پولتیکو مدعی شد:

نقش ایران و عربستان در معادله برد-برد آمریکا!

کدخبر: ۵۶۵۶۵۳
اقتصادنیوز: مشارکت بالا بازیگری چون چین در منطقه بدین معنا است که ایالات متحده قادر است بر اولویت های امنیتی اش متمرکز شود، گزاره هایی چون دفاع از اوکراین در برابر حمله روسیه و بازدارندگی چین و جلوگیری از حمله این کشور به تایوان. به باور آنها روابط دوستانه تهران و ریاض همچنین بدین معنا است که جنگ هشت ساله عربستان در یمن پایان خواهد یافت؛ رخدادی که یکی از اهداف کلیدی برای دولت بایدن بوده و هست.
نقش ایران و عربستان در معادله برد-برد آمریکا!

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی که ساکنان کاخ سفید وقایع خاورمیانه را رصد کرده و ناظر این حقیقت بودند که چین در معاملات دیپلماتیک میان عربستان و ایران نقش میانجی را ایفا کرد، دیپلمات های ارشد ریاض و تهران روز پنجشنبه در پکن دیدار داشتند تا مفاد توافق هایشان را نهایی کرده و زمینه را برای بازگشایی سفارت ها و پروازهای مستقیم میان دو کشور و همچنین اجرایی کردن توافق های امنیتی و تجاری فراهم کنند.

بلندپروازی های هراس انگیز پکن

 این نشست سیگنال و نشانه جدیدی است که حکایت از آن دارد که چین به ایفای نقش قدرت منطقه ای راضی نیست و می خواهد به یک قدرت جهانی تبدیل شود. به نوشته پولتیکو، دولت بایدن آشکارا نگران نفوذ فزاینده چین در خاورمیانه است، همزمان گروهی در واشنگتن دی سی در هراس اند که پکن برای پر کردن خلاء حضور ایالات متحده خیز جدی برداشته باشد. با این همه هستند گروهی که حضور برجسته چین در منطقه را رخدادی مثبت قلمداد می کنند.

سناتور کریس مورفی که رهبری پنل خاورمیانه کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، گفت: همه آنچه میان آمریکا و چین در حال رخ دادن است، یک بازی با حاصل جمع صفر است. به گفته او روابط کم تنش تر میان تهران و ریاض به این معنا است که درگیری ها در منطقه کاهش خواهد یافت و این یعنی که پای ایالات متحده به درگیری های خاورمیانه کشیده نمی شود.

بازی برد- برد برای آمریکا

از منظر گروهی دیگر مشارکت بالا بازیگری چون چین در منطقه بدین معنا است که ایالات متحده قادر است بر اولویت های امنیتی اش متمرکز شود، گزاره هایی چون دفاع از اوکراین در برابر حمله روسیه و بازدارندگی چین و جلوگیری از حمله این کشور به تایوان. به باور آنها روابط دوستانه تهران و ریاض همچنین بدین معنا است که جنگ هشت ساله عربستان در یمن پایان خواهد یافت؛ رخدادی که یکی از اهداف کلیدی برای دولت بایدن بوده و هست.

مارتین ایندیک که پیشتر به عنوان فرستاده ویژه برای مذاکره میان اسرائیل  فلسطین فعالیت داشت در این باره به پولتیکو گفت که ایالات متحده باید میانجیگری چین میان عربستان و ایران به به عنوان یک بازی برد-برد به نفع آمریکا ببیند. این مباحث در حالی مطرح می شود که دولت بایدن اصرار دارد تا در حوزه های نظامی، اقتصادی و فن آوری با چین رقابت کرده و این کشور را به حاشیه براند. با این همه یکی از مشاوران دموکرات سنا که نخواست نامش فاش شود به پولتیکو گفت که قانونگذاران زمانی که از توافق میان عربستان و ایران آگاه شدند، مواضع متفاوتی اتخاذ کردند.

گروهی از قانونگذاران مدعی شدند که چنین توافقی خطر درگیری های منطقه ای را کاهش خواهد داد. به باور آنها نقش آفرینی چین بدین معنا نیست که ایالات متحده خود را از خاورمیانه دور نگاه داشته باشد.بی دلیل نیست که رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز پنجشنبه با وزیر دفاع عربستان تماس تلفنی داشت و در باب همکاری های امنیتی و مشارکت نظامی با این او رایزنی کرد. این گزاره نشان می دهد که چین هنوز نتوانسته جا پای آمریکا در خاورمیانه گذاشته و جایگاه این کشور را از آن خود کند.

چین نمی تواند جا پای آمریکا بگذارد

ایالات متحده با عربستان در حوزه های محتلف چون عادی سازی رابطه با اسرائیل، مشارکت در فضای سایبری و عملیات امنیت دریایی، سرمایه گذاری در اهداف زیرساختی ریاض و توسعه شبکه های مخابرانی پیشرفته همکاری دارد. واشنگتن همچنین مهم ترین شریک امنیتی پادشاهی است.با این هستند گروهی از قانونگذاران آمریکایی که بر این باورند که چین از غیبت آمریکا استفاده کرده تا حضور خود در خاورمیانه را پر رنگ نر کند . آنها می گویند در آینده شاهد بازی دیگران در غیاب خود هستیم.به باور این گروه این ترس وجود دارد که ریاض از مواضع نخست بایدن دلسرد شده باشد و بخواهد با نزدیک تر شدن به چین، حمایت های بیشتر آمریکا را جلب کند.

با این همه بسیاری از ناظران و چهره های سیاسی در آمریکا ابتکار عمل اخیر پکن در ارتباط با عربستان و ایران و احیای روابط میان این دو بازیگر را برد برای ایالات متحده می دانند نه یک باخت سیاسی. متیو دوس، مشاور سیاست خارجی سناتور برنی سندرز که در بنیاد کارنگی فعالیت دارد در این باره گفت که هر مقوله ای که درگیری میان تهران و ریاض را کاهش دهد صرف نظر از آن که چه بازیگر و قدرتی پشت ان باشد، برای ایالات متحده خوب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید