رئیس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات مجلس در سال 1402 تعیین شد

کدخبر: ۵۷۲۱۶۵
نمایندگان مجلس احمد وحیدی وزیر کشور را به عنوان رئیس هیئت مرکزی اجرایی در انتخابات مجلس سال 1402 تعیین کردند.
 رئیس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات مجلس در سال 1402 تعیین شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان مجلس در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به بررسی ماده ۱۵ این قانون پرداختند.

ماده ۱۵ این طرح اصلاح ماده ۳۱ قانون فعلی است که بر اساس آن وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات تعیین می شود، وزیر کشور باید ۶ ماه قبل از پایان مجلس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات را تشکیل دهد اعضای این هیئت مرکزی اجرایی علاوه بر وزیر کشور به عنوان رئیس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، دادستان کل کشور، رئیس سازمان ثبت احوال کشور و ۶ نفر معتمد بومی و ملی شامل شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی است.

طعنه سنگین به دولت رئیسی بر روی آنتن زنده/ گویی امسال بهار تورم است!+فیلم

بر اساس تبصره یک این ماده، نماینده شورای نگهبان می تواند بدون حق رأی در جلسات شرکت کند همچنین تبصره ۳ این ماده وزیر کشور را رئیس هیئت مرکزی اجرایی انتخابات می داند و در جلسه اول باید دبیر هیئت و نایب رئیس هیئت مرکزی اجرایی با رأی اعضا مشخص شود. تبصره ۴ این ماده هم هیئت مرکزی اجرایی را ملزم می کند که همه مصوبات آن به هیئت مرکزی نظارت ارسال شود و مصوباتی که با مصوبات هیئت مرکزی نظارت تداخل داشته باشد، باطل می شود. تبصره ۵ این ماده نیز می گوید هیچ یک از اعضای هیئت مرکزی اجرایی نمی توانند همزمان کاندیدای همان انتخابات باشند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد داد تا شخصیت های معتمد از ۶ به ۷ نفر افزایش یابند که نفر هفتم، شخصیت علمی باشد ولی بر اساس اعلام محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، تعداد اعضای هیئت مرکزی اجرایی از ۱۳ به ۱۴ نفر افزایش می یابند که در صورتی که آرای برخی طرح ها مساوی باشد (۷ نفر در برابر ۷ نفر) امکان تصویب آن نیست با این حال پیشنهاد اضافه شدن شخصیت علمی (افزایش معتمدان از ۶ به ۷ نفر) به رأی گذاشته شد که پیشنهاد میرتاج الدینی رأی نیاورد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در ادامه رسیدگی به این طرح پیشنهاد داد اسم فرد علمی هم بدون اضافه شدن تعداد معتمدان از ۶ به ۷ در ماده ۱۵ گنجانده شود که این پیشنهاد رأی آورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید