برگزاری نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه به ریاست لاوروف

کدخبر: ۵۶۵۰۴۸
نشست فنی چهارجانبه معاونان وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو برگزار شد.
برگزاری نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه به ریاست لاوروف

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رایزنی‌های چهارجانبه‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، سوریه و ترکیه درباره سوریه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (دیروز و امروز)  ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، در مسکو برگزار شد. نشست امروز به ریاست سرگئی لاوروف برگزار شد.

علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی به مسکو سفر کرده، دیروز (دوشنبه) در حاشیه این نشست با روسای هیأت‌های روسیه،  سوریه و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

آمادگی ایران برای میانجیگری میان ترکیه و سوریه

دیدار خاجی با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه درباره آخرین تحولات سوریه و منطقه

طرفین شرکت کننده در نشست‌های دیروز و امروز موضوعات مربوط به آماده کردن نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. 

در این نشست‌ها هر یک از کشورهای شرکت کننده مواضع و دیدگاه‌های خود را شفاف و صریح بیان کرد و طرفین توافق کردند رایزنی‌های خود را ادامه دهند.

به گزارش فارس، حسبن امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که بزودی دور اول گفت‌وگوهای سیاسی در سطح معاونان وزرای امور خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه برگزار شود. ما از گفت‌و‌گوهای چهارجانبه در سطوح مختلف برای رفع سوء تفاهم‌ها و حل مشکلات بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کنیم. من در دو سفر به ترکیه و سوریه در این رابطه با جناب آقای اردوغان و جناب آقای بشار اسد از نزدیک گفت‌و‌گو کردم. با مقامات روسیه هم در سطح رؤسای جمهور دو کشور گفت‌وگوهای مهمی انجام شد. آقای دکتر رئیسی همواره از ابتکاراتی که به رفع تنش‌ها و سوء تفاهم‌ها در منطقه کمک کند، استقبال می‌کنند‌ و شخص آقای رئیس جمهور برای شکل گیری گفت‌و‌گوهای چهارجانبه با هدف حل مشکلات بین ترکیه و سوریه پشتیبانی و حمایت می‌کنند. این اتفاق هم به تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای برمی‌گردد و درک نزدیکی که رهبران کشورها و سیاسیون کشورها از اوضاع جدید جهانی پیدا کرده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین نهم فروردین ماه در مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و در پاسخ به پرسشی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه بیان کرد: در سفر اخیرم به ترکیه و روسیه با مقامات این دو کشور در خصوص نشست چهارجانبه رایزنی داشتم. امروز هم با همکارم آقای لاوروف گفت‌وگو کردیم. این نشست قرار است هفته آینده در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. هدف اصلی آن نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است. ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌و‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدهای نواحی مرزی ایران

      اقتصادنیوز: ایران کشور بزرگ و پهناوری است که به جهت وضعیت جغرافیایی، اقلیم‌های متنوع و چشم‌اندازهای گوناگون دارد. این…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید