سیگنال علی اف به ارمنستان /هیچ جایگزینی وجود ندارد

کدخبر: ۵۶۶۵۷۱
علی اف گفت: ما متعهد به عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم؛ پس از پایان جنگ دوم قره باغ این آذربایجان بود که پیشنهاد آغاز کار روی یک توافق صلح را مطرح کرد. این کار تقریباً آغاز شده است، اما همه چیز آنطور که ما می‌خواهیم آرام پیش نمی‌رود. با این حال، هیچ جایگزینی برای صلح در قره باغ وجود ندارد
سیگنال علی اف به ارمنستان /هیچ جایگزینی وجود ندارد

به گزارش اقتصادنیوز، علی اف در سخنانی تاکید کرد که جمهوری آذربایجان در صدد عادی سازی روابط با ارمنستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان که در قزاقستان به سر می‌برد، پس از گفتگو با «قاسم جومارت توکایف»، همتای قزاقستانی خود در آستانه اعلام کرد که کار بر روی توافق صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد و هیچ جایگزینی برای این روند وجود ندارد.

علی اف همچنین گفت: «من به همکارم (رئیس جمهور قزاقستان) در مورد وضعیت فعلی روند مذاکرات در مورد عادی سازی روابط اطلاع دادم. ما متعهد به عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم؛ پس از پایان جنگ دوم قره باغ این آذربایجان بود که پیشنهاد آغاز کار روی یک توافق صلح را مطرح کرد. این کار تقریباً آغاز شده است، اما همه چیز آنطور که ما می‌خواهیم آرام پیش نمی‌رود. با این حال، هیچ جایگزینی برای صلح در قره باغ وجود ندارد.»

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که روابط بین همسایگان باید عادی باشد، حتی با وجود تاریخ دشوار ۳۰ سال اشغال و رنج مردم آذربایجان. او در این ارتباط افزود: «با وجود وضعیت فعلی، ما به آینده می نگریم و معتقدیم که می توانیم بر اساس حاکمیت، تمامیت ارضی، نقض ناپذیری مرزها، منشور ملل متحد، تمامی هنجارها و اصول اساسی حقوق بین الملل به توافق صلح برسیم. یک معاهده صلح که صفحه سال‌ها خصومت را در قره باغ را تغییر خواهد داد و منطقه را به ثبات خواهد رساند.»

الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، چندین بار به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل مناقشه دیدار کرده‌اند، اما خشونت‌های دوره‌ای همچنان ادامه دارد. تنش‌های اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان برسر گذرگاه «لاچین» است. گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.

به تازگی نیز «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده است که جمهوری آذربایجان در صدد است تا تجاوز گسترده‌ای را علیه کشورش آغاز کند.

این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش نیز، مقامات جمهوری آذربایجان ادعا کرده بودند که نظامیان ارمنستان در مرز میان دو کشور به سوی نیروهای مرزبانی آنان تیراندازی کرده اند. بر اساس ادعای باکو، در تیراندازی نیروهای نظامی ارمنستان به پاسگاه مرزی این کشور یک نظامی آذربایجانی زخمی شده است.

ماه گذشته نیز همزمان با ادعاهای باکو درباره قره باغ، وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای هشدار داد که جمهوری آذربایجان بار دیگر در حال انتشار اطلاعات نادرست با ادعای دروغین مبنی بر عبور یک ستون نظامی از نیروهای مسلح متعلق به ایروان در امتداد جاده «استپاانکرت - غیبالیشن - لیساگور» (Stepanakert-Ghaybalishen-Lisagor) است، اما حقیقت آن است که ارمنستان هیچ گونه حضور نظامی در قره باغ کوهستانی ندارد.

قره باغ کوهستانی از دیرباز در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده، اگرچه جمعیت آن عمدتاً از قوم ارمنی تشکیل شده است.

نیروهای ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ کنترل قره باغ کوهستانی را در جنگ به دست گرفتند و سپس جمهوری آذربایجان در یک درگیری ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ بخش‌های وسیعی از خاک خود را پس گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید