ادعای اوکراین درباره انهدام موشک هایپرسونیک روسیه

کدخبر: ۵۷۱۸۷۳
فرمانده نیروی هوایی اوکراین ادعا کرد هفته گذشته موشک بالستیک روسیه از نوع کینژال در حمله شبانه مسکو بر فراز کی‌یف رهگیری شد.
ادعای اوکراین درباره انهدام موشک هایپرسونیک روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نیروی هوایی اوکراین شنبه (ششم مه) مدعی شد موشک هایپرسونیک روسیه را بر فراز کی‌یف با استفاده از سامانه دفاعی پاتریوت آمریکا که به تازگی به دست اوکراین رسیده، سرنگون کرده که به نوشته آسوشیتد پرس، اولین بار است که این کشور توانسته یکی از مدرن‌ترین موشک‌های مسکو را رهگیری کند. 

«میکولا اولشچوک» فرمانده نیروی هوایی اوکراین در پستی تلگرامی ادعا کرد هفته گذشته موشک بالستیک روسیه از نوع کینژال در حمله شبانه مسکو بر فراز کی‌یف رهگیری شد. به نوشته آسوشیتد پرس، همچنین تصور می‌شود این مورد، اولین بار بوده که اوکراین از سامانه‌های دفاعی پاتریوت استفاده کرد. 

فشار سنگین به اروپا برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران /جنگ اوکراین برای ایران دردسرساز شده است

این مقام اوکراینی در پیام خود اعلام کرد: بله، ما کینژال منحصربه‌فرد را سرنگون کردیم. در حمله شبانه (آن) در تاریخ چهارم مه (پنجشنبه، ۱۴ اردیبهشت) در آسمان منطقه کی‌یف انجام شد. 

این مقام اوکراینی گفت موشک روسی Kh-۴۷ از یک هواپیمای MiG-۳۱K از خاک روسیه پرتاب شد و با موشک پاتریوت سرنگون شد. 

کینژال یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات روسیه است. ارتش روسیه می‌گوید این موشک بالستیک هواپرتاب تا دو هزار کیلومتر برد دارد و با سرعت ده برابر صوت پرواز می‌کند که رهگیری آن را دشوار می‌کند. 

ترکیب سرعت و کلاهک سنگین به کینژال اجازه می‌دهد اهداف به شدت مستحکم را مثل پناهگاه‌های زیرزمینی یا تونل‌های مهمات را ویران کند. 

ارتش اوکراین قبلاً گفته بود فاقد تجهیزات برای رهگیری کینژال است. اوکراین اولین محموله موشک‌های پاتریوت را اواخر آوریل دریافت کرد. مشخص نشده که چند سامانه پاتریوت در اختیار دارد اما ایالات متحده، آلمان و هلند این سامانه را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. آلمان ارسال دستکم یک سامانه را تایید کرده و هلند هم گفته دو سامانه پدافند هوایی پاتریوت به کی‌یف ارائه کرده است. 

به گفته «اولکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اولین بار اوت ۲۰۲۱ ماه‌ها قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین، او هنگام سفر به آمریکا خواستار دریافت این سامانه‌ها شد که در آن زمان درخواستش از سوی واشنگتن رد شد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید