اتهامات مردود به الهه محمدی و نیلوفر حامدی

کدخبر: ۵۶۹۸۱۸
اقتصادنیوز: به نظر می‌رسد ایراد اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به این دو روزنامه نگار ناشی از آن است که آنها کار مهمی نکرده بودند که بتوان اتهامی سنگین و در حد ۷ ماه بازداشت و تبلیغات وسیع علیه آنها به ایشان وارد کرد.
اتهامات مردود به الهه محمدی و نیلوفر حامدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم‌میهن، در کیفرخواست خانمها الهه محمدی و نیلوفر حامدی، که نزدیک ۷ ماه در بازداشت به سر می‌برند یکی از اتهامات این روزنامه‌نگاران خوش‌سابقه و خوشنام « همکاری با دولت متخاصم آمریکا»ست.

- اصلا صرف‌نظر اینکه حامدی و محمدی چه کرده‌اند این اتهام کلا مردود است.

   دولت متخاصم دولتی است که با دولت دیگر در حالت جنگی قرار دارد.

- با وجود آنکه اختلافات فراوان میان دولتهای ایران و آمریکا وجود دارد اما نه از نظر سیاسی، نه از نظر حقوق داخلی و نه از نظر حقوق بین الملل، ایران و آمریکا دولتهای متخاصم محسوب نمی‌شوند. هیچ‌یک از مراجع قانونی کشور مانند وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی نیز دولت آمریکا را دولت متخاصم اعلام نکرده‌اند.

- به علاوه تشخیص اینکه یک دولت متخاصم است یا نه یک امر قضایی نیست که در صلاحیت مراجع قضایی باشد. رابطه مخاصمه امری موضوعی است که تعیین آن در صلاحیت وزارت امور خارجه است.

- دو اتهام دیگر الهه محمدی و نیلوفر حامدی شامل اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. معتقدم آنچه این دو روزنامه‌نگار در انتشار خبر و عکس مهسا امینی فقط وظیفه حرفه‌ای خود را انجام داده‌اند نه بیشتر. با این حال فعلا به دلیل عدم آگاهی دقیق از محتویات پرونده نظری در مورد آنها نمی‌دهم. فقط این را عرض می‌کنم که به نظر می‌رسد ایراد اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به این دو روزنامه نگار ناشی از آن است که آنها کار مهمی نکرده بودند که بتوان اتهامی سنگین و در حد ۷ ماه بازداشت و تبلیغات وسیع علیه آنها به ایشان وارد کرد و چنین اتهام نادرستی برای سنگین کردن ظاهری پرونده آنهاست.

- دست آخر اینکه حال که کیفرخواست هم صادر شده و به نظر می‌رسد موجبات ادامه بازداشت آنها از میان رفته و کار درست حقوقی تبدیل قرار بازداشت برای آزادی آنهاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید