انتقادتندجمهوری اسلامی از وزارت خارجه

کدخبر: ۵۶۹۴۳۹
اقتصادنیوز: از اواخر مرداد ماه 1400 که گروه تروریستی طالبان بر افغانستان مسلط شد، تا امروز هیچ کشوری حاکمیت این گروه را به رسمیت نشناخته است.
انتقادتندجمهوری اسلامی از وزارت خارجه
به گزارش اقتصادنیوز جمهوری اسلامی در این باره نوشت:
دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مثل سایر دولت‌ها حاضر نشد حاکمیت طالبان بر افغانستان را به رسمیت بشناسد هرچند در زمینه‌های مختلف تعاملاتی با این گروه داشته و دارد. نکته کلیدی در زمینه سلطه طالبان بر افغانستان اینست که رهبری و ریاست جمهوری در موارد متعدد، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال حکومت آینده افغانستان، که در واقع چگونگی برخورد با طالبان است، را با صراحت اعلام کرده‌اند.
سیاست اعلام شده توسط رهبر و رئیس‌ جمهور اینست که جمهوری اسلامی ایران حکومتی را در افغانستان به رسمیت خواهد شناخت که با آراء مردم تشکیل شده و دربرگیرنده اقوام و پیروان مذاهب باشد. این سیاست که بر منافع مردم افغانستان مبتنی است، دارای سه محور مهم است که عبارتند از تعیین سرنوشت حاکمیت توسط مردم، برگزاری انتخابات آزاد و تأمین حقوق اقوام و پیروان مذاهب.
 
متأسفانه در نزدیک دو سال حاکمیت خودخوانده طالبان بر افغانستان، هیچیک از این سه مورد تأمین نشده و این گروه صرفاً با توسل به زور و بر مبنای تفکرات یک قوم خاص و اعتقادات متحجرانه‌ای که هیچ ربطی به اسلام ندارد ولی آن را به نام اسلام جا می‌زنند، به سلطه نامشروع خود بر افغانستان ادامه می‌دهد در حالی که مردم این کشور در سخت‌ترین شرایط ممکن زندگی را سپری می‌کنند. در همین عید فطر اخیر نیز در خبرها دیدیم که چگونه مردم را به بهانه اجرای مراسم عید فطر تحت فشار و آزار قرار دادند.
 
علاوه بر اینها، دختران و زنان افغانستان به حکم رهبر گروه طالبان از تحصیل و کار محروم شده‌اند، قانون اساسی کشور ملغی شده، حقوق شهروندی مردم و حتی حق مالکیت بسیاری از پیروان اقوام پایمال شده است. فقر در افغانستان تحت سلطه طالبان بیداد می‌کند بطوری که سازمان ملل هفته گذشته در یک گزارش اعلام کرد در دوران حاکمیت طالبان، فقر در افغانستان دو برابر شده است.
بسیاری از مردم در اثر گرسنگی جان می‌دهند و خانواده‌های زیادی برای زنده ماندن مجبور به فروش فرزندان خود می‌شوند. در همین حال، کشورهای همسایه می‌گویند افغانستان در اثر سلطه طالبان به کانون تروریسم تبدیل شده است.
روشن است که حمایت از مردم افغانستان برای رسیدن به حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌شان ایجاب می‌کند دولت‌ها به ویژه دولت‌های همسایه علاوه بر خودداری از به رسمیت شناختن حکومت خودخوانده طالبان، به فشارهای سیاسی بر این گروه نیز متوسل شوند و از دادن امتیاز به ویژه در زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی به آن خودداری کنند. متأسفانه با اینکه تاکنون طالبان به هیچیک از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرده و حتی از دادن حقابه هیرمند به ایران نیز خودداری کرده، وزارت خارجه کشورمان سفارت افغانستان را به این گروه نامشروع تحویل داده و حتی در مراسم دیدار سفرا و نمایندگان کشورهای اسلامی با رئیس ‌جمهور به مناسبت عید فطر، نماینده طالبان را نیز به جمع سفرا و نمایندگان راه داد! این اقدام، با هیچیک از معیارهای حاکم بر روابط بین‌المللی و حتی سیاست اعلام شده توسط مسئولان عالی نظام در مورد دولت آینده افغانستان انطباق ندارد.
وزارت خارجه کشورمان معلوم نیست براساس چه معیاری نماینده گروهی که سلطه‌اش بر افغانستان رسمیت و مشروعیت ندارد را برای شرکت در یک مراسم رسمی که با حضور عالی‌ترین مقام اجرائی کشورمان برگزار می‌شود دعوت می‌کند! مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان باید به این نکته بسیار مهم و حساس توجه کنند که این قبیل اقدامات، بی‌اعتنائی به نظر و رأی ملت افغانستان محسوب می‌شود و به صورت لکه‌ای منفی در ذهن تاریخی این ملت ثبت می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید