انفجار مرگبار مین در میدان وردک افغانستان / چند نفر جان باختند؟

کدخبر: ۵۷۰۴۳۸
انفجار مین در مرکز ولایت میدان‌وردک واقع در افغانستان، باعث جان باختن دست‌کم ۵ کودک شد.
انفجار مرگبار مین در میدان وردک افغانستان / چند نفر جان باختند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «محمد زیر زیرک» مدیر اداره بهدشت عمومی ولایت میدان‌ وردک افغانستان امروز شنبه به رسانه‌ ها اعلام کرد: بر اثر انفجار مین‌ های زمینی و مواد منفجره باقیمانده از جنگ‌ های گذشته در روستای دشت توپ شهرستان سیدآباد ولایت میدان‌ وردک دست‌ کم ۵ کودک کشته شدند.

فوری / حمله هکرها به شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیل

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مدیر اداره بهدشت عمومی ولایت میدان‌ وردک افغانستان در این خصوص افزود: این انفجار زمانی رخ داد که کودکان مشغول بازی بودند. ۲ کودک در نتیجه این انفجار زخمی شده‌ اند که در وضعیت وخیمی قرار دارند و به بیمارستان کابل انتقال داده شده‌ اند. همه قربانیان کمتر از ۱۲ سال سن داشته اند.

طی روزهای گذشته چندین رویداد در ولایات مختلف از جمله غزنی، وردک و قندهار رخ داد که در آن چندین کودک کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

مین‌های منفجر نشده و بمب‌ های باقیمانده از جنگ‌ های اخیر بیشتر در مناطق مختلف منفجر می‌ شوند و باعث کشته و زخمی شدن مردان، زنان و کودکان شده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) دراین باره اخیرا اعلام کرد: افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین غلظت مین‌ های زمینی را در جهان دارد و هر ماه چندین نفر از جمله کودکان را می‌ کشد.

براساس آمار این نهاد، بیش از ۱۹ میلیون مین تاکنون پاکسازی شده اند. بیش از ۴ هزار ۱۵۰ خطر شناسایی شده باقیمانده است که تهدیدی مرگبار برای مردم به‌ویژه کودکان است.

کمیته بین‌ المللی صلیب سرخ نیز در این زمینه تاکید کرد: دست‌کم هزار نفر در پی انفجار مین‌ طی سال ۲۰۲۲ در افغانستان، کشته و زخمی شده‌ اند که از این میان ۹۷ درصد قربانیان، غیرنظامیان بوده‌ اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید