واکنش روسیه به عضویت رسمی فنلاند در ناتو/ کاخ سفید: ناتو در یک لحظه تاریخی به‌سر می‌برد

کدخبر: ۵۶۵۰۵۶
دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که پیوستن فنلاند به ناتو اوضاع منطقه را تشدید و منافع روسیه را تهدید می‌کند.
واکنش روسیه به عضویت رسمی فنلاند در ناتو/ کاخ سفید: ناتو در یک لحظه تاریخی به‌سر می‌برد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، ماتوئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد که فنلاند، به‌عنوان سی‌ویکمین عضو، رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

وی با انتشار پیامی در توییتر نوشت: فنلاند اکنون عضو ناتو است، تبریک می‌گویم. از این پس، این اتحاد دارای 31 کشور است، شرکایی قوی که تضمین‌کننده امنیت برای لهستان، منطقه و کل جهان هستند.

واکنش روسیه به عضویت فنلاند در ناتو

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که پیوستن فنلاند به ناتو اوضاع منطقه را تشدید و منافع روسیه را تهدید می‌کند.

فوری/ تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران

به‌گفته وی، گسترش ناتو روسیه را مجبور می‌کند اقداماتی را برای تضمین امنیت خود انجام دهد. سخنگوی کرملین معتقد است: «پیوستن فنلاند به ناتو وضعیت منطقه را به‌شدت تشدید می‌کند، گسترش ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه و منافع ملی این کشور است، و دقیقاً این وضعیت ما را مجبور می‌کند اقدامات متقابل تاکتیکی و استراتژیک انجام دهیم.»

پسکوف یادآور شد که شرایط عضویت فنلاند در ناتو و ورود احتمالی اوکراین به این ائتلاف اساساً متفاوت است، وی توضیح داد: فنلاند هرگز اقدامی علیه روسیه انجام نداده است، ما هرگز هیچ اختلافی با فنلاند نداشتیم، ولی در مورد اوکراین، وضعیت کاملاً متضاد و بالقوه خطرناک است، و همین واقعیت است که نیاز به انجام عملیات نظامی ویژه و دستیابی به اهداف آن را دیکته می‌کند.

به‌گفته وی، روسیه قبل از اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه، آنچه را در فنلاند اتفاق می‌افتد، از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

سخنگوی کرملین همچنین تأکید کرد که روابط با این کشور مسلماً دستخوش تغییراتی خواهد شد، این امر نمی‌تواند بر ماهیت روابط دوجانبه با کشورهایی که به اعضای جدید اتحاد تبدیل می‌شوند، تأثیری نداشته باشد، چرا که پیمان آتلانتیک شمالی یک ساختار نظامی و غیردوستانه در قبال روسیه است.

واکنش آمریکا به عضویت فنلاند در ناتو و تأکید بر ادامه حمایت نظامی از اوکراین

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو گفت: ناتو در یک لحظه تاریخی به‌سر می‌برد، از عضویت فنلاند در این پیمان استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: بار دیگر بر حمایت خود از اوکراین و تلاش برای افزایش توانمندی ناتو تأکید می‌کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید