چرخش استراتژیک عربستان در یمن

کدخبر: ۵۶۳۵۵۹
اقتصادنیوز: عربستان سعودی پس از گذشت هشت سال جنگ و تجاوز به یمن، با هدف تمرکز بر پروژه‌ها و طرح‌های چشم انداز ۲۰۳۰ ریاض درصدد صلح با یمنی‌ها و تغییر استراتژی نظامی خود در این کشور است.
چرخش استراتژیک عربستان در یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منابع مطلع اعلام کردند که عربستان سعودی پس از گذشت هشت سال جنگ و تجاوز به یمن امروز درصدد صلح با یمنی‌ها و تغییر استراتژی نظامی خود در این کشور با هدف تمرکز بر پروژه‌ها و طرح‌های چشم انداز ۲۰۳۰ ریاض است.

وکیل شخصی «بی‌بی» هم به معترضان پیوست

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اولویت ریاض تامین امنیت مناطق مرزی و توقف حملات موشکی و پهپادهای بمب گذاری شده است که تاسیسات نفتی مهم این کشور را هدف قرار می‌دهند.

یک کارشناس سیاسی آگاه از روند مذاکرات ریاض و هیئت دولت نجات ملی یمن در ژنو در این باره گفت: اکنون در عربستان سعودی تمرکز زیادی بر توسعه، گردشگری و پروژه‌های بزرگ وجود دارد و ریاض نگران این مسئله است که درگیری و جنگ به سرمایه‌گذاری و ثبات عربستان آسیب می‌رساند.

طبق گفته این منبع، مذاکرات غیررسمی با انصارالله اکنون در حال ثمره دادن و تبدیل شدن به یک تفاهم است که می‌تواند راه را برای کاهش نقش نظامی عربستان سعودی قبل از گفت‌وگوهای یمنی - یمنی تحت نظارت سازمان ملل هموار کند.

وی ادامه داد: آنها (سعودی‌ها) می‌خواهند از نوعی تفاهم با انصارالله به تبدیل این تفاهم به فرآیندی گسترده‌تر برای سازمان ملل دست یابند و درصدد پاک کردن دستان آغشته به خون یمنی‌ها و نجات از عواقب آن و هر گونه تشدید درگیری در آینده هستند.

این کارشناس یمنی همچنین تأکید کرد: آنها (سعودی‌ها) گرفتار باتلاقی بسیار پرهزینه در همه سطوح شده‌اند.

در همین حال، «احمد ناجی»، کارشناس موسسه موسوم به «گروه بین‌المللی بحران‌ها»، به خبرگزاری فرانسه گفت: عربستان سعودی همزمان با تلاش برای انجام تغییرات اجتماعی و اقتصادی بزرگ در داخل کشور، همچنین درصدد تغییر رویکرد خود در یمن از استراتژی نظامی به یک استراتژی نرم امنیتی و سیاسی است.

وی همچنین افزود: عربستان در حال حاضر در حال مذاکره با انصارالله برای دستیابی به تفاهماتی است که این کشور را قادر می سازد ضمن حفظ نفوذ خود در مناطق تحت کنترل دولت مستعفی یمن، امنیت سرزمین های مرزی خود را نیز حفظ کند.

ناجی ادامه داد: این رویکرد جدید می‌تواند این امکان را برای ریاض فراهم کند که موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر اصلی در سیاست داخلی یمن حفظ کند تا اطمینان حاصل کند که عربستان تحت تأثیر تهدیدهای امنیتی در صورت ادامه درگیری در داخل یمن قرار نگیرد.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، ده‌ها هزار نفر در نتیجه جنگ یمن کشته شدند، حدود ۴.۵ میلیون نفر آواره شدند و بیش از دو سوم جمعیت یمن، اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید