خروج تدریجی متحدان از مدار واشنگتن

استراتژی مشابه و پر هزینه بن سلمان و بن زاید در مقابل آمریکا

کدخبر: ۵۶۶۶۱۹
شواهد نشان می دهد که امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در تلاش اند تا خود را با واقعیت ها دنیای چند قطبی حاکم تطبیق دهند. این گروه از بازیگران ایالات متحده را به عنوان شریک امنیتی‌شان می بینند اما خواهان روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه هم هستند.
استراتژی مشابه و پر هزینه بن سلمان و بن زاید در مقابل آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - در جریان سفرش به ریاض در ژوئیه گذشته با استقبالی سرد روبرو شد. پس از آن، پادشاهی سعودی، چین را برای میانجی‌گری جهت احیای روابطش با تهران برگزید.

جای خالی واشنگتن و بروکسل در یک توافق

در اتاقی که دو رقیب با یکدیگر گفت‌وگو داشتند نه نماینده‌ای از واشنگتن حضور داشت و نه بروکسل. حالا امارات نیز که پیش‌تر به‌سان سعودی‌ها به ایالات متحده متکی بود، امروز بر اساس منافع جمعی خود عمل می‌کند و این بدان معنا است که ممکن است در باب مسائل ژئوپلتیکی با آمریکا اختلاف داشته و راهش را جدا کند.

چرایی چرخش ابوظبی به سمت شرق

بنا به گزارش اکوایران، محمد بن زاید فعلا دعوت تابستان سال گذشته بایدن را نادیده گرفته و هنوز به واشنگتن سفری نداشته است. تئودور کارسیک، مشاور ارشد فعال در حوزه خلیج فارس در این باره به فوربس گفته، بعید است رهبر امارات به واشنگتن سفر کند، چراکه تنش‌های سیاسی میان طرفین به ویژه با لحاظ کردن روابط رو به رشد و در حال تحول این کشور با چین و روسیه به یک مانع تبدیل شده است.

او در ادامه گفت که دیدگاه امارات درباره خلیج فارس، جهان‌بینی این بازیگر را شکل می‌دهد و از همین رو این کشور به بلوک شرق نزدیک‌تر شده تا بلوک غرب.

کاراسیک بر این باور است که امارات باید مسائل سیاسی را از منظری متفاوت ببیند؛ چراکه سیاست مقوله‌ای متغیر است. از همین رو ابوظبی استراتژی صبر را در اولویت قرار داده با این همه غرب دیگر برای این بازیگر نمونه و الگو نیست.

0F9hCm8tmzdt

واشنگتن از ابوظبی ناامید شده است

ناظران بر این باورند که نفوذ آمریکا در روابطش با متحدان خود به آزمون گذاشته شده؛ بالاخص بعد از تحریم‌های اعمالی علیه روسیه. طی چند ماه گذشته مقام‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا راهی ابوظبی شدند تا یکی از بزرگترین حفره های رژیم تحریم‌ها را ببندند.

صادرات قطعات الکترونیکی از امارات به روسیه در سال گذشته هفت برابر شده، صادرات ریزتراشه نیز در سال 2022 در قیاس با سال 2021 میلادی 15 برابر افزایش داشته و سال گذشته امارات 158 پهپاد به روسیه فروخته است.

این در حالی است که واشنگتن صراحتا اعلام کرده که اجرای تحریم ها سیاستی ضروری است. مقام های امارات از فشار بالقوه ای که که ایالات متحده ممکن است بر این کشور تحمیل کند، آگاه است و احتمالا تماس های جداگانه ای با طرف های مربوط برای اطمینان از عدم هماهنگی در باب تحریم ها دارد.

دور زدن تحریم ها علیه روسیه

کریتین کوتس، محقق خاورمیانه بر این باور است که واشنگتن نسبت به امارات ناامید شده، بالاخص در باب نقش این کشور در توانمندسازی روسیه هرچند برخی اذعان دارند که نه اماراتی‌ها و نه سعودی‌ها در برابر فشارها سر فرود نمی‌آورند. پس باید گفت که همه در تلاش برای تطبیق خود با شرایط عادی جدید هستند.

امارات تنها کشوری نیست که تحریم های اعمالی علیه روسیه را دور می زند، ترکیه، چین و برخی از کشورهای آسیای مرکزی از زمانی که تانک های روس وارد دونباس شدند، روابط تجاری‌شان را با مسکو افزایش داده اند.

ابوظبی تا پیش از این از شرکای اصلی واشنگتن بود و بخش عمده از از تجهیزات دفاعی اش را از آمریکا خریداری می کرد اما خروج شتاب زده ایالات متحده از افغانستان، معادلات را تغییر داد.

اهمیت ابوظبی برای واشنگتن

امروز برخی از دیپلمات های آمریکایی و مقام‌های فعال در کنگره از خواست خود مبنی بر تحریم کشورهایی چون امارات می‌گویند طی شش ماه گذشته، دولت بایدن حداقل سه نهاد امارات را به دلیل تجارت غیرقانونی با روسیه تحریم کرد. شواهد نشان می دهد که امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در تلاش اند تا خود را با واقعیت ها دنیای چند قطبی حاکم تطبیق دهند. این گروه از بازیگران ایالات متحده را به عنوان شریک امنیتی‌شان می بینند اما خواهان روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه هم هستند.

 با این همه امارات برای ایالات متحده از چند منظر با اهمیت است، نخست این که این کشور اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که رابطه اش با اسرائیل را عادی کرده، دوم ابوظبی چهارمین دریافت کننده تسلیحات ایالات متحده پس از عربستان است و بازار شماره یک صادرات کالاهای ایالات متحده در خاورمیانه.

یکی از دیپلمات‌های آمریکایی با اشاره به این گزاره‌ها می‌گوید برهم زدن چنین روابطی طبیعتا برای واشنگتن پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. با این همه، به گفته او اگر ایالات متحده برای زمین زدن روسیه مصمم است، نمی‌‌تواند از کنار بازیگری چون امارات به راحتی بگذرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید