پیام جالب امام جمعه اردبیل به وزیر خارجه آمریکا

کدخبر: ۵۶۴۳۷۸
:عاملی امام جمعه اردبیل گفتبه وزیر خارجه آمریکا باید گفت ایران چندین بار به طرف شما آمد اما شما ایران را به طرف شرق و به طرف چین سوق دادید و فرصت عظیمی را از دست دادید.
پیام جالب امام جمعه اردبیل به وزیر خارجه آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امام جمعه اردبیل در ارتباط با عدم تعهد آمریکا گفت: در موضوع برجام منویات اروپا و آمریکا کاملاً برآورده شد و ایران بخش عظیمی از سانتریفیوژها را تعطیل و راکتور آب سنگین را سیمان گرفت ولی باز آنها حتی به یک بند از تعهد خود عمل نکردند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی، ۱۱ فروردین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا اخیراً در پیام خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض ادعایی حقوق بشر در ایران، افغانستان، روسیه، سوریه و چین را محکوم کرد، من به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا می گویم حداقل یک کشور از کشورهای هم پیمان خودتان مثل اسرائیل که آرزویی در نقض حقوق بشر نگذاشته را در این ردیف بگذارید تا نگویند صرف هم سو نبودن با منافع آمریکا در اتهام به نقض حقوق بشر کافی است این نهایت ناشی‌گری از یک دیپلمات ارشد آمریکاست.

خطیب جمعه اردبیل گفت: به وزیر خارجه آمریکا باید گفت ایران چندین بار به طرف شما آمد اما شما ایران را به طرف شرق و به طرف چین سوق دادید و فرصت عظیمی را از دست دادید. یک بار در افغانستان به محاصره طالبان افتادید و تمام تانکرهای سوخت شما توسط طالبان منفجر و ماشین جنگی شما زمین گیر شد به ایران پیغام فرستادید و التماس کردید و ایران شما را نجات داد اما بعد از آن ما را محور شرارت نامیدید یک بار در عراق گرفتار شدید باز پیغام فرستادید باز ایران همکاری کرد اما بعد از اینکه از پل گذشتید همه چیز را فراموش کردید.

عاملی ادامه داد: ملت ما همه بدانند که برجام در حد اعلی منویات اروپا و آمریکا را تامین می‌کند اما آنها جز به سرنگونی نظام برخاسته از رای ملت راضی نیستند همچنان که یکی از آمریکایی‌ها گفته ما نه فقط با توان هسته‌ای ایران بلکه با فلسفه جمهوری اسلامی مخالف هستیم، یعنی طبیعت آمریکا فرار از تعهد، صلح و سازش است.

وی با بیان اینکه من دو نمونه بسیار حساس در این باره به کسانی نقل می‌کنم که خیال می کنند خضوع در برابر آمریکا حلال تمام مشکلات است و خاطر نشان کرد: اول مطلبی است که اخیراً نخست وزیر سابق کویت آن را افشاء و دنیا را در حیرت فرو برد. وی اعلام کرد قبل از حمله آمریکا به عراق به اطلاع آنها رساندیم که صدام آماده است تمام منویات آمریکا را اجرا و مثل یک سرباز آمریکا عمل کند اما آمریکا نپذیرفت و حمله را شروع کرد در این حمله دو میلیون انسان بی‌گناه کشته و زخمی شدند و بهانه فقط این بود که عراق سلاح کشتار جمعی دارد و وقتی چنین سلاحی پیدا نشد بوش پسر گفت ما اشتباه کردیم خداوند ما را خواهد بخشید.

امام جمعه اردبیل افزود: مورد دوم خیلی تکان دهنده است در دوران جنگ سرد یلتسین خود را کاملاً شکست و به آمریکا رفت و اظهار کرد آماده‌ایم همه منازعات دوران جنگ سرد را کنار بگذاریم تا دنیا در صلح و صفا زندگی کند در آن لحظه دنیا یک فرصت طلایی برای صلح و آرامش پیدا کرد اما آمریکا آن را بر باد داد. یلتسین بعد از فروپاشی شوروی به آمریکا رفت و در کنگره سخنرانی و اعلام کرد که مردم روسیه آماده‌اند تا دست دوستی به سمت آمریکا دراز کنند برای دنیای بهتر و بدون جنگ و جهانی با صلح و دوستی ملت‌ها. آمریکا فهمید روسیه در موضع انفعال است و لذا اعتناء نکرد و بعداً دکترین خود را اینگونه منتشر کرد که آمریکا به هیچ عنوان نباید به هیچ کشور دیگر اجازه دهد که با آمریکا رقابت کند.

وی افزود: آمریکا باید قدرت برتر جهان باشد و ما باید به متحدان خود بگوییم که خودشان دنبال سلاح نباشند چون ما برای آنها سلاح تولید می‌کنیم و ما باید حواسمان به روسیه باشد چون که نمی‌دانیم بعد از فروپاشی مسیرش در کدام سمت قرار است برود، خرس بزرگ ممکن است دوباره روی پاهایش بایستد و دوباره شروع به غرش کند این مشهور به دکترین بوش است این سند توسط مسئول تنظیم سیاست‌های وزارت دفاع آمریکا شخصی به نام ولفوویتس تنظیم شده بود.

عاملی در خاتمه گفت: زمانی آمریکا به گورباچف گفت اگر اجازه بدهی آلمان شرقی با آلمان غربی متحد شود و دیوار برداشته شود ما هم ناتو را به شرق توسعه نمی‌دهیم این حرف جیمز بیکر وزیر خارجه وقت آمریکا به گورباچف است، آنها به گورباچف تضمین دادند که ناتو حتی یک اینچ به سمت شرق نمی‌آید، اما بعداً کاملاً خلف وعده کرده و در صدد عضویت اوکراین بر ناتو بر آمدند و نتیجه جنگی شد که بر آرامش کل دنیا اثر گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید