جایگاه ایران در فهرست بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان اسلحه در دنیا+ نمودار

کدخبر: ۵۶۴۳۹۱
اقتصادنیوز: موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) آماری از میزان صادرات و واردات تسلیحات در کشورها و مناطق مختلف جهان در آخرین گزارش سالیانه خود (مارس ۲۰۲۳) مکتوب کرده است.
جایگاه ایران در فهرست بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان اسلحه در دنیا+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس آمریکا، روسیه (۱۶%)، فرانسه (۱۱%)، چین (۵.۲%)، آلمان (۴.۲%)، ایتالیا (۳.۸%)، انگلیس (۳.۲%)، اسپانیا (۲.۶%)، کره جنوبی (۲.۴%) و رژیم صهیونیستی (۲.۳%) بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات/تجهیزات نظامی در جهان طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲ هستند که بیش از ۹۰% صادرات تسلیحات جهان را در اختیار دارند. کشورهای آمریکای شمالی و اروپا مجموعاً ۸۷% از کل صادرات تسلیحات جهان در بازه زمانی مذکور را به خود اختصاص دادند.


سهم جهانی بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان | منبع: SIPRI

بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان

هندوستان، عربستان، قطر، استرالیا و چین بزرگترین واردکنندگان اسلحه در جهان طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲ هستند. این پنج کشور مجموعاً ۳۶% از کل واردات نظامی جهان را در اختیار دارند. مصر با ۴.۵%، کره جنوبی با ۳.۷%، پاکستان با ۳.۷%، ژاپن با ۳.۵% و آمریکا با ۲.۷% در رده بعدی بزرگترین واردکنندگان در جهان هستند. این ۱۰ کشور مقصد بیش از ۵۵% واردات تسلیحات جهان هستند. آسیا و اقیانوسیه (۴۱%)، خاورمیانه (۳۱%)، اروپا (۱۶%)، آمریکا (۵.۸%) و آفریقا (۵%) به ترتیب بیشترین سهم را از واردات نظامی در سطح جهان دارند.


سهم جهانی بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان | منبع: SIPRI

حیات آمریکا در جنگ است!

آمریکا بحران زیست است و نزاع میان کشورها به نفع اقتصاد آن است. برهمین اساس، کشورهای مجاور سرزمینی چین، ایران و روسیه مقاصد اصلی صادرات نظامی ایالات متحده هستند. آمریکا به تنهایی ۴۰% از کل صادرات نظامی جهان را در اختیار دارد. میزان صادرات این کشور ۱۴% نسبت به بازه زمانی پنج ساله ۲۰۱۳-۲۰۱۷ بیشتر شده و سهم جهانی این کشور از ۳۳% به ۴۰% کل صادرات جهان رسیده است. آمریکا به ۱۰۳ کشور جهان تسلیحات عرضه کرده است. مجموع صادرات آمریکا ۱۴۸% بیشتر از دومین صادرکننده تسلیحات جهان یعنی روسیه است. آمریکا بزرگترین تامین کننده ۲۰ کشور از ۴۰ کشور بزرگ واردکننده اسلحه در جهان است.

همسایگان روسیه: سه کشور از اعضای اروپایی ناتو در میان ۱۰ واردکننده بزرگ تسلیحات آمریکا طی پنج سال گذشته بودند: انگلیس ۴.۶%، هلند ۴.۴% و نروژ ۴.۲% از صادرات نظامی آمریکا را به خود اختصاص داده است.

آمریکا ۶۵% از کل واردات تسلیحات اعضای ناتو در اروپا و ۵۶% از کل واردات تسلیحات قاره اروپا را در بازه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به خود اختصاص داد.  دولت‌های اروپایی ناتو به دلیل منازعه با روسیه مسلح شدند.

همسایگان چین: شش کشور از ۱۰ واردکننده بزرگ تسلیحات جهان در سال ۲۰۱۸-۲۰۲۲ از آسیا-اقیانوسیه بودند: هند، استرالیا، چین، کره‌جنوبی، پاکستان و ژاپن.

آمریکا مبداء ۳۱% از واردات تسلیحات  این منطقه است. ژاپن و کره جنوبی متحد پیمانی واشنگتن هستند. آمریکا از سال ۱۹۵۰ بزرگترین تامین کننده تسلیحات این دو کشور بوده است. ژاپن ۹۷% و کره‌جنوبی ۷۱% از تسلیحات خود را طی پنج سال گذشته از آمریکا وارد کردند. استرالیا نیز ۷۳% تسلیحات وارداتی را از آمریکا خریده است. این کشور درحال تقویت قوای نظامی برای نبرد احتمالی با چین است.

همسایگان ایران: چهار واردکننده اصلی تسلیحات آمریکا در جهان از همسایگان ایران هستند. عربستان سعودی ۱۹% ، قطر ۶.۷%، کویت ۴.۸% و امارات متحده عربی ۴.۴% از کل صادرات آمریکا را در بازه زمانی ۲۰۱۸-۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند. به تعبیری دیگر، عربستان ۷۸%، قطر ۴۲%، کویت ۷۸% و امارات ۶۶% از تسلیحات وارداتی خود را از آمریکا تامین کرده‌اند.


منبع تامین ۴۰ واردکننده بزرگ اسلحه در جهان| منبع: SIPRI

خاورمیانه (غرب آسیا) مقصد ۴۱% صادرات اسلحه آمریکا طی پنج سال گذشته بود. آمریکا منبع ۵۴% واردات تسلیحات در غرب آسیاست. واشنگتن همواره به عنوان بخشی از یک جبهه علیه جبهه‌ای دیگر است. اعلام قرارداد ۴۵۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به سعودی در دوران ترامپ نیز بر بستر سیاست ایران هراسی آمریکا در منطقه منعقد شد. توافق اخیر تهران-ریاض از این حیث به شدت برای واشنگتن خطرناک است. عدم وجود نزاع یعنی عدم منفعت آمریکا.

نکته جالب و پایانی گزارش سیپیری درباره ایران بود. در این قسمت آمده است: واردات تسلیحات ایران از سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) نسبت به سایر واردکنندگان تسلیحات در منطقه خلیج فارس در سطح بسیار پایینی بوده است. واردات تسلیحاتی کلان این کشور طی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲ نزدیک به صفر بوده است.

این موضوع نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغات منفی، نهادهای نظامی ایران کمترین هزینه را روی دوش اقتصاد ایران دارند. سرلشکر صفوی فرمانده اسبق سپاه پاسداران نیز روز ۲۶ مهر ۱۴۰۱  در همین راستا گفته بود: «امروز بیش از ۸۰ درصد تجهیزات دفاعی را در داخل تولید می‌کنیم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید