واکنش‌های گسترده به شکست «بی‌بی» در تغییر قوانین قضایی

کدخبر: ۵۶۳۶۸۰
اقتصادنیوز: توقف طرح اصلاحات قضایی نخست وزیر اسرائیل با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.
واکنش‌های گسترده به شکست «بی‌بی» در تغییر قوانین قضایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رهبر مخالفان کابینه نتانیاهو اگرچه با تردید به اقدام نتانیاهو برای توقف طرح تغییر قوانین قضائی نگاه کرد، اما همزمان گفت: «آماده مذاکرات داخلی از جمله با رئیس‌جمهور هستیم و برای دستیابی به حاکمیت قانون اساسی تلاش می‌کنیم.»

نتانیاهو شمشیر را از رو بست / دست از اصلاحات قضایی نمی‌کشم، اما...

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین گزارش داد،‌نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در عین حال با نگاهی همراه با بدبینی به اقدامات نتانیاهو گفت: «ما باید ابتدا مطمئن شویم که توطئه یا فریبکاری وجود ندارد. اگر نتانیاهو بخواهد ما را فریب دهد، دوباره خود را در مقابل صدها هزار تظاهرکننده خواهد دید که برای اسرائیل می‌جنگند.»

همزمان «یوآو گالانت» وزیر جنگ برکنار شده رژیم صهیونیستی از تعلیق اصلاحات قوانین قضائی استقبال کرد و «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز گفت: «از تصمیم نتانیاهو برای به تعویق انداختن قوانین قضائی استقبال می‌کنم و مخالف این دولت خواهم بود، اما از گفت‌وگو حمایت می‌کنم.»

علاوه بر اینها، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز گفت: «من از توقف برنامه اصلاحات قضائی حمایت می‌کنم.»

ساعاتی پیش از این، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با ادامه تظاهرات‌های گسترده در اراضی اشغالی، توقف طرح اصلاحات قضائی را اعلام کرد.

او در سخنرانی خود عنوان کرد که با توجه به مسئولیت‌پذیری ملی و به منظور جلوگیری از دودستگی و اختلافات داخلی، توقف طرح اصلاحات قضائی را به منظور دست‌یابی به اجماعی گسترده اعلام می‌کند. او مدعی شده که تصمیمی برای ایجاد تفرقه و اختلاف بین اسرائیلی‌ها ندارد.

سخنرانی نتانیاهو همزمان با ادامه تظاهرات‌ها در اراضی اشغالی صورت گرفت و او در این سخنان جنجالی گفت: «یک اقلیت تندرو قصد تقسیم ملت ما را دارند. ما در مسیر تنش و درگیری در جامعه اسرائیل قرار داریم و وقوع جنگ داخلی را نمی‌پذیریم.»

نتانیاهو همچنین افزود: «همه طرف‌ها را به گفتگو برای پیشبرد این اصلاحات قضائی مهم دعوت می‌کنم. اسرائیل بدون ارتش باقی نخواهد ماند و ارتش هم تاب تحمیل طغیان و سرکشی را ندارد.»

چمدان‌های نتانیاهو و همسرش سوژه‌ صهیونیست‌ها شد + فیلم

همزمان تظاهرات راست‌گرایان مقابل دیوان عالی رژیم صهیونیستی در حمایت از اصلاحات قضایی صورت گرفت و پایگاه خبری «ریشت بیت» مدعی شده که ۲۰۰ هزار نفر در تظاهرات امروز راست‌گرایان تندرو شرکت کردند. خبرنگار الجزیره اعلام کرد که وزرا و اعضای کنست رژیم صهیونیستی از ائتلاف حاکم در تظاهرات شامگاه امروز راست‌گرایان مقابل کنست در قدس در حمایت از اصلاحات قضایی شرکت کردند.

همچنین رسانه‌های عبری زبان از درگیری شدید تظاهرات کنندگانِ مخالف اصلاحات قضایی و حامیان دولت در تقاطع کابلان در تل آویو خبر دادند.

رژیم صهیونیستی درگیر بحران شدید سیاسی است، بحرانی که از ابتدای سال جاری آغاز شد و در هفته‌های اخیر پس از آنکه صدها هزار نفر در اعتراض به لایحه اصلاحات سیستم قضائی به خیابان‌ها آمدند، به اوج خود رسید. اعتصابات به حدی گسترده است که «مک دونالد» بزرگترین شرکت زنجیره‌ای مواد غذایی در جهان نیز در پی آشوب‌ها، فعالیت خود را در سرزمین‌های اشغالی متوقف کرده است. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول صهیونیست از تعطیل شدن کامل دو بندر حیفا و اشدود به علت اعتصابات خبر داد.

تظاهرات در رژیم صهیونیستی برای بیش از ۱۲ هفته در تل آویو و سایر مناطق ادامه داشت تا اینکه عصر از ۵ اسفندماه وضعیت انفجاری شد و معترضان خواستار استعفای نتانیاهو و دولت او شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید