واکنش آمریکا به توقیف کشتی این کشور توسط ایران

کدخبر: ۵۷۰۰۱۹
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک فروند کشتی واکنش نشان داد.
واکنش آمریکا به توقیف کشتی این کشور توسط ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نیروی دریایی آمریکا به اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در توقیف یک فروند کشتی متخلف در دریای عمان واکنش نشان داد. 

ساعاتی قبل‌تر خبرگزاری فارس گزارش داد یک فروند کشتی متخلف ناشناس که شب گذشته در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان شناسایی و توقیف شد.

جزئیات مهم درباره توقیف نفتکش آمریکایی توسط ارتش

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفته که کشتی توقیف‌شده «ادونتج سوئیت» نام دارد. داده‌های ماهواره‌ای به دست آمده از وب‌سایت MarineTraffic.com که به رصد اطلاعات مربوط به تردد کشتی‌ها اختصاص دارد نشان می‌دهد که این کشتی عصر پنجشنبه خلیج عمان و در شمال مسقط، پایتخت عمان در حال تردد بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید کشتی مذکور از کویت حرکت کرده و عازم شهر «هیوستون» در ایالت تگزاس بوده است. 

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است که اقدام نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی تصادم این کشتی با یک شناور ایرانی در آب‌های خلیج فارس صورت گرفت.

گفته می‌شود این تصادم به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه شناور ایرانی شده اما این کشتی بر خلاف مقرررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود.

 بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در قالب مرکز بین‌المللی امنیت دریایی مستقر در چابهار اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: «اقدامات ایران خلاف قوانین بین‌المللی و باعث اخلال در ثبات و امنیت منطقه هستند. ایران بایستی فوراً این نفت‌کش را آزاد کند.»

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا اشاره‌ای به دلیل توقیف این کشتی نشده است. همچنین در این بیانیه ادعا شده که ادونتج سوئیت توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده در حالی که روابط عمومی ارتش در بیانیه‌ای توقیف این کشتی را تأیید کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی شده که این پنجمین کشتی تجاری است که ایران در دو سال اخیر توقیف کرده است. 

در این بیانیه آمده است: «اقدام مستمر ایران در حمله به کشتی‌ها و مداخله در حقوق تردد دریایی در آب‌های منطقه‌ای تهدیدی علیه امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.»

آسوشیتدپرس نوشته مدیر این کشتی که یک شرکت‌ ترکیه‌ای است به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید