جنگ سخت اوکراین و روسیه در باخموت/ مسکو به دنبال پیروی به هر قیمتی است

کدخبر: ۵۶۱۲۴۱
آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا گفت که نیروهای روسیه کنترل بیشتر بخش شرقی باخموت را به دست گرفته‌اند، اما پیشروی‌های بیشتر به سمت غرب ممکن است به شدت چالش‌برانگیز باشد.
جنگ سخت اوکراین و روسیه در باخموت/ مسکو به دنبال پیروی به هر قیمتی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که تحلیلگران غربی گفته‌اند که نیروهای مسکو بیشتر مناطق شرق شهر باخموت را تصرف کرده و خط مقدم جدیدی در میانه شهر ایجاد کرده‌اند، اوکراین روز شنبه تاکید کرد که نیروهایش در حال دفع حملات بی امان روسیه در این شهر هستند.

پیشروی‌های تدریجی روسیه و تعداد زیاد تلفات اوکراین، به صحبت‌ها درباره عقب‌نشینی از باخموت دامن زده است، شهری در منطقه دونباس در شرق اوکراین که طی ماه‌ها درگیری ویران شده است. اما مقامات اوکراینی می‌گویند که تلفات روسیه در باخموت به مراتب بیشتر از تلفات آنهاست و این طور که نشان داده اند استراتژی آن‌ها ریختن خون ارتش روسیه پیش از ضدحمله برنامه ریزی شده اوکراینی‌ها طی چند ماه آینده است.

بنابر گزارش رویترز، علیرغم ادعای ارتش اوکراین مبنی بر اینکه بر باخموت تسلط دارد، به طور فزاینده‌ای به نظر می‌رسد که کنترل آن‌ها بر شهر ضعیف است و نیروهای روسی در حال دستیابی به پیشروی‌های جدید هستند. اگرچه ارزش استراتژیک باخموت محل اختلاف است، اما پس از یک سری شکست مسکو به دنبال پیروزی به هر قیمتی است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر روسیه، هفته گذشته گفت که جنگجویان او نیمه شرقی باخموت را تصرف کرده‌اند - ادعایی که ارتش اوکراین در آن زمان آن را رد کرد و گفت که سربازانش هنوز در آنجا می‌جنگند.

اما آژانس اطلاعات دفاعی بریتانیا روز شنبه اعلام کرد که جنگجویان واگنر طی چهار روز گذشته، بیشتر بخش‌های شرقی شهر را تحت "کنترل" گرفته‌اند. رودخانه باخموتکا که از شمال به جنوب از مرکز شهر می‌گذرد، اکنون خط مقدم جنگ است و می‌تواند مانع از پیشروی بیشتر روسیه را به سمت غرب شود.

تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان داد که پل‌های روی باخموتکا که قبل از جنگ با پوشش گیاهی زیبا و مسیرهای پیاده‌روی شلوغ پوشیده شده بود، تخریب شده‌اند. آژانس بریتانیایی گفت که اوکراین پیش‌ترگذرگاه‌های موقت را نیز منفجر کرده بود تا از پیشروی روسیه بر روی رودخانه جلوگیری کند و به نظر می رسید اکنون از آن به عنوان یک خط دفاعی جدید استفاده می‌کند.

11ukraine-ledeall-wgvl-superJumb

این سازمان گفت: «با وجود یگان‌های اوکراینی که می‌توانند از ساختمان‌های سنگربندی شده در غرب شهر تیراندازی کنند، این منطقه به یک کشتارگاه تبدیل شده است، و احتمالاً کار برای نیروهای واگنر که تلاش می‌کنند به حمله مستقیم خود به سمت غرب ادامه دهند، بسیار چالش برانگیز باشد» و در عین حال اشاره کرد که نیروهای اوکراینی همچنان در برابر تلاش روسیه برای محاصره آنها آسیب پذیر هستند.

این ارزیابی تا حد زیادی توسط مؤسسه مطالعات جنگ، یک گروه تحقیقاتی در واشنگتن نیز تکرار شد، که عصر جمعه گفت که نیروهای روسی در باخموت «پیشرفت‌هایی» داشته‌اند و در حال پاکسازی بخش شرقی شهر هستند.

ارتش اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان این کشور در حال دادن «پاسخ مناسب» به نیروهای روسیه هستند و همچنان شهر را حفظ کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که فرمانده نیروی زمینی اوکراین، سرهنگ الکساندر سیرسکی، در «مهم ترین منطقه» خط مقدم حضور دارد و «تمام اقدامات لازم را برای حفظ باخموت تحت کنترل اوکراین انجام می‌دهد.»

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی شرق اوکراین، بعدازظهر شنبه در تلویزیون ملی گفت، نیروهای روسیه 157 بار در 24 ساعت گذشته به مواضع اوکراین در اطراف باخموت موشک شلیک کردند. او افزود که خود شهر 16 بار مورد حمله توپخانه قرار گرفت و 23 «درگیری رزمی» در آن انجام شد.

مقامات اوکراینی و روسی هر دو گفته‌اند که سقوط باخموت می‌تواند به هموار کردن راه برای نیروهای مسکو برای اعمال فشار گسترده‌تر در شرق اوکراین کمک کند. در حالی که انتظار می‌رود اوکراین در هفته‌های آتی حملات خود را آغاز کند، ژنرال سیرسکی روز شنبه به صراحت اعلام کرد که دفاع از باخموت کلید این تلاش‌ها است.

وی در این بیانیه گفت: «این ضروری است که زمان کافی بخریم، منابع لازم را ذخیره کنیم و ضدحمله بهاری را هر چه زودتر آغاز کنیم.»

به گفته تحلیلگران نظامی و مقامات اوکراینی، این کارزار احتمالاً بر جنوب متمرکز خواهد بود و اوکراین ممکن است سعی کند به بندر ملیتوپل که تحت کنترل روسیه است نزدیک شود و بین نیروهای مسکو در شبه جزیره کریمه و نیروهای آن‌ها در شرق اوکراین شکاف ایجاد کند.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه به جای دستور خروج از باخموت، گفته است که کیف نیروهای کمکی ارسال خواهد کرد.

نبرد برای باخموت طولانی‌ترین حمله مستمر روسیه از زمان آغاز تهاجم در سال گذشته بوده است، با تلفات سرسام‌آور برای هر دو طرف. در هفته‌های اخیر، هر دو تلاش کرده‌اند زیان‌های خود در یک شهر کوچک با ارزش استراتژیک محدود را با سودمند خواندن آن برای هدف خود توجیه کنند. هر کدام اساساً همین ادعا را دارند: اینکه جنگ در آنجا ارزش هزینه‌اش را دارد، زیرا حریف را فرسوده می‌کند و منابعی را که دشمن ممکن است برای پیشروی در جاهای دیگر استفاده کند از بین می‌برد.

روسیه منابع عظیمی را به این نبرد اختصاص داده است، از جمله فرستادن موج‌هایی از زندانیان سابق به حملات نیمه‌ انتحاری، زندانیانی که توسط واگنر استخدام شده بودند. مقامات غربی تخمین می زنند که تا 30،000 سرباز روسی در باخموت و اطراف آن کشته یا زخمی شده‌اند. گمان می‌رود تلفات اوکراینی نیز زیاد باشد، اگرچه مقامات غربی از ارائه تخمینی خودداری می‌کنند.

11ukraine-ledeall-03-mlph-superJ

ادامه کمک‌ها

نیروهای کی‌یف در حال استفاده سریع از ذخایر مهمات هستند و گلوله‌ها و راکت‌ها را بسیار سریع‌تر از آن‌چه کشورهای غربی می‌توانند به آنها عرضه کنند شلیک می‌کنند.

متحدان غربی اوکراین برای تحویل تسلیحات جدید از جمله تانک در عجله هستند. روز جمعه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند و در بیانیه‌ای مشترک بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین تا هر زمانی که طول بکشد» تاکید کردند.

در حالی که مسکو روز پنجشنبه یکی از گسترده‌ترین حملات هوایی خود را در هفته های اخیر انجام داد، دولت کیف بهبود دفاع هوایی خود را به عنوان یک اولویت عنوان کرده است. نروژ روز جمعه اعلام کرد که دو سامانه دفاع هوایی دیگر موسوم به NASAM را با همکاری ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

همانطور که اوکراین نگاهش به غرب است، روسیه به طور فزاینده‌ای به متحدان خود در سایر نقاط جهان روی آورده است. مقامات آمریکایی نگرانی‌های فزاینده‌ای را درباره احتمال این ابراز کرده‌اند که روسیه که به واسطه توسط تحریم‌های غرب منزوی شده است، در حال تعمیق روابط نظامی خود با ایران است، و به ارائه پهپادهای تهاجمی و ارسال گلوله‌های توپخانه اشاره کرده‌اند، ادعاهایی که ایران رد کرده است.

اواخر روز جمعه، رسانه‌های خبری دولتی ایران گزارش سازمان خبری سمافور را تأیید کردند مبنی بر اینکه تهران قرارداد خرید هواپیماهای جنگنده از روسیه را نهایی کرده است، چشم‌اندازی که مقامات دولت بایدن هشدار داده بودند که می‌تواند بر جنگ اوکراین و امنیت در خاورمیانه تأثیر بگذارد. خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا گزارش داد که این توافقنامه «هیچ ربطی به جنگ اوکراین ندارد، زیرا مطلقاً هیچ همکاری نظامی بین ایران و روسیه در اوکراین وجود ندارد».

در حالی که نبرد برای باخموت ادامه دارد، حملات روسیه در سایر نقاط اوکراین بی وقفه در جریان بوده است. مقامات اوکراینی در منطقه خرسون گفتند که توپ‌باران روز شنبه روسیه سه کشته و دو زخمی بر جای گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید