اختلاس 400 میلیون دلاری زلنسکی از کمک‌های آمریکا

کدخبر: ۵۶۷۶۷۲
رئیس‌جمهور اوکراین و اطرافیانش دستکم ۴۰۰ میلیون دلار از مبالغ اختصاص داده شده توسط آمریکا به این کشور را اختلاس کرده‌اند.
اختلاس 400 میلیون دلاری زلنسکی از کمک‌های آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «سیمور هرش» روزنامه‌گار محقق و افشاگر آمریکایی در مقاله‌ای جدید با استناد به تخمین سیا که روی پلتفرم آمریکایی Substack منتشر شد، اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و اطرافیانش دستکم ۴۰۰ میلیون دلار از مبالغ ارسال شده به این کشور را اختلاس کرده‌اند. 

هرش در این مقاله به نقل از منابعی مدعی شد رئیس جمهور اوکراین و بسیاری از اطرافیانش میلیون‌ها دلار از دلارهای آمریکا که برای پرداخت سوخت دیزل اختصاص داشته را اختلاس کرده‌اند. به گفته وی، یکی از تخمین‌های انجام شده توسط تحلیلگران آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وجوه اختلاس شده را ۴۰۰ میلیون دلار در سال گذشته برآورد می‌کند. 

درخواست فرمانده واگنر از پوتین: پایان جنگ اوکراین را اعلام کن

به گفته منابع هرش، سطح فساد در کی‌یف به جنگ افغانستان نزدیک می‌شود، گرچه هیچ گزارش حسابرسی حرفه‌ای از اوکراین منتشر نخواهد شد. 

منابع هرش آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور را برای بحران جاری در دولت آمریکا مقصر دانستند که ظاهراً از اختلاف بین کاخ سفید و جامعه اطلاعاتی این کشور رنج می‌برد. 

به گزارش راشا تودی به نقل از منابع هرش، این دو مقام سیاست خارجی درباره درگیری اوکراین ایدئولوژی سرسخت و فاقد مهارت سیاسی نشان داده‌اند. آمریکا از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند. 

طبق این گزارش، کلاهبرداری ادعایی حتی شامل طرح‌هایی است که تجارت با خود روسیه را شامل می‌شود. ظاهراً کی‌یف سوخت دیزل را که برای جنگ ضروری است از خود روسیه می‌خرد و در این فرایند مبالغ زیادی از بودجه آمریکا را که برای پرداخت هزینه سوخت دیزل اختصاص داده شده، اختلاس می‌کند. 

پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر این که چطور محصولات نفتی از منشأ روسیه از طریق بلغارستان و لتونی به اوکراین راه یافته‌اند. به نوشته راشا تودی، این تبانی با مشارکت کشور بالتیک که در یک برنامه تلویزیونی لتونی به طور مفصل گزارش شد ممکن است تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا را نقض کرده باشد. 

یک کارشناس که هرش از او نقل کرده، سطح فساد در تدارکات اوکراین را با آنچه در افغانستان زمانی که دولت تحت حمایت آمریکا در کابل حضور داشت، مقایسه کرده است. به گفته منابع وی، وزارتخانه‌ها در کی‌یف برای ایجاد شرکت‌های صوری به منظور صادرات سلاح و مهمات رقابت می‌کنند و مقامات مربوطه از رشوه‌ها سود می‌برند. با این حال، دولت آمریکا گفته مدرکی دال بر انتقال تسلیحات ارائه شده توسط غرب به جاهای دیگر ندیده است. 

این در حالی است که هرش به یک منبع اطلاعاتی اشاره کرده که به دیدار ژانویه بین زلنسکی و ویلیام برنز مدیر سیا پرداخته است. گفته می‌شود این مقام آمریکایی فهرستی از ۳۵ ژنرال و وزیر اوکراینی که سیا به عنوان فاسد شناخته را به زلنسکی ارائه کرده است. این منبع توضیح داد مقام‌های ارشد اوکراینی هم شکایت کرده‌اند که زلنسکی سهم بیشتری از پول اختلاس شده را نسبت به ژنرال‌ها می‌برده است. 

پیش‌تر، «بیل گیتس» مؤسس شرکت مایکروسافت و میلیاردر آمریکایی دولت ‌کی‌یف را از بدترین دولت‌های جهان به دلیل شیوع بالای فساد دانست.

اخیرا به دنبال افشای فساد مالی گسترده در رده‌های بالایی و میانی دولتی اوکراین، پنج فرماندار منطقه‌ای و چهار معاون وزیر این کشور از کار برکنار شدند. «ویاچسلا شاپووالوف» معاون وزیر دفاع اوکراین نیز در ارتباط با یک فساد مربوط به خرید آذوقه با چند برابر قیمت موجود در فروشگاه‌های این کشور برای نیروهای ارتش از سمت خود برکنار شد. 

 ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به کشف فساد اداری در این کشور قول داده بود که دست به تغییرات گسترده بزند. او دستور داد مقامات اوکراین جز برای کارهای رسمی حق خروج از این کشور را ندارند.

همچنین افشای فساد گسترده در سیستم اداری اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه و کمک‌های مالی و تسلیحاتی غرب، نگرانی‌های زیادی را در زمینه به مقصد نرسیدن این کمک‌ها در ارتش اوکراین به وجود آورده است. 

پیش از این «گِنگ شوانگ» نماینده چین در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود حجم خیلی زیادی از سلاح و تسلیحات نظامی به اوکراین ارسال شده و این وضعیت نگرانی‌ها را نسبت به احتمال تحویل این سلاح به «دست‌های ناپاک» افزایش داده است.

این مقام چینی در این خصوص افزود: گزارشی‌هایی وجود دارد که گروه‌های مسلح در غرب آسیا و آفریقا به صورت غیرقانونی به سلاح‌هایی دست یافته‌اند که در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید