سخت‌ترین انتخابات پیش روی اردوغان

برگ برنده سلطان چیست؟

کدخبر: ۵۶۸۴۹۴
اردوغان در چهاردهم ماه می (۲۴ اردیبهشت) سخت‌ترین انتخابات در دوران بیست‌ساله خود در قدرت را تجربه می‌کند. او در این انتخابات با ائتلاف متحد مخالفان خود در انتخابات - که منتقد اصلی سیاست‌های خودسرانه اقتصادی او هستند - روبه‌رو می‌شود.‌
برگ برنده سلطان چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ترکیه باقی مانده و اردوغان در این بازه زمانی یک برگ برنده تازه رو‌ کرده تا با کاهش قیمت گاز مصرف‌کننده و نمایش قدرت، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات افزایش دهد.

یک برگ برنده متفاوت پیش از انتخابات ترکیه

ترکیه روز پنجشنبه برداشت گاز طبیعی از بزرگترین میدان گازی دریای سیاه را آغاز خواهد کرد. این رویداد به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور فعلی ترکیه فرصت می‌دهد تا قیمت انرژی مصرف‌کننده را در کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری کاهش دهد.

دردسرهای سلطان برای عبور از گاندی ترکیه

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیش پترولیوم AO به عنوان یک تولیدکننده دولتی اعلام کرد که میدان ساکاریا در گام اول تولید خود، روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز ترکیه را تامین خواهد کرد ولی در مرحله دوم بهره‌برداری تا سال ۲۰۲۷-۲۰۲۸ به سقف خود یعنی چهل میلیون متر مکعب تولید روزانه خواهد رسید.

این مقدار تولید حدود یک‌چهارم مصرف سالانه ترکیه را، که به مقدار ۵۳ میلیارد متر مکعب در سال است، پوشش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در صورتحساب ۹۷ میلیارد دلاری واردات انرژی ترکیه شده و کسری تجاری را تعدیل می‌کند.

سخت ترین انتخابات پیش روی اردوغان

اردوغان در چهاردهم ماه می (۲۴ اردیبهشت) سخت‌ترین انتخابات در دوران بیست‌ساله خود در قدرت را تجربه می‌کند. او در این انتخابات با ائتلاف متحد مخالفان خود در انتخابات - که منتقد اصلی سیاست‌های خودسرانه اقتصادی او هستند - روبه‌رو می‌شود.‌ ترکیه در سال قبل تورم ۸۵ درصدی را تجربه کرد که در ماه قبل به حدود 50 درصد رسید.

موانع پایین کشیدن اردوغان از قدرت /اگر سلطان شکست بخورد...

«فاتح دونمز» - وزیر انرژی ترکیه - پیش‌تر گفته بود تولید گاز، ارزان‌تر از واردات آن تمام خواهد شد و روزنامه ینی سافاک به عنوان روزنامه حامی دولت اعلام کرده که اردوغان در افتتاحیه این میدان گازی ارایه تخفیف یا اعطای گاز رایگان ‌به برخی از مصرف‌کنندگان را اعلام خواهد کرد.

6XA6hUxYAT5O

وعده‌های سیاسی و صادرات گاز ترکیه

«ملیح هان بیلگین» - مدیر شرکت ترکیش پترولیوم (TP) - در بازدید از تاسیسات در زونگولداک در سواحل جنوبی دریای سیاه به خبرنگاران گفت که امیدوار است بخشی از گاز را به به بازارهایی همچون اروپا صادر کند. اما او باید انگیزه‌های مالی صادرات گاز را با وعده‌های سیاسی اردوغان برای کاهش قبوض گاز مصرف‌کنندگان تطبیق دهد.

اردوغان قبلا وعده داده بود که تخصص داخلی را در این پروژه توسعه دهد. مهندسان ترکیه در این پروژه با استخراج گاز از عمق بیش از دو کیلومتری (۱.۲۴ مایل) زیر سطح دریا و در ۱۶۵ کیلومتری ساحل به چالش کشیده می‌شوند و برچسب «ما قول دادیم» که روی مخازن ذخیره‌سازی زده شده، اشاره به همین وعده رئیس‌جمهور در استفاده از تخصص داخلی دارد.

ترکیه جای انرژی روسی را می گیرد؟

هنوز مشخص نیست که میزان صادرات ترکیه به چه میزان خواهد بود ولی این کشور در حال حاضر خط لوله متصل با بلغارستان و یونان دارد که امکان صادرات گاز به اروپا را فراهم می کند. در صورتی که زمستان آتی برای اروپا سرد باشد، این قاره احتمالا با کمبود سوخت مواجه خواهد بود که همین مسأله تقاضا برای منابع انرژی غیر روسی را افزایش می‌دهد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، روسیه مقدار زیادی از جریان گاز صادراتی به اروپا را کاهش داده ولی در حال حاضر ترکیه و روسیه در حال گسترش همکاری خود هستند تا غرب ترکیه را به یک مرکز ترانزیت گاز در منطقه تبدیل کنند.

ترکیش پترولیوم (TP) مدعی است که میدان ساکاریا ۷۱۰ میلیارد متر مکعب ذخایر قابل بازیافت دارد. اگر ترکیش پترولیوم در دریای سیاه موفق شود، می‌تواند به صادرات تخصص جدید بالادستی خود به سایر نقاط امیدوار باشد.

رئیس تی‌پی اعلام کرده که قبل‌تر با شرکت سوناتراخ الجزایری برای جست‌وجوی نفت و گاز همکاری کرده و با شرکت‌های دیگری از مالزی و برزیل نیز مذاکراتی در این زمینه انجام داده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید