محسن اسدی‌لاری پدر دو قربانی هواپیمای اوکراینی:

از سردار حاجی‌زاده و عابدزاده شکایت کرده‌ایم/امیدی نداریم!

کدخبر: ۵۶۸۰۳۸
اقتصادنیوز: هم‌میهن در شماره امروز خود با محسن اسدی‌لاری پدر دو قربانی هواپیمای اوکراینی گفت‌وگویی انجام داده است.
از سردار حاجی‌زاده و عابدزاده شکایت کرده‌ایم/امیدی نداریم!

به گزارش اقتصادنیوز در این گفت‌وگو آمده است:

در بین خانواده‌هایی که عزیزان خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست دادند، محسن اسدی‌لاری، فردی است که پسر و دخترش به نام‌های محمد و زینب را در این پرواز از دست داده است. او در گفت‌وگویی که با هم‌میهن داشت تاکید کرد تا آخرین لحظه پیگیر شکایت و پرونده خواهد بود و به دنبال دادخواهی است.

‌شما یکی از خانواده‌هایی هستید که پرونده شکایت‌تان را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی اعلام استرداد نکرده‌اید. حکم این پرونده اعلام شده است، روند دادرسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حکم هنوز رسما به ما ابلاغ نشده است، بنابراین نمی‌دانم آن بحث 20 روز قرار است از چه زمانی آغاز شود و آیا اصلا پیش از این رسم بوده که حکم را پیش از ابلاغ به رسانه‌ها بدهند. به نظرم احتمالا این طریقه جدید است. در زمینه روند دادرسی ما بارها گفته‌ایم که روند دادرسی و دادخواهی را از محاکم کشور عزیزمان می‌دانیم. چنین مساله‌ای در کشورمان اتفاق افتاده است و طبعا اصل حاکمیت ایجاب می‌کند که اینجا رسیدگی شود. اقدامات‌مان را انجام دادیم و به حمدالله هدف‌مان که کشف حقیقت و به‌دست آوردن دلیل بوده را تا حدود بسیار زیادی به آن نائل شدیم، البته متاسفانه باید بگویم از یک‌جا به بعد انتظار عدالت نداشتیم. از ابتدا هم به آرامی و با فریاد و از طریق وکلا و به هر طریقی که می‌شد، تمام صحبت‌مان را گفتیم و تاکید داشتیم که به آرامش و جامعیت برخورد کنند و با قاطعیت با متهمان برخورد شود. متاسفانه به دلایلی که برای ما مشخص است و انشاءالله که خداوند عالم و شاهد هم بعدا برای تاریخ و مردم روشن کند، قضات نمی‌توانستند دادگاه را به سمت جامعیت لازم پیش ببرند. اسامی افرادی را که ما در کیفرخواست مطرح کرده‌ بودیم، عمده آنها در بین متهمان نیستند. نکته دیگر اینکه تعداد زیادی از اسامی را در جریان دادگاه به آن رسیدیم و خواستیم از آنها تحقیق شود، اما این کار انجام نشد. ما معترض هستیم که چرا این کار را انجام نداده‌اید. ما بارها برای آنها خواندیم و نوشتیم از فرمان حضرت امیر که قاضی باید صبورترین و پرانگیزه‌ترین فرد برای کشف حقیقت باشد، اما به هر دلیلی رعایت نشد و نهایت این شد که با حکمی بسیار سبک روبه‌رو هستیم. 

‌آیا اعتراضی به حکم صادرشده انجام خواهید داد و پیگیری‌ها ادامه دارد؟

همانطور که گفتم ما به این روند معترض هستیم و به‌رغم اینکه می‌دانیم اتفاقی نخواهد افتاد، حتما این روند را تکمیل خواهیم کرد و اعتراض می‌کنیم. اما برای اینکه حجت تمام شود، پیگیری می‌کنیم. در پل صراط هم انشاءالله ما جلوی همه آنها که در این سرنگونی دخیل بودند را خواهیم گرفت.

‌در حکم صادرشده بخشی تحت عنوان پرداخت مبلغی دلجویانه عنوان شده است، نظرتان درباره این موضوع چیست؟

اینکه اعلام شده ما پرداخت دلجویانه داشته‌ایم، واقعیت این است که عده‌ای از همدردهای ما این مبلغ را گرفتند اما برای من و همسرم، اصلا این مسئله‌ای نیست. ما اصلا دنبال پول نبودیم، به‌دنبال کشف حقیقت و رسوا شدن و مجازات عاملان بودیم که دیگر تکرار نشود. ما نمی‌خواهیم خونخواهی کنیم، می‌خواهیم داد بستانیم. جای محمد و زینب من را هیچ چیز نمی‌گیرد. زندگی ما تمام شده است. عشق ما دانشجوهایی هستند که داریم، این دانش‌آموزان عشق ما هستند که در دبستان محمد و زینب در تهران و کرج و بلوچستان حضور دارند.

‌در پایان اگر موضوع ناگفته‌ای درباره این پرونده وجود دارد، بگویید.

ما در این مدت متوجه شدیم که ممکن است حتی این فاجعه تکرار شود، زیرا ما دلایلی داریم که متوجه شده‌ایم نهادهایی که باید اقدامات مناسب انجام دهند، خودسری می‌کنند. در بحث ادامه رسیدگی به مواردی که ما شکایت کردیم، اعم از افرادی مانند آقای عابدزاده، آقای رضایی‌فرد و برخی دیگر از مقامات کشوری و لشکری و مشخصا آقای حاجی‌زاده شکایت کردیم و در حال رسیدگی است. گرچه درباره آن هم امیدی نداریم، اما در تفهیم اتهامات اولیه گفته که ایشان بود، نکات بسیار مهمی را استخراج کردیم که تناقضاتی با آنچه تاکنون اعلام شده بود، دارد. ما دنبال این موضوع هستیم تا زمانی که نفس و توانی داشته باشیم. حقایق زیادی در این فاجعه وجود دارد؛ سینه مالامال از حقایق است که انشاءالله به زودی روشن خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید