اولین واکنش چین به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

کدخبر: ۵۷۲۳۴۷
سخنگوی وزارت خارجه چین از بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد.
اولین واکنش چین به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه (هشتم مه) در واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت پکن از این رویداد استقبال می‌کند. 

وی اظهار داشت: چین از همبستگی اعراب استقبال و از آن حمایت می‌کند و به کار بی‌وقفه در این جهت ادامه می‌دهد. 

پیش‌تر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم موفقیت سوریه در دستیابی به جایگاه و کرسی خود نزد اتحادیه عرب را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز ضمن استقبال از احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب، این تصمیم را نشان‌دهنده عزم کشورهای عربی برای اتخاذ سیاست‌های مستقل در مسائل جهانی دانست.

این دیپلمات روس تاکید کرد «فرض ما این است که احیای عضویت سوریه در اتحادیه عرب که خود از اعضای موسس آن بوده، فضای سالم‌تری را در منطقه خاورمیانه ایجاد می‌کند و غلبه بر عواقب ناشی از بحران سوریه را تسهیل خواهد کرد». 

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از بازگشت دمشق استقبال نکرد و در واکنش مدعی شد برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خیلی زود بود.

شورای اتحادیه عرب یکشنبه (هفتم مه) جلسه فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرا به ریاست «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد.

ساعاتی بعد، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند.

در بیانیه اتحادیه عرب درباره لغو تعلیق عضویت سوریه آمده است: مشارکت هیأت‌های سوری در نشست‌های شورای اتحادیه عرب از امروز از سر گرفته خواهد شد و گام‌های عملی و جامعی برای حرکت گام‌به‌گام به سوی حل بحران سوریه طبق اصل گام مقابل گام برداشته می‌شود.

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت اگر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تمایل داشته باشد تا در نشست آتی سران اتحادیه عرب در ریاض شرکت کند این امکان وجود دارد چون سوریه در حال حاضر به عضویت کامل اتحادیه عرب بازگشته است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید