طالبان:

از نوروز تجلیل نمی‌کنیم، اما ممنوعیت برگزاری آیین نوروز صحت ندارد

کدخبر: ۵۶۲۶۵۷
اقتصادنیوز: سخنگوی طالبان گفت مانعی در برگزاری مراسم نوروزی از سوی حکومت سرپرست در افغانستان برای مردم وجود ندارد.
از نوروز تجلیل نمی‌کنیم، اما ممنوعیت برگزاری آیین نوروز صحت ندارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی مرکزی طالبان گفت که هیچ مانعی در برگزاری آیین‌ و جشن‌های نوروزی از سوی حکومت سرپرست در افغانستان وجود ندارد.

تیراندازی تروریست‌ها به یک خانواده به‌خاطر برپایی جشن نوروز

وی اما گفت که دولت طالبان از جشن نوروز به دلیل اینکه در اسلام نیست تجلیل نمی‌کند.

پیش از این شهردار بلخ از آمادگی‌هایی همچون توجه به سرسبزی، چراغانی شهر و پاکسازی شهر جهت استقبال مردم در این ولایت خبر داده بود.

قبل از این سال، مردم افغانستان معمولا جهت تجلیل از نوروز به مزار شریف می‌رفتند، همه ساله بزرگترین مراسم نوروز در افغانستان در آرامگاه منسوب به حضرت علی علیه‌السلام واقع در مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار می‌شد.

تاریخ دانان افغانستان، بلخ را خواستگاخه نوروز دانسته وبه صورت معمول وبراساس رسم گذشتگان مراسم جهنده بالا باید در اولین روز بهار و سر ساعت 9 صبح در صحن غربی زیارت «سخی» منسوب به امام علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ آغاز شود و علم زیارت تا 40 روز در این صحن به اهتزاز در آید.

این گفته‌ها در حالی از سوی سخنگوی طالبان مطرح می‌شود که چندی پیش برخی رسانه‌ها از عدم اجازه حکومت طالبان برای برگزاری جشن نوروز در افغانستان خبر داده بودند.

در همین حال نیز روز گذشته شهرداری کابل در آستانه فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز جشن‌های سال نو در افغانستان، اقدام به افتتاح و نصب المان‌های نوروزی در سطح این شهر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید