نخست‌وزیر اوکراین:

گفت وگوی زلنسکی و شی آغازگر مرحله جدیدی از روابط است

کدخبر: ۵۷۰۰۵۹
اقتصادنیوز: دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در رم، گفت: گفت وگوی تلفنی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و شی جین پینگ همتای چینی وی بسیار مثمرثمر بود و آغازگر مرحله جدیدی از روابط و همکاری میان دو کشور است.
 گفت وگوی زلنسکی و شی آغازگر مرحله جدیدی از روابط است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، نخست‌وزیر اوکراین اظهار کرد: مطمئن هستم که این شروع بسیار خوبی برای توسعه روابط آینده ما است.

شمیحال در پاسخ به پرسشی درباره میانجیگری چین در مذاکرات احتمالی صلح با روسیه، گفت: ما راه خود را برای دستیابی به صلح به نام «فرمول زلنسکی» داریم.

وی افزود: ما کاملا درک می‌کنیم که معنای آزادی اوکراین چیست؛ تمام سرزمین‌های داخل مرزهای ۱۹۹۱ باید آزاد شوند و امنیت باید توسط ساختارهای بین‌المللی تضمین شود و فقط در این صورت می‌توانیم از داشتن صلحی باثبات، عادلانه و پایدار مطمئن باشیم.

شی و زلنسکی روز چهارشنبه در اولین گفت‌ وگوی خود پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تلفنی گفت‌ وگو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه گلوبال تایمز چین، شی جین پینگ در این تماس تلفنی که نخستین تماس تلفنی وی با همتای اوکراینی از زمان شروع جنگ محسوب می‌شود، گفت: از آنجا که افکار و صداهای منطقی (مبنی بر ضرورت پایان دادن به جنگ) از همه طرف‌ها در حال افزایش است، باید از این فرصت استفاده کرد تا شرایطی مطلوب برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایجاد شود.

نخست‌وزیر اوکراین: گفت وگوی زلنسکی و شی آغازگر مرحله جدیدی از روابط است

شی خطاب به زلنسکی تاکید کرد که چین به تشویق و ترغیب روند مذاکرات صلح و به تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ و از سرگیری صلح در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور چین در ادامه این مکالمه تلفنی گفت که کشورش نماینده ویژه خود در امور اورآسیا را به اوکراین و دیگر کشورهای مرتبط خواهد فرستاد تا در خصوص دستیابی به راه حل سیاسی برای این بحران، با آنها از نزدیک در تماس باشد.

وی در ادامه درباره هرگونه احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ هشدار داد و تاکید کرد که جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

شی همچنین با تاکید بر موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، این موضوع را اساسی سیاسی روابط چین و اوکراین دانست.

رئیس جمهور چین تاکید کرد که پیچیدگی‌های جنگ اوکراین تاثیر زیادی بر اوضاع جهانی گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید