سرخط مهم ترین اخبار

ایران میهمان ویژه عربستان در نشست سران عرب/ اردوغان از رقبا جا ماند

کدخبر: ۵۶۱۲۱۵
در پی توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور، منابع خبری اعلام کردند که عربستان قصد دارد از ایران دعوت کند تا به عنوان مهمان در نشست آتی سران عرب حضور داشته باشد.
ایران میهمان ویژه عربستان در نشست سران عرب/ اردوغان از رقبا جا ماند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران: «پیشتازی رقبا از «سلطان» در نظرسنجی ها»، «پرتاب موشک آزمایشی از زیردریایی توسط پیونگ یانگ»، «دیدار مجازی روسای چین و اوکراین»، ««نه» امارات به خرید سامانه دفاعی اسرائیل»، «افزایش احتمال ها درباره عادی سازی روابط ایران و بحرین» و«ایران میهمان ویژه ریاض در نشست سران عرب» مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

پیشتازی رقبا از «سلطان» در نظرسنجی ها

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد کمال قلیچ‌داراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری مخالفان ترکیه، پیش از انتخابات 14 می بیش از 10 درصد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، جلوتر است و آرای بیشتری را به دست خواهد آورد.به نوشته خبرگزاری رویترز، آرای بیشتری به دست خو.اهد آورد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این رأی‌گیری، مهمترین انتخابات را در تاریخ معاصر ترکیه رقم خواهد زد.این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد بلوک اپوزیسیون موسوم به اتحاد ملت، دست‌کم شش درصد از حزب عدالت و توسعه‌ی اردوغان و متحدانش، پیشتاز رقابت پارلمانی است. حزب دموکراتیک خلق‌ها - طرفدار کردها - پیشتازی بیش از 10 درصدی خود را همچنان حفظ کرده است.اردوغان پس از کاهش محبوبیتش به دلیل بحران هزینه‌های زندگی، با بزرگترین چالش در برابر حکومت 20 ساله خود مواجه است. قربانیان زمین‌لرزه ماه گذشته نیز در حال تجدید نظر در وفاداری خود در مقرهای قدرت پیشین حزب عدالت و توسعه هستند.

پرتاب آزمایشی موشک از زیردریایی توسط پیونگ یانگ

کره جنوبی از شلیک آزمایشی یک پرتابه توسط ارتش کره شمالی خبر داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان پیونگ‌یانگ یک فروند موشک را از یک زیردریایی شلیک کرده‌اند.در این بیانیه همچنین آمده است که ارتش کره جنوبی ضمن تقویت نظارت و هوشیاری خود، با همکاری نزدیک با ایالات متحده، حالت آماده‌باش کامل خود را حفظ می‌کند».دقایقی بعد ارتش کره شمالی گفت که دو فروند موشک کروز راهبردی را از یک زیردریایی به‌صورت آزمایشی شلیک کرده است.این شلیک موشکی در حالی انجام شده که کره جنوبی و آمریکا از بامداد دوشنبه رزمایش نظامی مشترک بزرگی را با هدف مقابله با پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی آغاز کردند.پیشتر کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کره شمالی با حضور رهبر این کشور تصمیم گرفت تا تدابیر «مهم و کاربردی» برای استفاده تهاجمی از بازدارندگی جنگی را اتخاذ کند. کره جنوبی و آمریکا روز دوشنبه ۱۳ مارس بزرگ‌ترین رزمایش ترکیبی مشترک خود در سال‌های گذشته را با نام «سپر آزادی۲۳» آغاز کردند.

دیدار مجازی روسای چین و اوکراین

وال استریت ژورنال به نقل از  منابع مطلع نوشت، رئیس جمهوری چین قرار است نشستی مجازی با رئیس جمهوری اوکراین داشته باشد.این روزنامه همچنین نوشت، در روزهای آینده شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به مسکو می‌رود تا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند و پس از آن، با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراین خود صحبت خواهد کرد.همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از بیان اینکه رئیس جمهوری چین به روسیه می‌آید، امتناع کرده بود.او گفت، وقتی هر دو طرف روسی و چینی آماده بودند درباره این سفر اطلاع رسانی می‌شود.

«نه» امارات به خرید سامانه دفاعی اسرائیل  

امارات به دلیل برخوردها و رفتارهای کابینه نتانیاهو با فلسطینیان و تنش‌ها و بحران داخلی در فلسطین اشغالی، خرید سامانه دفاعی از رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.شیخ «محمد بن زاید» رئیس امارات متحده عربی روز یکشنبه در پیامی به مسئولان رژیم صهیونیستی گفت: «تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو دارای دولتی است که تحت کنترل او است، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم».کانال 12 تلویزیون رژیم اسرائیل به نقل از بن زاید گزارش داد که تصمیم امارات برای توقف خرید سامانه‌های دفاعی از اسرائیل در پی اقدامات و اظهارات ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است.همزمان کانال 7 تلویزیون اسرائیل هم اعلام کرد که امارات تصمیم دارد در واکنش به اظهارات اسموتریچ وزیر تندروی اسرائیلی در مورد شهرک حواره و تعرض به مسجد الاقصی، قرارداد تسلیحاتی با این رژیم را فعلا لغو کند.

افزایش احتمال ها درباره عادی سازی روابط ایران و بحرین

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با امضای توافق اخیر میان ایران و عربستان و همچنین احتمال دیدار میان وزرای خارجه ایران و عربستان، گفت: گفت‌وگوها از مدتی قبل جریان داشت و طرح مسأله پیش از این صورت گرفته بود و پیام‌هایی مبادله می‌شد منتها در زمان سفر و حضور آقای رییس‌جمهور در پکن و در ملاقات خصوصی بحث واسطه‌گری در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد.او در رابطه با احتمال احیای روابط میان ایران و بحرین که متاثر از قطع روابط ایران و عربستان نیز از سوی آن‌ها صورت گرفته بود، گفت: دیپلماسی نتیجه خود را نشان داده است، خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی این توافق در زمینه‌های مختلف داشت. استقبالی که کشورهای مختلف در روزهای گذشته نشان دادند بیانگر آن است که این تحول دیپلماتیک می‌تواند آثار متعددی داشته باشد. روابط ایران و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست، اراده جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم این اتفاق مثبت می‌تواند در رابطه با ارتباط میان ایران و بحرین نیز محقق شود.

ایران میهمان ویژه ریاض در نشست سران عرب

ایسنا: در پی توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور، منابع خبری اعلام کردند که عربستان قصد دارد از ایران دعوت کند تا به عنوان مهمان در نشست آتی سران عرب حضور داشته باشد.برخی منابع مطلع در گفت وگو با رای الیوم اعلام کردند که عربستان سخت در تلاش است تا نشست آتی سران کشورهای عربی که قرار است در این کشور برگزار شود را با موفقیت برگزار کند.این منابع می گویند که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در این راستا سفرهایی به کشورهای منطقه خواهد داشت تا تمام کشورهای عربی از جمله سوریه در نشست عربستان مشارکت داشته باشند.این منابع تاکید کردند که تماس ها میان ریاض و دمشق از مدت ها پیش آغاز شده و قرار است بن فرحان به سوریه برود تا این سفر مقدمه ای برای حضور دمشق در نشست سران کشورهای عربی در عربستان باشد.منابع رای الیوم می گویند که عربستان تلاش می کند از ایران و ترکیه دعوت کند تا به عنوان مهمان در نشست سران عرب مشارکت کنند و از این طریق اعلام کند که ریاض سکوی امنیت منطقه است.بر اساس این گزارش، نشست ریاض قبل از نشست ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در پکن برگزار می شود و این نشست به مثابه مقدمه ای برای یک توافق ایرانی- عربی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید