گزارش «اقتصادنیوز» از جلسه پرحاشیه استیضاح فاطمی امین

یکشنبهِ سیاه فاطمی امین در مجلس /وداع دولت با وزیر صمت

کدخبر: ۵۷۰۵۸۱
اقتصادنیوز: بالاخره بعد از کش و قوس فراوان، سید رضا فاطمی امین با رای نمایندگان مجلس از سکانداری وزارت صمت کنار رفت.
یکشنبهِ سیاه فاطمی امین در مجلس /وداع دولت با وزیر صمت

به گزارش اقتصادنیوز، جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم درحالی امروز برای دومین در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که پیش از این، او یکبار توانسته بود به بهانه تفکیک وزارت صمت از زیر تیغ استیضاح مجلسی ها بگریزد. دومین جلسه استیضاح اما زنگ خروج او از دولت را زد و دولت رئیسی با یکی دیگر از وزرای خود وداع کرد.

سریال خروج از کابینه رئیسی ادامه دارد؟

زنگ آغاز علنی مجلس را محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به صدا درآورد، آنهم در حالی که ابراهیم رئیسی برای دومین بار در جلسه استیضاح فاطمی امین غایب بود. غیبتی که به مذاق پارلمانی ها خوش نیامد و انتقادات آنان از نمایندگان به تذکر آیین نامه‌ای و البته پاسخ قالیباف ختم شد.

هر چند که رئیس مجلس در پاسخ نقدها و تذکرات نمایندگان از پشت میکروفن، اعلام کرد الزامی برای حضور رئیس جمهور در مجلس نیست اما، ابراهیم رئیسی بالاخره به انتقادات واکنش نشان داد و خودش را به بهارستان رساند تا از عملکرد وزیرش دفاع کند. 

موافقان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

با اعلام هئیت رئیسه مجلس، سیداحمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند اولین نماینده‌ای بود که پشت تریبون مجلس آمد و با انتقاد از وزیر صمت گفت: «کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست

6 استعفای پرحاشیه در دولت‌ رئیسی و خاتمی /روحانی رکورد زد

سپس نوبت به ناصر موسوی لارگانی رسید. او نیز که در جایگاه موافق استیضاح وزیر صمت بیان کرد: « اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.»

هاجر چنارانی هم با انتقاد از وزیر صمت گفت: « خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.»

روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه هم خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «امروز تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم خواهند فهمید مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد. اگر این فرصت را از دست بدهیم مردم ما را نخواهند بخشید. استیضاح آبان ماه سال گذشته حق بود و اگر اجرا می شد امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.»

احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر نیز گفت: « امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست بلکه شب اول قبر من نماینده مردم است. ما مدیون مردم و بدهکار مردم هستیم. فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است.»

استیضاح فاطمی امین

پای رشوه خودرویی به جلسه استیضاح باز شد

پس از به پایان رسیدن اظهارات موافقان استیضاح وزیر صمت، و به دلیل تاخیر ابراهیم رئیسی، نوبت به فاطمی امین رسید تا از عملکرد خود دفاع کرد. وزیر صمت هم زمانی که پشت تریبون قرار گرفت گریزی به ادعای رشوه خودرویی به نمایندگان زد و بیان کرد: « در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است شما هم همین طور بودید.»

وی خطاب به احمد علیرضا بیگی، نماینده نزدیک به احمدی نژاد گفت: «آقای علیرضابیگی  از شما می‌خواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟»

با استیضاح قیمت یخچال و خودرو ارزان می شود؟

سپس وزیر بخشی از نوبت باقی مانده خود را به دو نماینده مخالف استیضاح داد. محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز با دفاع از فاطمی امین گفت: «استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.»

سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم میبد هم گفت: ـ«در جلسه استیضاح وزیر گفته می‌شود قرار است با عزل وزیر صمت، یخچال، فریزر و خودرو ارزان شود! این چه حرفی است که مطرح می‌شود. آیا فاطمی امین با مدیریت خود، خودرو، لوازم خانگی و معدن را به این وضع رسانده است؟ ما باید منطقی حرف بزنیم.»

پس از دفاع این دو نماینده از وزیر صمت، نوبت به ابراهیم رئیسی، رسید. رئیس جمهور نیز با اشاره عملکرد سیدرضا فاطمی امین گفت: «تلقی ما از این استیضاح تلقی اختلاف نیست بلکه تلقی احساس مسئولیت عزیزان است. در حوزه وزارت صنعت مدیران زیادی جابجا شدند در حالی که ثبات در مدیریت اهمیت دارد و می‌تواند به تولید کننده و بخش‌های صنعت و معدن پیام ثبات را منتقل کند. با رأی خوبی که نمایندگان به وزیر دادند ایشان مشغول به کار شدند و پس از چهار ماه استیضاح مطرح شد و طبیعتاً بررسی عملکرد، در این مدت کامل نبود و بعد از آن مدت‌ها سر زبان بود که وزارت صمت مورد سوال است. زمانی که استیضاح مطرح شد مجدد رأی اعتماد به وزیر داده شده بود و اگر دفعه قبل ۲۰۰ نفر رأی دادند این بار ۱۸۰ نفر تصریح کردند وزیر به کار خود ادامه دهد.‌»

وی اضافه کرد: «ما با دوستان مجلس اتفاق نظر داریم که وزیر به پاک دستی، ضد فساد و ضد رانت بودن و ضد روابط ناسالم بودن یاد می‌شود. ما سابق بر این شاهد نبودیم که وزیر با فساد، رانت خواری و مافیا حساس نباشد. با توجه به افزایش و تغییر قیمت‌ها مافیا بیشتر شکل می‌گیرد. ضد فساد بودن سلوک شخصی وزیر است.»

جو مجلس متشج شد

پس از دفاعیه ابراهیم رئیسی از عملکرد وزیر صمت، مجلس وارد یک تنفس شد کوتاه شد اما، با آغازجلسه نوبت دوم مجلس، صحن شاهد فریاد نمایندگان و بگو مگوی یک نماینده با وزیر صمت بود.

چنانچه که احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر در تذکری با استناد به ماده 75 آیین‌نامه داخلی خطاب به فاطمی امین به ادعای  کتک خوردن معاون او اشاره کرد و گفت: «بنده از خودم در قبال تهمت ناروایی که وزیر صمت در دفاعیات خود به بنده وارد کردند دفاع می‌کنم. وزیر گفتند که بنده در شعبه ۲۷ جنایی دادسرا حاضر شدم به ایشان می‌گویم آقای فاطمی امین هر کس به شما آدرس داده اشتباه کرده است. یک هیات حقیقت‌یاب تشکیل شود رئیس شعبه ۲۷ جنایی نیز مشخص است بروند ببینند آیا آزادی‌خواه تلفنی با این شعبه داشته یا در این شعبه حضور پیدا کرده است یا خیر. سندی در این حوزه وجود ندارد آقای فاطمی امین باید عذرخواهی کند.»

جدال آزادی خواه با فاطمی امین با عذرخواهی آقای وزیر همراه شد اما، حواشی صحن علنی هنگامی شدت پیدا کرد که لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین پشت تریبون رفت و با حملات تند و تیز خطاب به او گفت: «آقای وزیر با آمار بازی کردید شما مبنای مقایسه را سال ۱۴۰۰ قرار دادید اما من مبنا را ۱۳۹۸ گذاشتم چون دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا بود و تولیدی‌ها زیر ۵۰ درصد کار کردند. چرا می‌گویید ۱۳ درصد رشد بوده پس دروغ می‌گویید بعد رئیس جمهور همین عدد را به عنوان آمار جلوی رهبری می‌گویند و اینگونه حیثیت نظام می‌رود. آقای وزیر رشد ۳ درصد بوده نه ۱۳ درصد.»

وی اضافه کرد: «آقای وزیر اگر حرف‌های آقای علیرضا بیگی درباره واگذاری خودرو به نمایندگان نبود چه حرفی داشتید بگویید؟ شما سوار موج شدید و به هیچ یک از سوالات پاسخ ندادید. طبق نظرسنجی‌ها ۸۱ درصد از مردم از وزیر تنفر دارند؛ ما نماینده مردم هستیم. آقای وزیر شما مشکل در عدم درک مساله دارید.»

اگر چه نطق این  نماینده مجلس با فریاد دو دو نمایندگان همراه شد اما، محمد باقر قالیباف نیز در تذکری خطاب به سیاهکلی گفت: « نقد به جای خود، اما ما باید در کلام، اخلاق را رعایت کنیم»

حسینعلی حاجی دلیگانی هم در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت:‌ « بپذیریم یا نه یکی از بخش های اقتصادی مهم دولت بخش صمت است که بالغ بر ۶۵ درصد سهم اقتصادی کشور از حوزه صنعت، معدن و صادرات و واردات در حوزه این وزارتخانه تأثیرپذیر است. امروز متأسفانه قیمت یک خودرو شاخص شده است و وقتی در مباحث اجتماعی هم تذکر بدهیم می گویند پراید چند است. یعنی مطالب بی ربط دیگری هم که بخواهیم بگوییم با این شاخص مقایسه می شود.»

این نماینده مجلس گفت: بعد از فرصت دوباره مجلس در جلسه استیضاح گذشته، آیا روند اصلاح شد و اثرات آن در جامعه دیده شد؟ پاسخ این است که خیر و به خاطر همین اشکالات در تیم اقتصادی دولت، من پیگیر ۳ استیضاح بودم. وزیر جهاد کشاورزی با تشخیص رئیس جمهور تغییر کرد، امضاهای استیضاح وزیر امور اقتصادی نیز با تشخیص نمایندگان کم شد و از رأی افتاد، اما وزیر صمت نیز حالا به استیضاح رسیده است.

وی افزود: مگر نمی گوییم مردم ایران هوشیار و بصیر هستند،‌ امروز چه قضاوتی در خصوص خودرو دارند؟ در حالی که زمانی که آقای فاطمی امین آمد قیمت پراید ۱۰۰ میلیون تومان بود و حالا به ۳۰۰ میلیون رسیده است، ما باید مردم را چگونه توجیه کنیم؟

انتقاد آقای وزیر به قیمت خودرو

در آخر نیز، فاطمی امین، برای دومین بار پشت تریبون رفت تا آخرین دفاعیات خود را مطرح کرد. او گفت: «اما هم نسبت به تسهیلات بانکی انتقاد داشتیم ولی مگر بنده مسئول تسهیلات بانکی هستم. من هم نسبت به صنعت خودرو و قیمت خودرو انتقاد دارم. بنده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم مگر ما جدا از مردم هستیم یا جای دیگری زندگی می‌کنیم. ما یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار داریم اما به لحاظ این‌که چهار سال در تولید خودرو مشکلاتی ایجاد شد بین قیمت کارخانه با قیمت بازار شکاف زیادی ایجاد شده است.»

وی افزود: «در آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز باز می‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. اولین کسی که به شدت به دنبال این است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره شود بنده هستم.»

مجلس رأی اعتمادش را پس گرفت

و در آخر اگر چه او از نمایندگان خواست تا برای بار سوم به او رای اعتماد بدهند، اما درخواست او با پاسخ منفی نمایندگان رو به رو شد. بر همین اساس، با رای خانه ملتی ها، فاطمی امین از سکانداری وزارت صمت کنار رفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید