سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

چراغ سبز رئیسی به پادشاه عربستان /خداحافظی با سومین وزیر دولت سیزدهم

کدخبر: ۵۶۴۹۱۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
چراغ سبز رئیسی به پادشاه عربستان /خداحافظی با سومین وزیر دولت سیزدهم

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته کابینه دولت سیزدهم شاهد استعفای یکی دیگر از وزرای خود بود؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش.

از سوی دیگر واکنش ها به برداشت نادرست از سخنان فرمانده کل سپاه درباره سرنوشت حاج احمد متوسلیان و احضار سفیر ایران در آذربایجان و البته نیز زمزمه های سفر رئیسی به ریاض از خبرهای مهم روز گذشته بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

موافقت دولت با استعفای یک وزیر

یکی از موضوعات تلخ در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و اوایل سال ۱۴۰۲، پرداخت نشدن کامل حقوق اسفند ۱۴۰۱ معلمان بود. موضوعی که سر وصدای زیادی به پا کرد و مخالفان یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش را به واکنش واداشت. به ویژه اینکه در بحبوحه چنین مشکلی در اسفند ماه، آقای وزیر در سفر کربلا به سر می برد.

در همین راستا از چند روز پی شایعه برکناری وزیر آموزش و پرورش به گوش می رسید و در نهایت روز گذشته، یوسف نوری از وزارت آموزش وپرورش استعفا داد و سید ابراهیم رئیسی با پذیرش این استعفا ، رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنیگان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد.

در پی آن، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در توئیتر به استعفای وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان دادند؛ از جمله احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر نوشت: از رئیس جمهور در خواست دارم  یک ژنرال از بین فرهنگیان به مجلس معرفی کند تا بتواند سوء تدبیرها را جبران کند.

جنجال درباره سرنوشت حاج احمد متوسلیان

در پی برداشت های برخی اشخاص و رسانه ها از سخنان اخیر سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه درباره «حاج احمد متوسلیان»، سخنگوی سپاه واکنش نشان داد و گفت: از سخنان فرمانده کل سپاه در تجلیل و تمجید از شخصیت «جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان» و نقش پیشتازانه او در گشودن راه فتح قدس و مسیر آزادی قدس شریف و رهایی مردم مظلوم فلسطین از یوغ سلطه و ستم اشغالگران صهیونیست و حامیان آن ها که در دیدار با خانواده معظم ایشان انجام پذیرفته است؛ برداشت ناصواب شده و برخی اشخاص و رسانه ها تلقی شهادت قطعی حاج احمد متوسلیان را داشته اند. 

سردار رمضان شریف خاطرنشان کرد که در وضعیت ایشان و همراهان تغییری صورت نپذیرفته و پرونده سرنوشت آنان همچنان مفتوح و توسط مراجع سیاسی و حقوقی کشور در حال پیگیری است.

از سوی دیگر، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور  در یادداشتی نوشت که احمد متوسلیان در این سالها بیش از آنکه یک نام باشد تداعی کننده یک نسل و رسم بوده است. متوسلیان زنده است مادامی که آرمان آزادی قدس زنده است.

بنا به روایت ها چنین اظهارات ضد و نقیض رسانه ها درباره سرنوشت حاج احمد متوسلیان باعث رنجیده شدن خاطر خانواده وی شد.

سیگنال مثبت رئیسی به دعوت عربستان

احضار سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، توضیحات مخبر درباره سفر رئیسی به ریاض،  یک ادعا درباره توافق موقت بایدن با ایران و نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه  از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید