آیا پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟

کدخبر: ۵۷۰۹۱۹
اقتصادنیوز: یک استاد روابط بین الملل از موانع آزادسازی پولهای ایران در سئول رمزگشایی کرد.
آیا پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟

یه گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، اردشیر سنایی استاد روابط بین‌الملل درباره رفتارهای متناقض تهران و واشنگتن در قبال همدیگر، گفت: «رفتار‌‌‌های متناقض آمریکا و ایران علیه یکدیگر پدیده جدیدی نیست. در ۴۳ سال گذشته شاهد رفتار‌‌‌های این‌چنینی بوده‌‌ایم، گاهی رفتار‌‌‌های مثبت پررنگ‌‌‌تر بوده است؛ گاهی کمرنگ‌‌‌تر. مثلا در جنگ ایران و عراق، آمریکا سعی کرد با ارسال سلاح به ایران کانال غیررسمی را باز کند یا تلاش ایران برای آزاد کردن گروگان‌‌‌های آمریکایی در لبنان در دهه ۸۰ میلادی رخ داد.»

وی افزود: «نتیجتا رفتار‌‌‌های این‌چنینی بی‌سابقه نیست، اما می‌تواند نشان دهد طرفین از یک سمت تمایل به حل مسالمت‌آمیز مشکل دارند، از طرف دیگر می‌‌‌خواهند رفتار‌‌‌های غیرمسالمت‌آمیز همدیگر را نیز حفظ کنند، یا به خاطر مخالفت‌‌‌های داخلی و نگرانی برای وجهه دولت‌‌‌ها این رفتار رخ می‌دهد، یا اینکه حس می‌کنند اگر این رفتار‌‌‌ها کاملا وجهه مسالمت‌آمیز به خود بگیرد آن ماهیت کلی دچار مشکل می‌شود، مبنی بر اینکه یک طرف کوتاه آمده است.» این استاد دانشگاه تاکید کرد: «بنابراین موارد فوق بیانگر این است که طرفین به دنبال یافتن راهی برای پایان اختلافات در حوزه‌‌‌های مختلف هستند که اگر آمریکا بتواند به آن دست یابد نظارت‌‌‌های بیشتری روی برنامه هسته‌‌‌ای ایران خواهد داشت و خیالش از بمب ادعایی هسته‌‌‌ای ایران راحت خواهد شد.» به گفته سنایی، از طرف ایران هم حل مشکل هسته‌‌‌ای می‌تواند منجر به آزادسازی منابع ارزی ایران در مناطق مختلف شود و فروش نفت را تسهیل کند. قاعدتا این اتفاق از نظر ایران مثبت تلقی می‌شود. از آن طرف موارد متقابل نیز وجود دارد، یعنی رفتار‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای هست که طرف مقابل حس نکند یک طرف کوتاه آمده یا کم آورده است. این کارشناس در ادامه درباره احتمال اجرایی شدن توافق تبادل زندانی و آزادسازی منابع مالی ایران در کره افزود: «من بعید می‌‌‌دانم این اتفاق صورت بگیرد؛ بحث آزادسازی بخشی از اموال ایران اگر قرار بود محقق شود در این چند سال اخیر باید اتفاق می‌‌‌افتاد. آمریکا اگر بخواهد اجازه دهد که بخشی از اموال ایران به‌خصوص اموالی که در کره‌جنوبی هست، آزاد شود؛ باید در مقابل آن چیزی دریافت کند. این امتیاز می‌تواند همکاری بیشتر با آژانس یا هرچیز دیگری باشد که به نظر نمی‌‌‌آید ایران انعطاف لازم را نشان داده باشد؛ بنابراین من بعید می‌‌‌دانم تا به یک توافق یا در بحث برجام یا توافق موقت دست یابند این اموال آزاد شود.

این حرکت گام به گام اگر قرار بود حادث شود در سال ۱۴۰۰ یا قبل از جنگ اوکراین باید رخ می‌‌‌داد. با این صحنه فعلی بحث توافق موقت بعید است.» سنایی درباره اهمیت آزادسازی زندانی آمریکایی برای بایدن و احتمال امتیاز دادن او برای این موضوع نیز گفت: «گمان نمی‌‌‌کنم بایدن این کار را انجام دهد. مکانیزم اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مربوط به مباحث داخلی آنها از جمله اقتصاد داخلی آمریکاست. اینکه آمریکا در سیاست خارجی توفیقی داشته است یا خیر یا زندانی آزاد شده باشد یا خیر، چندان در انتخابات تاثیرگذار نیست. به نظر من بایدن مجبور نخواهد شد برای کسب این امتیاز در سیاست خارجی، حرکتی برای آزاد شدن اموال ایران انجام دهد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید