند؟

فکر می‌ کنم بیانیه ما در این باره کاملا واضح و بیانگر آن‌ چه می‌ خواهیم به عنوان اتحادیه اروپا بگوییم است. پس بحث درباره‌ اش فایده‌ ای ندارد. این موضع اروپا است. در رابطه با پیشنهاد چین‌ هم مواضع اروپا پیش‌ تر توسط «اورزلا فون‌ درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و جوزف بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بیان شده است. اما یک نکته بسیار مهم است. تنها در صورتی که جهت‌ گیری نداشته باشید می‌ توانید میانجیگر صادقی باشید. اما چین در جنگ بین روسیه و اوکراین کاملا جهت‌گیری دارد!

چین با نقض منشور سازمان ملل متحد، دقیقا همان منشوری که به عنوان عضو دائم شورای امنیت مدعی حفاظت از آن است، به اوکراین هیچ کمکی نمی‌ کند! پس این نخستین چیزی است که در رابطه با نگرش و پیشنهاد چین قابل بحث است. در گام دوم، چین روایت نادرست روسیه را نه تنها نفی نمی‌ کند؛ بلکه بعضا روایات بی‌ پایه مسکو درباره تجاوز و نسل‌ کشی ناتو و موضوعات مشابه را انعکاس می‌ دهد... چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت این اهرم فشار را در اختیار دارد..... حمایت از میانجان بالقوه صلح وظیفه اتحادیه اروپا نیستحمایت از میانجان بالقوه صلح وظیفه اتحادیه اروپا نیست. البته ما از هر تلاش برای صلحی استقبال و حمایت می‌ کنیم. اگرچه روسیه بسیار تلاش کرد که ما را هم به این درگیری بکشاند؛ اما ما بخشی از آن نیستیم! این گفتگو‌های صلح در وهله اول چیزی مربوط به اوکراینی‌ ها و روس‌ هاست و همانطور که پیش‌ تر اشاره کردم، پاسخ روسیه به تمام پیشنهادهای صلح، چه از سوی چین و چه دیگران غیرسازنده بوده و درواقع، پاسخ کرملین به هر تلاشی از سوی جامعه جهانی برای برقراری صلح و یا آوردن دو طرف بر سر میز مذاکره تنها تشدید تنش‌ ها بوده است!

ادعاهای امروز «پیتر استانو» سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا در ارتباط با عملیات ویژه روسیه در اوکراین در حالی مطرح می شود که رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست دونباس (دونتسک و لوهانسک) در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌ زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌ کند تا از مردمی که ۸ سال مورد سوء استفاده و نسل‌ کشی رژیم کی‌ یف بوده‌ اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ ها» پاکسازی شود.

از سوی دیگر، با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی برای توقف پیشروی ارتش روسیه و حمایت از اوکراین، ضمن ارسال حجم زیادی از تسلیحات نظامی به اوکراین، تحریم‌ های شدیدی را علیه مسکو اعمال کرده و در عمل مانع از حضور کی یف پای میز مذاکره شده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید