سی‌بی‌اس گزارش داد؛

توافق تهران- ریاض؛ پیروزی مهم دیپلماتیک برای پکن/ آمریکا عقب نشینی می کند؟

کدخبر: ۵۶۵۴۸۳
یک شبکه آمریکایی نوشت: توافق بین ریاض و تهران به میانجیگری چین، نمایانگر یک پیروزی مهم دیپلماتیک برای چین در شرایطی محسوب می‌شود که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده به آرامی در حال عقب‌نشینی از منطقه غرب آسیا است.
توافق تهران- ریاض؛ پیروزی مهم دیپلماتیک برای پکن/ آمریکا عقب نشینی می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، شبکه «سی بی اس نیوز» در گزارشی به دیدار صبح امروز (پنجشنبه) «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در پایتخت چین اشاره کرد و نوشت که چین با پیشروی مصالحه تهران و ریاض به یک پیروزی دیپلماتیک دیگر دست یافت.

این گزارش سپس در مقدمه خود نوشت که عربستان سعودی و ایران روز پنجشنبه توافق کردند که دفاتر نمایندگی‌ دیپلماتیک خود را در پایتخت‌های مربوطه و در شهرهای دیگر بازگشایی کنند و وزرای خارجه دو کشور به توافقاتی در پکن دست یافتند.

بهار دیپلماتیک ایران و عربستان در پکن+ عکس

بر اساس گزارش این شبکه آمریکایی، توافقات امروز امیرعبداللهیان و بن فرحان همچنین دو کشور را ملزم می‌کند تا چشم‌انداز ازسرگیری پروازهای بین دو کشور و تسهیل روند صدور روادید برای شهروندان ایران و عربستان سعودی را بررسی کنند.

فوری/امضای بیانیه مشترک میان ایران و عربستان + متن بیانیه

طبق این گزارش، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که برای مدت‌ها به عنوان دو رقیب منطقه‌ای محسوب می‌شدند، ماه گذشته میلادی، بعنوان توافقی با میانجیگری چین، به سمت صلح و آشتی پیش رفتند که این توافق گام جدیدی به سمت آشتی پس از یک تنش هفت ساله بین دو کشور محسوب می‌شود.

شبکه سی بی اس با این توضیحات ادامه داد، توافق بین ریاض و تهران به میانجیگری چین، نمایانگر یک پیروزی مهم دیپلماتیک برای چین در شرایطی محسوب می‌شود که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده به آرامی در حال عقب‌نشینی از منطقه غرب آسیا است و چین این پیروزی را در بحبوحه روابط پرتنش با ایالات متحده بر سر وضعیت تایوان به دست آورده است.

این گزارش ادامه می‌دهد که پیشرفت دیپلماسی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پکن در بحبوحه تداوم تلاش‌های دیپلمات‌های دو کشور ایران و عربستان برای پایان دادن به جنگ چندین ساله عربستان در یمن صورت گرفته است.

صبح امروز، امیرعبداللهیان و بن فرحان با یکدیگر در پکن دیدار کردند و این اولین نشست رسمی دیپلمات‌های ارشد دو کشور از سال 2016 تاکنون محسوب می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی صبح امروز (پنجشنبه) 17 فروردین ماه در پکن و بعد از هفت سال به صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در پکن ضمن توافق برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بر آمادگی خود برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید