جزئیاتی از سفر رئیسی به سوریه

توضیحات کنعانی درباره نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران

کدخبر: ۵۷۲۳۱۹
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور به دمشق بی‌تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات دو کشور ایران و سوریه است که بعد از پیروزی باشکوه مقاومت بر تروریسم بود و معنا و مفهوم خاصی داشت.
توضیحات کنعانی درباره نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران

به گزارش اقتصادنیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، در مورد برگزاری نمایشگاه اکسپو، گفت: موضوع اقتصادی اولویت مهم دولت و مورد اهتمام جدی مردم است‌. رهبر معظم انقلاب سال جاری را به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کرده بودند لذا دولت هم در این زمینه تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد. این پنجمین نمایشگاه است که در قالب توانمندی‌های صادراتی ایران برگزار می‌شود و تا ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همچنین رئیس جمهور در افتتاحیه این نمایشگاه حضور یافت، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم با همکاری وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت متفاوت‌تر از سال‌های گذشته نقش جدی در برگزاری این نمایشگاه داشته است؛ شروع خوبی داشته‌ایم و ۷۴۰ شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را در این رویداد به نمایش گذاشته‌اند و بیش از ۱۲۰ تاجر و فعال اقتصادی در ۶۵ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین در این زمینه طرفیت‌های مختلف صادراتی ایران اعم از صنایع پزشکی، ساختمان سازی و.‌… به نمایش گذاشته شده است.

بنابر گزارش مهر، کنعانی در مورد سفر رئیس‌جمهور به دمشق، گفت: سفر رئیس جمهور در صدر هیأتی به دمشق انجام شد که بی‌تردید یکی از رخدادهای مهم در تحولات دو کشور ایران و سوریه است. این سفر بعد از پیروزی باشکوه مقاومت بر جبهه تروریسم بود و دارای معنا و مفهوم خاصی است.

وی با اشاره به ریل‌گذاری روابط ایران و سوریه در مرحله پسا تروریسم، عنوان کرد: این سفر از بُعد اقتصادی و تجاری اهمیت زیادی داشت، همچنانکه در جریان آن ابعاد همکاری‌های دو جانبه مورد توجه قرار گرفت. در این سفر سعی شد حوزه اقتصاد و تجارت پا به پای همکاری‌های سیاسی حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد: اسناد مهمی در جریان سفر رئیس‌جمهور به دمشق امضا شد که شامل برنامه جامع همکاری‌های راهبردی مشتمل بر ۳۰ بند بود. ۱۵ سندی که امضا شد عمدتاً دارای ماهیت اقتصادی و تجاری بود تا فضای نوینی در همکاری‌های اقتصادی دو کشور انجام شود.

کنعانی با اشاره به اینکه در سفر حجت‌الاسلام رئیسی و اعضای هیئت دولت به دمشق، مذاکرات خصوصی و عمومی مفصلی صورت گرفت، اظهار کرد: ۶ وزیر از هیئت دولت، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کردند. تمرکز عمده بر این بود که در دوره جدید دو کشور بتوانند زمینه‌هایی را در تکمیل همکاری‌های خود علیه تروریست به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی فراهم کنند.

وی در مورد تغییر رویکرد روابط ایران با کشورهای عربی عنوان کرد: در یک سال گذشته روابط جهش خوبی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و … داشته است. همچنین اتفاقات مثبتی در روند روابط ایران با عربستان، امارات و کویت روی داد. ما هر جا فرصتی ببینیم که منافع مشترک ایران و طرف مقابل وجود داشته باشد، از آن استفاده می‌کنیم. به طور عام در شرایط جدیدی که در منطقه قرار داریم افق‌های مناسب ایران با کشورهای منطقه افق روشنی است و امیدواریم بتوانیم گام‌های مناسبی را در این راستا برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نصب دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند، سیاست این است که اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

وی افزود: ایران به نقش همراهی که در سفر گروسی به تهران انجام شد در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم. روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

نشست وزرای خارجه در مسکو

کنعانی درباره نشست وزرای خارجه در مسکو، اظهار کرد: وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند. پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو برگزار کرده بودند.

وی افزود: قرار است ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل سیاسی و اختلافات موجود بین سوریه و ترکیه تأکید داشته و این موضوع را هم در چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات سوریه و ترکیه و هم در چارچوب نشست‌های ضامن روند آستانه از جمله نشست سه جانبه سران در تهران تأکید کردیم. همواره می‌گفتیم که ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقد بوده و هستیم و این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفت‌وگوهای سیاسی مبنای عمل قرار بگیرد.

کنعانی افزود: با تلاش‌های انجام شده پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و این اتفاق نظر شکل گرفت که نشست‌های آستانه به نشست چهارجانبه تبدیل شود.

کنعانی در مورد توافق ایران و عراق در زمینه تأمین امنیت مرزها با اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: در چارچوب سندی که بین رؤسای دستگاه‌های امنیتی ایران و عراق حاصل شد چارچوب مشخصی برای رفع نگرانی‌های امنیتی ایران تعریف کردیم و در همان چارچوب ارتباطات و مشورت‌ها برقرار است و انتظار داریم بر مبنای توافق امضا شده و اراده اعلام شده از سوی مقامات دو کشور مسیر با جدیت به پیش برود و شاهد تأمین نیازهای ایران و رفع نگرانی‌های امنیتی ایران باشیم. پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه باشد.

اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان از ایران

کنعانی در مورد اخراج ۴ دیپلمات آذربایجان از ایران، افزود: ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده ای که آذربایجان انجام داده بود ۴ دیپلمات آذربایجان را بلافاصله بعد از اقدام طرف آذری از ایران اخراج کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران و عربستان، گفت: در چارچوب توافق طرفین و اراده عملی از سوی دو دولت پیشرفت‌های خوبی در روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک برای از سرگیری فعالیت‌های رسمی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور داشتیم.

وی ادامه داد: به دلیل سنوات طولانی تعطیل بودن اماکن و استهکالات در بنا و تجهیزات نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم.

بازگشایی رسمی سفارتخانه‌های تهران و ریاض در کوتاه‌ترین زمان

کنعانی با بیان اینکه در مرحله آماده سازی نهایی ساختمان‌های ایران در ریاض و جده هستیم، گفت: هیأت ما در عربستان حضور دارد و امیدواریم با تفاهم خوب طرفین شاهد بازگشایی رسمی سفارتخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم. ایران در اجرای تعهد خود جدی است و در عربستان نیز شاهد این اراده جدی هستیم اما از سرگیری روابط و فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک دو کشور را لزوماً نمی‌توانیم به فعال سازی اماکن گره بزنیم.

کنعانی در مورد اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید، افزود: اظهارات نسنجیده و تحریک‌آمیز مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متأسفانه دولت آمریکا مسؤولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصاً در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا باید متوجه مسئولیت قانونی و حقوقی این‌گونه اظهارات باشد. فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. ما عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس در حال انجام است. ادعاهای بی‌اساس را نمی‌پذیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هیچ گونه تعرضی نسبت به منافع، امنیت و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای به صورت قاطع و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

میانجیگیری عراق بین ایران و مصر؟

کنعانی درباره میانجیگیری عراق بین ایران و مصر گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم. روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع و محدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشتیم.

وی گفت: ایران اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی هیچ محدودیتی نداریم و بلکه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

کنعانی در مورد سفر مشاور امنیت آمریکا به عربستان افزود: در مورد روابط دوجانبه میان کشورها اظهار نظر نمی‌کنیم. روابط سیاسی ایران و عربستان عملاً برقرار است بنابراین خوشبین هستیم. مسیر توافق شده با حسن نیت طرفین در حال پیشرفت هست و نسبت به روابط دوجانبه دو کشور خوشبین هستیم.

وی در مورد بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده در حفظ حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت لازم را دارد. فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز و مبتنی بر چارچوب‌های تعریف شده با سازمان انرژی اتمی است.

تلاش ایران برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره

سخنگوی وزارت خارجه درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: تلاش‌های ایران همچنان ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

کنعانی در مورد بازگشایی دفتر حفاظت منافع در کشور اروپایی با کمک ترکیه، گفت: با ترکیه همکاری‌های خوبی داریم و این کشور برای بازگشایی دفتر حفاظت منافع اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دیدگاه اصولی خود از این رویکرد دولت ترکیه استقبال کرد و امیدواریم کار در مسیر درست پیش رود.

کنعانی درباره صدور روادید برای تجار ایرانی به منظور سفر به عربستان اظهار داشت: براساس توافق دو کشور به ویژه در نشست وزرای خارجه و بیانیه مشترک ایران و عربستان عملاً محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و فعالان اقتصادی دو کشور نداریم و امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم و می‌توانیم اقدام کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بین کرد: هیأت‌های دو کشور از کانال‌های دیپلماتیک روادید را دریافت و سفر کردند. محدودیتی برای انجام این‌گونه هیأت‌ها وجود ندارد.

کنعانی در مورد سندهای همکاری‌های بلند مدت ایران با کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: در ارتباط با اسنادی که امضا شد، این اسناد یک ابتکار عمل خوب و نقشه راه روابط با کشورهای دوست است. در ارتباط با چین برنامه جامع همکاری بلندمدتی است که در آن جزئیاتی مطرح شده و حوزه‌های مختلف می‌توانند بر اساس آن گام‌های اجرایی تعریف کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با روسیه هنوز این سند نهایی نشده و در مسیر نهایی سازی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین در ارتباط با سوریه نیز این سند در سفر آقای رئیس جمهور امضا شد.

کنعانی افزود: در حوزه آفریقا هم بر همین مبنا تلاش‌های خوبی در حال انجام است و سفرهای خوبی در سطح رئیس جمهور و برنامه ریزی‌های لازم در حال انجام است.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست تلاش برای تحقق رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم گام به گام تعریف شده و این به طور جدی در دست پیگیری قرار دارد. حتی اروپا هم از مجموعه هدف گذاری ایران مستثنی نیست اما باید ببینیم اراده طرف مقابل چیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید