همزمان با رسانه‌ای شدن حکم بازداشت مطرح شد:

پوتین درگیر تله قانونی؟ / دنیای تزار روس کوچک‌تر شده!

کدخبر: ۵۶۲۴۹۸
اقتصادنیوز: پیش از این، مانور قدرت پوتین خارج از مرزها و قرار گرفتن در کانون توجه جهانی به او در داخل و برای خفه کردن منتقدان قدرت می داد، اما حالا شرایط تغییر کرده است.
پوتین درگیر تله قانونی؟ / دنیای تزار روس کوچک‌تر شده!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ولادیمیر پوتین که همیشه از سفرهای جهانی به سان اهرمی برای نمایش قدرت و همچون یک سلاح استفاده می‌کرد، حالا به واسطه حکم دیوان کیفری بین‌المللی داخل دیوارهای کرملین درگیر واقعیت آشکاری شده، دنیای پوتین کوچک‌تر شده است.

دیدار روسای‌جمهور چین و روسیه + فیلم

پیش از این، مانور قدرت پوتین خارج از مرزها و قرار گرفتن در کانون توجه جهانی به او در داخل و برای خفه کردن منتقدان قدرت می داد، اما حالا شرایط تغییر کرده است.

آنگونه که خبرگزاری سی ان ان نوشته، آلمان و آرژانتین که هر دو از امضاکنندگان اساسنامه رم هستند، از جمله 123 بازیگری اند که موظفند در صورت حضور پوتین در کشورشان او را در اختیار دادگاه لاهه قرار دهند.

پوتین در شرایط کنونی بر سر یک دو راهی قرار دارد بالاخص آن که قرار است، سپتامبر سال جاری در اجلاس جی بیست به میزبانی دهلی نو حاضر شود.

هند به سان ایالات متحده از جمله امضا کنندگان اساسنامه رم نیست، اما مشخص نیست نارندا مودی در ارتباط با حضور پوتین در کشورش کدام گزینه را انتخاب خواهد کرد؟

اندکی پس از رسانه ای شدن حکم دیوان کیفری بین المللی، جو بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری در باب این که آیا پوتین به اتهام جنایتکار جنگی محاکمه می شود یا نه، پاسخ داد که او مرتکب چنین جرمی شده است. این عبارات نشان از دارد که آمریکا جای امنی برای رئیس جمهوری روسیه نخواهد بود.

ناظران می گویند در شرایط کنونی پوتین درگیر تله ای است قانونی؛ بدین معنا که ممکن است توسط کشوری که ظاهرا اساسنامه را امضا نکرده و به الزام های حقوق بین الملل پایبند نیست به دلیل فشارهای بین المللی و سیاسی به لاهه تحویل داده شود.از طرفی دیگر بعید است که پوتین با حیات شخصی و سیاسی اش قمار کند.از همین رو دنیایش کوچک تر شده است.

عمر البشیر سرنوشتی مشابه پوتین دارد، با این همه بیش از 13 سال توانسته از عدالت فرار کند.او از سمت خود برکنار شد اما هرگز از بلگراد خارج نشد و انتظار ندارد تا توسط یک دادگاه بین المللی محاکمه شود.

اما همه کسانی که با چنین اتهامی روبرو می شوند به سان البشیر خوش شانس نیستند. دو فرمانده ارشد صرب که تلاش داشتند از عدالت فرار کنند، در نهایت در بلگراد بازداشت و حالا پشت میله های زندان هستند.

در این میان گروهی از تحلیلگران بر این باورند که پوتین می تواند فرار کند اما قادر به پنهان کردن خود نیست چرا که ممکن است گروهی از کسانی که امروز در قامت زیردستان رئیس جمهوری فعالیت می کنند، فردا زندانبان هایش باشند. از همین رو گزینه های اندکی برای رئیس جمهوری روسیه باقی مانده است.

با این همه به باور ناظران پوتین دوستانی چون «شی» دارد که می تواند روی آنها حساب کند. شی جین پینگ دوشنبه عازم مسکو خواهد شد؛ طبیعتا این سفر زمینه را برای احیا و تقویت اعتبار تضعیف شده پوتین هموار خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید