اظهارات شبانه زلنسکی درباره طرح ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا

کدخبر: ۵۶۲۶۱۸
اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور اوکراین طرح خرید ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا را یک حرکت استراتژیک خواند و گفت: این طرح هم تحویل فوری و هم تولید مهمات را فراهم می‌کند.
اظهارات شبانه زلنسکی درباره طرح ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس جمهور اوکراین دوشنبه‌شب در سخنرانی شبانه خود با اشاره به طرح ۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا افزود: این طرح به ما در مورد وحدت‌مان با این اتحادیه و پیشرفت به سوی پیروزی در این جنگ، اعتماد و اطمینان می‌بخشد.

واکنش شاعرانه علم‌الهدی به تحریمش از سوی اتحادیه اروپا

سی‌ان‌ان گزارش داد، وی خاطرنشان کرد: من از همه شرکای خود در اروپا و همه کسانی که واقعا متعهد به ایجاد یک اروپای قدرتمند و آزاد هستند، سپاسگزارم.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود همچنین با قدردانی مجدد از آمریکا به دلیل آخرین بسته کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف تاکید کرد: بسته کمک تسلیحاتی ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا، تمامی آن چیزی است که واقعا برای حمایت از سربازان خود به آن نیاز داریم.

اوایل روز دوشنبه هانو پوکور وزیر دفاع استونی اعلام کرد: پس از نشستی در بروکسل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد خرید مشترک یک میلیون گلوله مهمات توپخانه ۱۵۵ میلیمتری برای اوکراین به توافق رسیدند.

آژانس دفاع اروپا (EDA) نیز ساعاتی بعد در یک بیانیه خبری توضیح داد ۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و نروژ توافق کردند که مشترکاً برای تهیه مهمات اقدام کنند؛ مهماتی که از آنها هم برای کمک تسلیحاتی به اوکراین و هم برای پر کردن ذخایر ملی کشورهای عضو این اتحادیه استفاده کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه با طرح ۲ میلیارد یورویی جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه برای ارسال یک میلیون گلوله توپخانه به اوکراین طی سال آینده از ذخایر انبارهای تسلیحاتی خود و همکاری برای خرید گلوله‌های بیشتر موافقت کردند.

بر اساس این قرارداد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مهمات مورد نیاز فوری اوکراین را از انبارهای تسلیحاتی خود برای کی‌یف تامین و ارسال می‌کنند، از محل بودجه اتحادیه اروپا تا سقف یک میلیارد یورو (۱.۰۷ میلیارد دلار) منابع مالی برای جایگزین کردن این ذخایر تسلیحاتی دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این و در قالب رکن دوم طرح سه‌گانه تصویب شده، اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو دیگر را برای خریدهای مشترک تسلیحاتی از طریق آژانس دفاع اروپا اختصاص خواهد داد.

اتحادیه اروپا به عنوان رکن سوم این طرح، سفارشات خرید جدیدی را نیز به صنایع دفاعی اروپا به منظور سرعت بخشیدن به تولید و تکمیل ذخایر تسلیحاتی کشورهای عضو این اتحادیه، ارسال خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید