احتمال تغییر در تیم اقتصادی دولت/ فتاح جایگزین مخبر می شود؟

کدخبر: ۵۶۵۲۱۳
از اسفند ماه ۱۴۰۱ گمانه زنی‌های جدی درباره تغییر فرمانده اقتصادی دولت منتشر شد. محمد مخبر که وضعیت موجود اقتصادی، حاصل مدیریت او است و تقریبا تمام اختیارات لازم برای هدایت تیم اقتصادی را داشته است، بعد از آن‌که نرخ دلار از ۶۰هزار تومان عبور کرد، در مجلس حاضر شد و آب پاکی را روی دست نمایندگان ریخت و گفت «همینی که هست!».
احتمال تغییر در تیم اقتصادی دولت/ فتاح جایگزین مخبر می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، از اسفندماه ۱۴۰۱ و با افزایش انتقادات به تیم اقتصادی دولت سیزدهم که اوج آن را در انتقاد رهبرانقلاب به شاخص‌های تورم و رشدتولید در سال قبل و مطالبه جدی از دولت برای بهبود این شاخص‌ها ملاحظه کردیم، اغلب نمایندگان مجلس معتقدند، تیم اقتصادی دولت که هدایت آن‌را محمد مخبر برعهده دارد، ناکارآمد بوده و نیاز به‌تغییرات جدی دارد.

گذشته از آن‌که در مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف در کسوت ریاست مجلس مانع جدی برای تغییر وزرا و استیضاح آن‌ها است و در اتحاد راهبردی با ابراهیم رئیسی، به‌چشم‌انداز انتخابات۱۴۰۲ نگاه می‌کند، اگر این مانع برداشته شود، تعدادی از وزرای اقتصادی دولت، از تیغ استیضاح نمایندگان جان سالم به در نخواهند برد و تغییر خواهند کرد.

چه آن‌که وزیر آموزش‌وپرورش نیز به‌دلیل ممانعت‌های قالیباف در مجلس استیضاح نشد و کلکسیون ناکارآمدی این وزیر تا مسمومیت‌های دانش‌آموزان و عدم پرداخت حقوق اسفندماه ادامه یافت تا آقای وزیر در همان روزهایی که معلمان معترض به عدم دریافت حقوق هستند، در سفر کربلا، احتمالا دعاگوی محمدباقر قالیباف باشد که مانع از استیضاح او در مجلس شد.

آیا «پرویز فتاح» ناجی تیم اقتصادی دولت رئیسی خواهد بود؟/بالاخره مخبر می‌رود یا نمی‌رود؟

خواست اکثریت نمایندگان مجلس: تغییر فرمانده تیم اقتصادی دولت

در همین راستا، از اسفند ماه ۱۴۰۱ گمانه زنی‌های جدی درباره تغییر فرمانده اقتصادی دولت منتشر شد. محمد مخبر که وضعیت موجود اقتصادی، حاصل مدیریت او است و تقریبا تمام اختیارات لازم برای هدایت تیم اقتصادی را داشته است، بعد از آن‌که نرخ دلار از ۶۰هزار تومان عبور کرد، در مجلس حاضر شد و آب پاکی را روی دست نمایندگان ریخت و گفت «همینی که هست!». پاسخی گستاخانه به نمایندگان مجلس، که معنایی جز این نداشت که مجلس قدرت تغییر او و تیم اقتصادی دولت را ندارد.

در همان روزها بود که برخی رسانه‌ها از نام پرویز فتاح به‌عنوان جایگزین محمدمخبر سخن گفتند. این گمانه‌زنی‌ها در نوروز و بعد از نام‌گذاری سال۱۴۰۲ به «مهار تورم و رشد تولید» قوت بیشتری گرفت و فعالان رسانه‌ای از نام پرویز فتاح به‌عنوان جایگزین محمد مخبر نام بردند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی در فضای مجازی منتشر شد که گفته می‌شد احتمالا پرویز فتاح به‌جای مخبر راهی پاستور می‌شود تا سِمت معاون اولی را پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر عهده بگیرد. برابر این اخبار، تغییرات گویا به همین‌جا خلاصه نمی‌شد و از زاهدی‌وفا نیز قرار بود بعد از خداحافظیِ خودخواسته‌ی محسن رضایی به‌جای او در ساختمان معاونت اقتصادی دولت مستقر شود. این خبر در ادامه با واکنش پایگاه رسمی دولت مواجه شد و این پایگاه در توئیتی نوشت: «ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر معاون اول رئیس‌جمهور از اساس کذب است و هیچ تصمیمی در دولت در این زمینه وجود ندارد.»

آیا «پرویز فتاح» ناجی تیم اقتصادی دولت رئیسی خواهد بود؟/بالاخره مخبر می‌رود یا نمی‌رود؟

حضور پرویز فتاح به تقویت کدام جریان سیاسی در دولت خواهد انجامید؟

نگاهی دقیق‌تر به دولت رئیسی نشان می‌دهد که حلقه سیاسی پیرامون آقای رئیس‌جمهور به میرکاظمی نزدیک‌تر است. میرکاظمی به واسطه حمایت همین افراد تا امروز توانسته بر صندلی خود تکیه بزند. حالا آمدن فرد تازه‌ای -که به این حلقه نزدیک است- به درون کابینه، جانی تازه به اراده اقتصادی او خواهد بخشید. افزون آن‌که شنیده می شود تغییر دومی که در دولت رخ می‌دهد به نفع همین گروه سیاسی و تحکیم‌کننده جایگاه میرکاظمی خواهد بود؛ آمدن پرویز فتاح به کابینه آقای رئیسی.

فتاح را جدای از نگرش‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی‌اش می‌توان از جمله افراد عملیاتی و پیشرو به حساب آورد. آمدن او و معاون اول‌شدنش احتمالا به خاطر تسریع در پروژه‌های کلان دولت و پیشبرد اهدافی تعیین‌کننده است. رخ‌دادی که به یک‌باره مخبر را به‌نماد وضع موجود و رفتنش را تبدیل به نویدی برای بهبود اوضاع خواهد کرد.

فتاح می‌تواند به برخی مباحثات و کش‌مکش‌ها پایان دهد اما برای تحلیلگران مسائل سیاسی این مسئله هم مهم است که آمدن فتاح به دولت آرایش سیاسی کابینه را به چه شکل تغییر خواهد داد؛ به این معنا که وزن طیف‌های سیاسی درون دولت چگونه خواهد شد؟ تا قبل از آن‌که سید ابراهیم رئیسی گزینه پایداری‌ها برای ریاست‌جمهوری باشد، همیشه پرویز فتاح در کنار سعید جلیلی کاندیدایی محبوب و مناسب پایداری‌ها برای حضور در انتخابات بوده است.

آیا «پرویز فتاح» ناجی تیم اقتصادی دولت رئیسی خواهد بود؟/بالاخره مخبر می‌رود یا نمی‌رود؟

پرویز فتاح: از سپاه پاسداران تا بنیاد مستضعفان

پرویز فتاح دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. فتاح فعالیت سیاسی خود را از جهاد سازندگی آذربایجان غربی آغاز کرد سپس در سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست. وی در دولت نهم، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به‌عنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد و از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نیز ریاست کمیته امداد امام خمینی را برعهده داشت.

نخستین مسئولیت پرویز فتاح، در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی و در سن ۱۷ سالگی به وی محول شد. او در سال ۱۳۵۷ به همراه تنی چند از همراهان خود، جهاد سازندگی استان آذربایجان غربی را تأسیس و در آن‌جا مسئولیت کمیته فرهنگی جهاد استان را برعهده گرفت. با آغاز جنگ تحمیلی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در طی ۸ سال جنگ توانست به مقام فرماندهی لشکر ویژه سپاه پاسداران برسد. با پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸، از سوی رئیس جمهور وقت (مقام معظم رهبری) به‌عنوان یکی از اعضای ستاد ۹ نفره‌ای انتخاب شد که وظیفه تعیین خطوط مرزی با کشور عراق را بر عهده داشتند. پس از آن وی به مدت ۳ سال مدیر امور قراردادی پروژه‌های عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیا شد و سپس ۱۱ سال قائم مقام و معاون فنی شرکت مهندسی «سپاسد» بود.

پرویز فتاح که اکنون رئیس بنیاد مستضعفان را با حکم رهبرانقلاب برعهده دارد، اسفندماه ۱۴۰۱ در پاسخ به‌سوالی مبنی بر این‌که خبرهایی در رابطه با رفتن شما به دولت وجود دارد گفت: هیچ خبری مبنی بر رفتن من به دولت وجود ندارد؛ محکم سر جای خود ایستاده‌ایم، البته با دولت همراهی داریم و ۲۲ مدیر بنیاد به دولت رفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید